איך משקיעי אג"ח פוגעים בעצמם - ומביאים על עצמם צרות

אם המשקיעים יאבדו את הסבלנות והסיבולת לריביות נמוכות כעת, ויתחילו לחפש תשואות באג"ח ארוכות יותר או במכשירי אשראי מסוכנים יותר - הם יארגנו לעצמם צרות

ביל גרוס / צלם: בלומברג
ביל גרוס / צלם: בלומברג

יש אמרה ישנה ששוק המניות יכול להישאר לא הגיוני יותר זמן משהמשקיעים יכולים להישאר בעלי יכולת פירעון - אבל במה שנוגע לשוק האג"ח ולמסחר על שערי ריבית, הבעיה היא לא יכולת פירעון.

שוק האג"ח יכול להישאר לא הגיוני יותר זמן מאשר המשקיעים יכולים להישאר סבלניים; ואם לשפוט מהשיחות ששמעתי בכנס המשקיעים של חברת מורנינגסטאר השבוע, המשקיעים מאבדים את הסבלנות שלהם לסביבה של תשואה נמוכה.

זו לא ממש מגמה חדשה, אך היא צוברת תאוצה כאשר העלאות הריבית, שרוב המשקיעים ציפו לראות ב-2014, נדחו, ורוב המומחים לא צופים שהן יקרו ב-12-18 החודשים הקרובים.

ענק קרנות האג"ח ביל גרוס אמר בכנס, שהוא מאמין ששוק האג"ח ייתקע ב"נייטרלי החדש", וזה לא מצב שבו רוב המשקיעים רוצים להיות לאורך זמן.

קחו בחשבון שבכנס הזה, כמה מנהלי כספים שמרניים - כולל כמה מנהלי קרנות "בלתי מוגבלות", שיכולות להשקיע בכל סוג של אפיק הכנסה קבועה בכל מקום - מחזיקים חלק גדול מהתיקים שלהם במזומן, בגלל מה שעלול לקרות כאשר הריביות יעלו.

הבעיה היא שמזומן לא מייצר שום רווח, ויש לו תשואה ריאלית שלילית - הפסד - כשמכניסים לחשבון את אותם 0.75%, או יותר, שמנהלי הקרנות גובים כדמי ניהול. באופן זה, קרן אג"ח בלתי מוגבלת עם 40% מהחזקותיה במזומן (או יותר מכך) תתקשה מאוד להיראות טוב בטור הביצועים שלה.

כשזה קורה לאורך זמן, המשקיעים לא יגלו השתתפות בצער. הם כבר מתחילים לחפש דרך לקרנות, שיכולות לדעתם להגדיל את התשואות. רוב האנשים הללו עושים את השינויים בלי לדעת אפילו מה עושה כל קרן, שמפגרת אחרי השוק, כדי לשכך את הפגיעה בביצוע שלה; ואם מנהל הקרן מקריב ביצועים בטווח הקצר לטובת מיצוב החזקות לטווח הארוך.

"אם שוק האג"ח וקרנות האג"ח היו סכר, שמנסה להחזיק את הנכסים בהחזקות זהירות מסורתיות, יש הרבה מאוד סדקים בסכר הזה, ויש דליפות לאסטרטגיות שרגישות יותר לאשראי", אמר אריק ג'ייקובסון, מנהל משותף ביחידת אסטרטגיות הכנסה קבועה (אג"ח, מט"ח) פעילות במורנינגסטאר. "החשש שלי הוא שלאנשים אין מושג כמה סיכון הם לוקחים כעת בהשוואה לעבר".

הסכנות במשקל יתר לאג"ח

הנושא הוא מרכזי לצורך הקצאת נכסים של משקיעים פרטיים. רבים מהם עדיין חוששים מירידה בשוק, אחרי שנכוו במשבר הפיננסי של 2008 למרות המהפך והשוק השורי של חמש השנים שבאו אחריו.

אחרי שהם חיפשו מקלטי-מבטחים, וקיבלו תגמול נאה עליהם, יש משקיעים שמצויים במשקל-יתר בהחזקות אג"ח, והם מרוצים לקבל תשואות שנתיות ממוצעות של מעל 6% מקרנות אג"ח לטווח הבינוני בחמש השנים האחרונות.

הבעיה היא שאותן תשואות ממוצעות יורדות - הקרן הממוצעת לטווח בינוני ב-12 החודשים האחרונים עלתה ב-3.5% בסך הכול, לפי מורנינגסטאר - ולכן סבלנות המשקיעים פוקעת.

זה לא סוד שכאשר הפדרל ריזרב יעלה את הריביות, קרנות האג"ח יסבלו. כאשר תשואות עולות, מחירי האג"ח יורדים, ומחירי קרנות הנאמנות נקבעים על פי שווי נכסי הקרן אילו הייתה מתחסלת בסוף כל יום מסחר. כאשר הריביות יעלו, ניירות הבסיס של הקרנות יניבו החזר פחות אטרקטיבי, ויורידו את מחיר תעודת הקרן.

ככל שפדיון האג"ח רחוק יותר, האפקט על התמחור בטווח הקצר גדול יותר. לכן, אם המשקיעים יאבדו את הסבלנות והסיבולת לריביות נמוכות כעת, ויתחילו לחפש תשואות על ידי רכיבה על עקומת הסיכון - לקחת סיכון באג"ח ארוכות יותר או במכשירי אשראי מסוכנים יותר - הם יארגנו לעצמם צרות.

כל משקיע שחושב שהוא יוכל להתחמק מהצרה הזו, צריך רק להיזכר איך הוא טעה בניבוי השוק ב-2014. הרוב הגדול של מנהלי הכספים והכלכלנים שנסקרו בכמה סקרים בסוף השנה שעברה, אמר שהוא צופה עליית ריבית בימים אלה. הניבוי הזה לא היה בהכרח שגוי, יכול להיות שהוא היה מוקדם מדי.

אבל משקיעים שפועלים כעת במחשבה שעליית הריביות עדיין רחוקה, מסתכנים אולי שוב בניבוי מוקדם מדי, או שהם טועים. הם צריכים לגלות כעת סבלנות, ולקבל את הרעיון שהאסטרטגיה שלהם אולי תקועה בעתיד הנראה לעין, מפני שהמחיר של העצבנות כעת יהיה גבוה כאשר הריביות ישתנו מאוחר יותר.

"לא לגרום נזק"

"הדבר הראשון שהמשקיעים צריכים לרצות כעת הוא לא לגרום נזק, ולראות אם התנודתיות בעתיד תיתן להם רמת כניסה טובה יותר לאג"ח ארוכות יותר", אמר דייויד רולי, מנהל תיקים בקרן Loomis-Sayles Global Bond Fund (LSGBX).

רולי מציע למשקיעים להחזיק בתקופות פירעון קצרות, ולהכיר בכך שהם מקריבים קצת תשואה בתמורה לשקט נפשי רב יותר וליכולת להקצות מחדש את כספם בזמנים אופורטוניסטיים יותר, כאשר תמונת שערי הריבית תשתנה.

"הדרך להרגיע אנשים היא להסתכל על מועדי הפדיון, מתי אתה מקבל חזרה את הכסף שלך", אמר רולי. "בואו נניח שעשינו את זה בשנה שעברה: אג"ח לשלוש שנים שנקנתה ב-2013 היא כעת אג"ח לשנתיים, ואם אתם חושבים שאתם רואים בבירור את הדרך לשנת 2016, תקבלו כנראה את כל כספכם חזרה".

*** כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2014