מודן, עם עובד ואופוס הגישו בקשה לפירוק סטימצקי

הערכות בענף בעקבות הודעת הפרישה של המנכ"לית איריס בראל: הבעלים החדשים יהיו מעורבים יותר בניהול לעומת הבעלים הקודמים מרקסטון

זה היה כבר באוויר, אבל עכשיו זה רשמי. איריס בראל תסיים בקרוב את תפקידה כמנכ"לית סטימצקי, לאחר 8 שנים בתפקיד. אתמול (א') פרסמה בראל הודעה בנושא וכתבה כי תעזוב בתוך חודש, אך קבוצת הרוכשים תהיה מעוניינת שתישאר יותר מזמן זה, וכך יהיה כנראה, כדי להעביר את החברה בצורה מסודרת, וכן כדי שבראל תנהל אותה עד החלטת הממונה על ההגבלים בעניין העסקה. האישור מצדו צפוי להינתן בתוך מספר שבועות. אז קבוצת הרוכשים צפויה להפוך ליותר אקטיבית בניהול הרשת.

ספק אם קבוצת הרוכשים עצמה כבר יודעת מי יהיה המנכ"ל הבא. מה שכבר עתה ברור זה שמעמדו לא יהיה כשל בראל. אם במקרה שלה בעלת השליטה קרן מרקסטון השאירה לה את הניהול באופן כמעט מוחלט, בבחינת One Woman Show - הפעם קבוצת הרוכשים היא בעלת עמדות ותוכניות ברורות מה לעשות ברשת ובהתאם תהיה רמת המעורבות שלהם.

בינתיים, מספר נושים של סטימצקי, שלא הסכימו לדרישתה לתספורת ופריסת החוב, הגישה בקשה לפירוק הרשת באמצעות עו"ד ניצה פוזנר - כך נודע ל"גלובס". הקבוצה כוללת את ההוצאות מודן, עם עובד ואופוס, את התאחדות המו"לים וכן עוד מספר הוצאות קטנות יותר.

אם לפני שבועיים היה זה איום גדול על סטימצקי, עתה, כאשר 3 הוצאות הספרים הגדולות בענף - כנרת זמורה, ידיעות ספרים וכתר - כבר הסכימו לתביעותיה בעניין החוב, הסיכוי להצלחת תביעה כזו קטן.

בהקשר לזה, בראל תיפרד מניהול הרשת באירוע שמאפיין את תקופת ניהולה מבחינת האגרסיביות והיחסים הגרועים עם המו"לים. בימים האחרונים החליטו חלק מהוצאות אלה, בהובלת מודן, להוציא את ספריהן מהרשת, לאור היעדר הסכמתה לתביעה לפריסת החוב והתספורת.

גורמים בסטימצקי הגיבו באמירות בנוסח ש"רגלן של הוצאות אלה לא תדרוך עוד ברשת". גם במכתב שנשלח מהרשת בשבוע שעבר נכתב כי "מי מהספקים שאינו מעוניין להגיע להסדר עם מרשתנו ביחס להמשך ההתקשרות עמה, הרי שיתאפשר לו לאסוף סחורתו ממחסניה ולפרוע את חובה כלפיו במלואו".

בענף הספרים ישנם לא מעטים שאינם מצטערים על עזיבתה הקרבה של בראל. הוצאות הספרים סיפקו כל-כך הרבה "סופרלטיבים" עליה לאורך הזמן. הנה שניים מהם:

פרופ' מנחם פרי (הספרייה החדשה) אמר בוועדת החינוך של הכנסת לפני כשנה וחצי כי אין מי שגרם יותר ממנה נזק רב יותר לענף ב-40 השנים האחרונות. מנהל הוצאה אחר אמר למקורביו כי "היא אנסה אותי במשא-ומתן", בהתייחסו לתביעות מצידה בסוף 2013 ותחילת 2014 שהוצאות הספרים יתנו הנחות של כ-60%.

מקבוצת הרוכשים של סטימצקי, באמצעות עו"ד רונן מטרי (מומחה לפירוקים), נמסר בתגובה לבקשת הפירוק: "עיון ראשוני בבקשה מלמד כי המדובר בבקשת-סרק שהוגשה ממניעם זרים בגין טענה לחוב שנוי במחלוקת. הבקשה הוגשה בעיקרה על-ידי מודן, המחזיקה בחלק מהבעלות ברשת צומת ספרים, ועל-ידי ספק קטן בשם אופוס, שמעיון בנספחי הבקשה עולה כי הוא טוען לחוב של כ-37 אלף שקל. תגובה מתאימה תוגש בימים הקרובים לבית המשפט. להבדיל מהספקים הנ"ל, מרביתם המכרעת של ספקי החברה השכילו לגבש מסלול שיתוף-פעולה עם הרשת אגב יציאתה לדרך חדשה ובריאה, תוך הבעת אמון ברשת סטימצקי ועובדיה".