"עליית מחירי הדיור פוגעת בצמיחה, הצרכנים נפגעים"

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס: "המשך הורדת הריבית בישראל לא יפטור בעיה זו. יש לקרר את שוק הדיור, להאיץ מחדש את הבנייה ולדאוג להגדיל מחדש את ההכנסה הפנויה של הציבור בניכוי הוצאות הדיור"

תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי
תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מתייחס היום בסקירת המאקרו השבועית להתמתנות בצריכה הפרטית בישראל וטוען כי היא נובעת מעליית מחירי הדיור ומהשפעת הרשתות החברתיות.

"השאלה הגדולה היא מה קרה לצרכן המקומי, שהחליט לצרוך פחות? מה קרה שהחלטנו לוותר על חלק מתענוגות החיים ולהצטמצם מעט. את התשובה, להערכתנו, יש לחלק לשניים, כאשר הסיבה העיקרית טמונה בשוק הנדל"ן בישראל. אחרי עליות מחירים של 70% במחירי הדיור ו-60% במחירי השכירות במשך 7 שנים, ההכנסה הפנויה של הציבור בישראל, בניכוי סעיף הדיור (בהנחה שהביקוש לדיור הוא קשיח) פשוט יורדת. בעוד ההכנסה עלתה בממוצע ב-22% בלבד בשנים אלו, ניכרת הפגיעה במשאבים הפנויים של הצרכן המקומי לצריכה ומכאן גם הפגיעה בפוטנציאל הצמיחה של המשק".

חברון מדגיש כי "המשך הורדת הריבית בישראל לא יפטור בעיה זו. יש לקרר את שוק הדיור, להאיץ מחדש את הבנייה ולדאוג להגדיל מחדש את ההכנסה הפנויה של הציבור בניכוי הוצאות הדיור".

חברון מציין סיבה נוספת לירידה בצריכה: "הסיבה השניה לחולשה היא התנגדות צרכנים, שהשתנתה הודות לתקשורות ולעידן האינטרנט, שמאפשר בקלות לבצע בדיקת מחירים. פעולת ההשוואה הפכה למעין ספורט לאומי, כאשר אנחנו מתעקשים לרכוש את התמורה הטובה ביותר לכספינו ולאוו דווקא במוצר בו אנחנו חושקים. גם את זה הורדת ריבית לא תשנה, כי אם רק מצב רוח כללי, צמיחה מחודשת של ההכנסה וזמן, שהוא תמיד מרפא טוב להכל".