יאיר לפיד לא מבין את המשחק

העולם כבר לא נחלק לעשירים-רעים ועניים-טובים. גם בנדל"ן

שר האוצר יאיר לפיד/ צילום: איל יצהר
שר האוצר יאיר לפיד/ צילום: איל יצהר

הניחו לרגע לביקושים המוגברים שיטלטלו את השוק ואת מחירי הדירות ביום שתיכנס לתוקף הטבת המע"מ בשיעור אפס; עזבו גם את התעלמות האוצר מהשאלה המתבקשת מאיפה יגיע הכסף, אותם מיליארדים הנחוצים למימון התוכניות להוזלת הדירות בישראל.

הדבר המלחיץ ביותר במהלכים ובהתבטאויות של שר האוצר יאיר לפיד הוא החשש הגדול שהוא כלל לא מבין את חוקי המשחק. מול הטענות על כך שהקבלנים יראו את עודף הביקושים וישלשלו את מרבית הקופון לכיסם, הוא ענה בשבוע שעבר תשובה "במישור הערכי". כה אמר לפיד: "20% רמאים וגנבים, 80% ישרים והוגנים - לפי מה תנהל את חייך? אני מאמין שלפי ה-80% הוגנים".

לפיד עדיין לא הבין שהכלכלה המודרנית לא מחלקת יותר את העולם לעניים-ישרים מול עשירים-רמאים. השיעור הראשון בכלכלה - ויסלחו לנו הטוקבקיסטים המתוסכלים - מלמד שמחירים גבוהים או נמוכים הם לא נגזרת של תאוות בצע או של גמילות חסדים, אלא בראש ובראשונה תוצאה של שוק פתוח ותחרותי.

אמנם נמתחת ביקורת רבה על ממשלות שמניחות שאותה "יד נעלמה" יכולה לפתור ולסדר הכול, אולם הצורך החיוני בהתערבות ממשלתית לא משנה את אותו חוק בסיסי שלפיו פועל השוק.

עם כל הכבוד להנחה ש-80% מהקבלנים הם ישרים והוגנים, אין לכך שום קשר לעובדה שעודף ביקוש ישפיע בוודאות על תמחור הדירות (או על הסטנדרטים שלהן).

קשה להאמין, למשל, שנשארו אזרחים תמימים שמבקרים באילת או בדיוטי פרי (בנתב"ג או בכל מדינה אחרת), שעדיין מאמינים שהמחירים מגלמים את כל הנחת המע"מ - ושהם לא נקבעים לפי משוואת היצע וביקוש. מי שמציע לכם סמארטפון באילת בהנחה של 50 שקל בלבד בהשוואה לת"א הוא לא רמאי או גנב, אלא איש עסקים שמשוכנע שזה מספיק כדי לגרום לכם לפתוח את הארנק דווקא כשאתם בחופש בעיר הדרומית.

האם מישהו ראה קבלן שמתמחר דירות לפי המועד שהוא קנה את הקרקע, ולא לפי המחירים מסביב? האם מישהו חושב שאם אותו קבלן קנה את הקרקע בזיל הזול, נניח לפני 2009, הוא רמאי (אחד מאותם 20%) שלא מסתפק במתח רווחים סביר?

אלה חוקי הכלכלה, לא שאלה מוסרית.