ח"ל תחליט הערב אם לדחות ההצבעה על הסדר החוב בצים

זאת על רקע הסיכויים הקלושים לאישורו ע"י המוסדיים *במקביל מנהלת החברה מו"מ עם המדינה בנוגע למניית הזהב לקראת הדיון ביום ראשון הקרוב

החברה לישראל ממתינה לדקה ה-90. היום (ה') בשעות הערב צפויה החברה לקבל החלטה אם לדחות את אסיפת בעלי המניות לאישור הסדר החוב בצים, שאמורה להתקיים מחר. לא מן הנמנע כי מסע הלחצים של החברה על הגופים המוסדיים לא עבד, ולפיכך יחליטו המנכ"ל, ניר גלעד, והבעלים, עידן עופר, לדחות את ההצבעה ולא להסתכן בכישלון שעשוי להעמיד את חברת הספנות המפסידה בפני פירוק.

כפי שהערכנו פה ב"גלובס" לפני ימים אחדים, סיכויי האישור של הסדר החוב השני בצים היו קלושים במתכונתו הנוכחית, בשל התנגדות רוב המוסדיים להסדר המוצע. האחרונים הצטיידו לשם כך בהמלצת חברת הייעוץ אנטרופי, שקבעה כי ההסדר אינו כדאי מבחינתם כבעלי מניות בחברה לישראל. אך גם מוסדיים שאינם לקוחות אנטרופי, כגון פסגות ואי.בי.אי, הביעו עמדה שלילית בנושא.

הסדר החוב השני והעצום של צים כולל תספורת של 50% מחוב בהיקף של כ-3 מיליארד דולר. במסגרת ההסדר, אמורה החברה לישראל להזרים 200 מיליון דולר לצים, ולהיות מדוללת מבעלות של 100% להחזקה של כ-32% בחברה. בנוסף, היא תעמיד לחברת הספנות מימון אשראי של 50 מיליון דולר וכ-10 מיליון דולר ערבות, ותוותר על חוב בסך 238 מיליון דולר של החברה הבת.

אופטימיים לגבי מניית הזהב

אם אכן תידחה האסיפה, ינסו קברניטי החברה לישראל לנצל את פרק הזמן שנותר עד למועדה החדש כדי לשנות את עמדת המוסדיים לגבי הסדר החוב. גורמים שעמם דיברנו היום ציינו בפנינו כי היו מצפים לתרומה גדולה יותר מצד הבעלים עופר. נציין כי במסגרת ההסדר הנוכחי, חברות הספנות הפרטיות של עופר ושותפו אודי אנג'ל ימחלו לצים על חוב של 300 מיליון דולר, בגין הפחתת דמי חכירה של אניות ורשת ביטחון של 50 מיליון דולר שהעמיד עופר לצים במהלך 2013. מנגד, טוענים מקורביו של עופר כי הוא היחיד שתמך בחברה עד היום, וכי מעבר למוצע עתה הוא אינו מתכוון להביא כסף נוסף מהבית.

בגזרה אחרת אך בעלת קשר לנושא - בימים האחרונים קיימו החברה לישראל וצים, בהוראת ביהמ"ש המחוזי בחיפה, שיחות עם המדינה בנושא מניית הזהב בחברה, במטרה להגיע במהרה להסכמות בנושא. את הפגישות הובילה יעל אנדורן, מנכ"לית משרד האוצר, ולצידה נציגים ממשרד הביטחון והתחבורה. נזכיר כי ביהמ"ש קבע כי ביום ראשון הקרוב ייערך דיון נוסף בסוגיה ואם לא יגיעו הצדדים לכדי הבנות, יקבל הוא החלטה בנושא.

בחברה לישראל ובצים שידרו היום אופטימיות באשר להגעה להבנות בנוגע למניית הזהב של המדינה. נזכיר כי החברה לישראל העמידה בעבר את הוויתור של המדינה על מניה זו, או הסכמה לשינוי בה, כתנאי להסדר החוב בצים, ואף נקבה ב-1 ביולי כדד-ליין לאישור ההסדר - אחרת תיסוג מההבנות שגיבש דירקטוריון החברה. לא מן הנמנע כי אם תידחה אסיפת בעלי המניות, יידחה בהתאם גם תאריך זה.