שר הפנים קבע: הסופרמרקטים בתל-אביב ייסגרו בשבת

מכה לטיב טעם ו-AM:PM: לאחר שעיריית תל-אביב שינתה את חוק העזר העירוני, קבע שר הפנים גדעון סער כי המרכולים בעיר יישארו סגורים ■ עם זאת התיר סער ל-4 מתחמים מסחריים בת"א לפעול כרגיל במהלך סוף השבוע

טיב טעם ו AM:PM / צילום: תמר מצפי
טיב טעם ו AM:PM / צילום: תמר מצפי

שר הפנים גדעון סער החליט היום (א') לפסול את הסעיפים בחוק העזר של עיריית תל-אביב-יפו הנוגעים לפעילות מרכולים בשבת. המשמעות: החנויות הפופולריות AM:PM וטיב טעם לא יוכלו לפעול בעיר במהלך השבת.

מנגד החליט השר לאשר את פעילות המתחמים המסחריים בנמל תל-אביב, בנמל יפו, ב"מתחם התחנה" בנווה-צדק ובחנויות נוחות הצמודות לתחנות דלק.

ההחלטה של שר הפנים התקבלה לאחר שבחודש יוני 2013 קבע בית המשפט העליון כי על עיריית תל-אביב לאכוף את חוק העזק לסגירת העסקים בשבת.

העירייה מנגד החליטה לפעול לשינוי החוק, דבר שגרם לשר הפנים לפעול. "חוק זה פוגע בצורה לא מידתית בערך השבת כיום המנוחה הכללי במדינת ישראל וחורג מן הכלל בדבר איסור מסחר בשבת בצורה בלתי סבירה", נכתב בהחלטת השר.

בהחלטת שר הפנים נכתב כי העירייה הסתפקה במתן קנסות קלים לבעלי העסק שאותם הגדיר "עבריינים". לטענת השר, העירייה למעשה החליטה בכך שלא לבלום את התופעה.

"מדיניות זו של העירייה הביאה למצב בו בעלי עסק בעלי אמצעים אשר יכלו להרשות לעצמם לספוג את הקנס האמור - פעלו לאורך השנים בשבת באין מפריע", נכתב בהחלטת סער.

לאחר שינוי חוק העזר העירוני לפני כ-3 חודשים, הבהירו בעיריית תל-אביב כי החוק שחוקק לפני למעלה מלפני 3 עשורים אינו תואם את מציאות החיים בעיר כיום. "בית המשפט העליון שלח אותנו לתהליך מורכב של בחינה מחודשת של חוק העזר העירוני, אשר נחקק לפני 34 שנים, זאת במטרה להתאימו למציאות החיים בתל-אביב-יפו של היום", אמר אז ראש העיר, רון חולדאי.

"חשוב לזכור כי לתושבים המתגוררים בדירות קטנות חנויות המזון הן לעיתים המזווה", אמר חולדאי. "האיזון העדין הזה שאותו אנו מנסים לעגן בחוק העזר מבטא יותר מכל את הרוח התל-אביבית הסובלנית הפועמת בעיר מימי דיזנגוף וביאליק - עיר המאפשרת לכל אחד לחיות את אורח חייו ולבטא את עצמו כרצונו, ואשר מממשת הלכה למעשה את חזונו של הרצל למדינת היהודים החופשית".

"החלטת סער אטומה ומקוממת; תל-אביב היא עיר חופשית"

מסיעת מרצ תל-אביב-יפו נמסר בתגובה כי "הסיעה מבקרת בחריפות את החלטת שר הפנים גדעון סער לאסור פתיחת מרכולים בשבת בתל-אביב. החלטה זו מנוגדת להחלטה שהתקבלה במועצת העיר רק לפני מספר חודשים, ולרוח הדברים של בית המשפט שפנה למועצת העיר לקבל החלטה בנושא".

מיקי גיצין, חבר מועצת העיר תל-אביב-יפו מטעם מרצ, מסר כי "יש לאפשר פעילות שמרשתת את הציבור גם בסופי שבוע. תל-אביב-יפו היא עיר חופשית, ועלינו לשמור עליה ככזו. מעבר לכך, ההחלטה לשלוח את תושבי העיר לעשות קניות בסופי שבוע דווקא במתחמי קניות פוגעת בעירוניות ובאופי של העיר".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, מסר בתגובה כי "החלטתו של שר הפנים תמוהה ומאכזבת, ומעוררת תהייה האם כבר החל להשקיע במפלגות החרדיות בתקווה לתמיכתם במועמדותו לראשות הממשלה. חולדאי ומועצת העירייה הם שמשקפים את רצון תושבי העיר ורוב האוכלוסייה בישראל, וסער פועל בניגוד לרצון הבוחרים".

רגב הביע את ביטחונו כי "עיריית תל-אביב והציבור לא ישלימו עם הגזירה, שמניעיה זרים". לדבריו, "ההחלטה מעוררת מחדש את הצורך להוציא מידי הממשלה את המאפשרות לה לבטל חוקי עזר ולהתערב בדרך בה קובעים התושבים את אופי העיר שלהם".

"עמדת חדו"ש", ציין רגב, "היא שיש למצוא איזון מתאים בין הצורך של תושבים בחנויות נוחות זמינות העוסקות בעיקר במכירת מזון, לבין שמירת צביונה של השבת. איזון זה אינו יכול להתקיים על-ידי התרת פעילות חנויות נוחות רק בתחנות דלק שאינן מצויות כמעט ברחבי העיר".

ח"כ ניצן הורוביץ, יו"ר השדולה לשוויון אזרחי ופלורליזם בכנסת, מסר בתגובה: "החלטת שר הפנים לפסול את חוק העזר העירוני של תל-אביב-יפו המתיר פתיחת עסקים מסוימים בשבת, כגון פיצוציות, היא אטומה ומקוממת - כניעה לכפייה דתית. זו אותה הגישה החשוכה שהביאה היום את הממשלה למנוע תחבורה ציבורית בשבת ולתקוף את הקהילה הגאה.

"תל-אביב-יפו היא עיר חופשית, החיים לא נעצרים בשבת, ויש להתיר פעילות של עסקים מסוימים גם בסוף השבוע, בפרופיל סביר. יש להתחשב בציבור החילוני הגדול שמבקש לבלות, לטייל, או לקנות מוצרי מזון בסוף השבוע. זהו שירות שעולה בקנה אחד עם אופיה של העיר והווי החיים בה, וניתן בהחלט לקיים אותו בצורה נאותה, בלי לפגוע באיש".