סטרימינג להזרמת כסף: באילו מניות מוזיקה כדאי להשקיע?

המגמה של האזנה למוסיקה אונליין בתשלום, באמצעות טכנולוגיית Streaming, להזרמת מדיה, תופסת תאוצה ■ בנק ההשקעות קרדיט סוויס מצביע על החברות שייהנו מכך וממליץ בהתאם על מניותיהן

אוזניות / צילום: שאטרסטוק
אוזניות / צילום: שאטרסטוק

תעשיית המוסיקה השתנתה באופן מהותי לאורך עשרות השנים האחרונות וממשיכה להשתנות בקצב מהיר גם היום.

מי משתמש עוד בתקליטים, קלטות ואפילו דיסקים? המגמה הנוכחית היא האזנה למוסיקה אונליין ב-Streaming (הזרמת מדיה) - וכשיש מי שמשלם על השירות הזה כסף, יש גם מי שמרוויח ממנו.

כלכלני בנק ההשקעות קרדיט סוויס פרסמו בשבוע שעבר מחקר בנושא. לדבריהם, "מוסיקה היא התוכן הנשכח בסיפור הצמיחה של המדיה הגלובלית. הפוקוס של המשקיעים היה עד היום בתחומי הווידאו - טלוויזיה וסרטים".

"לייצר עוד ועוד ערך לתעשייה"

בבנק ההשקעות השוויצרי מעריכים, שאנו נמצאים בפתחו של שינוי מהותי באופן צריכת המוסיקה: עלייתם של שירותי הסטרימינג בתשלום.

להערכתם, אלו "יגבירו בצורה משמעותית את התחרותיות והרווחיות של שלושת השחקנים הגדולים בתחום - Universal Music, Sony Music ו-Warner Music - השולטים על 78% משוק המוסיקה העולמי".

המחקר מציין את שלוש החברות Spotify, Deezer ו-Beats Music (שנרכשת על ידי אפל), המציעות שירותי מוסיקה, ומוסיפים שהשוק צמח מ-0 ל-1.1 מיליארד דולר הכנסות בין 2008 ל-2013.

"על ידי סיפוק של גישה למוסיקה לפי ביקוש, בניגוד למודל של 'Pay As You Go' (תשלום לפי עסקה, ש' ח' ו') ברכישת דיסק או הורדה דיגיטלית, שירותי סטרימינג בתשלום עשויים לייצר עוד ועוד ערך לתעשייה", כותבים הכלכלנים.

הם מסבירים זאת בכך שצרכני החברות האלו מוציאים יותר על מוסיקה מאשר צרכנים "רגילים".

שולי הרווח גבוהים יותר, מכיוון שהמודל של "גישה" מציע יותר תועלת לצרכן, שיכול לגלות מוסיקה חדשה ולחלוק רשימות השמעה עם אחרים.

באיזו מניה כדאי להשקיע כדי ליהנות מהמגמות בתעשייה? קרדיט סוויס מצביעים על שתי מניות מומלצות ("תשואת יתר"), ומזכירים עוד אחת בהמלצת "נייטרלי".

Vivendi

Vivendi (סימול: VIV:FP)

שווי שוק: 24.3 מיליארד אירו

המלצה: "תשואת יתר"

מחיר יעד: 24 אירו (33% פרמיה)

ויוונדי, שנסחרת בצרפת, היא קבוצת תקשורת שפעילה בתחומי הטלוויזיה, הקולנוע, המוסיקה והטלקום ומחזיקה ב-Universal Music, לייבל המוסיקה הגדול בעולם. "אנחנו טוענים ש-Universal Music הוא הנכס בעל הערך הרב ביותר בקבוצה ומעריכים אותו בשווי של 10 מיליארד אירו, בעוד הקונצנזוס הוא 6.5 מיליארד אירו", כותבים כלכלני קרדיט סוויס. "השינוי בצריכת המוסיקה לכיוון סטרימינג בתשלום ישפיע לטובה על צמיחת ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות, ש' ח' ו') של יוניברסל, והוא יצמח להערכתנו בשיעור שנתי ממוצע של 13% בין 2013-2020".

להערכתם, הכנסות יוניברסל יצמחו ב-3% בשנה ב-5 השנים הבאות, וגם שולי ה-EBITDA יתרחבו. "לאחר שנים של שחיקה ברווחיות, יוניברסל עשויה להכפיל את ה-EBITDA בתוך 5 שנים".

בקרדיט סוויס מזכירים את המכירה של SFR, רשת הסלולר של ויוונדי, לנומריקאבל (של פטריק דרהי, בעלי הוט הישראלית), שכפופה לאישור הרשויות. בהנחה שהעסקה תושלם, כלכלני הבנק סבורים שתמהיל עסקי ויוונדי, שנוטה היום לטלקום, יעבור יותר לכיוון של מדיה.

אפל

Apple (סימול: AAPL)

שווי שוק: כ-555 מיליארד דולר

המלצה: "נייטרלי"

מחיר יעד: 96 דולר (4.4% פרמיה)

אפל מעצבת, מייצרת ומשווקת מכשירי סלולר, מחשבים וטאבלטים, ומוכרת תוכנות נלוות ותוכן. לשינוי בשוק המוסיקה יש השלכות חשובות גם על אפל. "מאז השקת החנות המקוונת iTunes ב-2001, אפל נשארה שם נרדף למוסיקה. עם זאת, ייתכן ששוק ההורדות הדיגיטליות הגיע לשיא, ולאור העובדה שנתח השוק של אפל הוא כ-75%, הדבר מהווה סיכון", כותבים כלכלני הבנק. להערכתם, אפל תגיב למעבר הצרכנים לסטרימינג בתשלום על ידי ניצול היתרון לגודל ברכישת Beats.

"אפל מציעה מגוון שלם של שירותים וחנויות לבסיס המשתמשים שלה, החל מ-App Store, iMessage, iCloud ועוד", מזכירים בקרדיט סוויס. "רמות גבוהות של אינטגרציה בין חומרה, תוכנה ושירותים מספקות יתרונות לאפל. להערכתנו, סביר שאפל תאיץ עוד יותר את שוק המוסיקה למנויים, בעזרת רכישת Beats. ל-iTunes של אפל יש 800 מיליון משתמשים - וזוהי פלטפורמת הפצה גלובלית כמו גם מערכת תשלום. הגיוני שאפל תציע את Beats כשדרוג תוכנה לכל המשתמשים שלה, או תיתן אותה חינם לתקופה מוגבלת למי שרוכש חומרה חדשה. בשני המקרים מדובר בהתפתחות חיובית לתעשייה כולה".

סוני

Sony (סימול: 6758:JP)

שווי שוק: 1.75 טריליון ין

המלצה: "תשואת יתר"

מחיר יעד: 2,600 ין (55% פרמיה)

סוני היא יצרנית מכשירים אלקטרוניים, קונסולות משחקים וציוד תקשורת, והיא מחזיקה במותג המוסיקה Sony Music. "בשוק ההון מודאגים שהמעבר ממדיה פיסית (כגון דיסקים, ש' ח' ו') לדיגיטלית יעביר את הרווחים ממותגי המדיה לספקי תוכן דוגמת iTunes", כותבים כלכלני קרדיט סוויס, "עם זאת, אנחנו מאמינים שהפוקוס יחזור למותגי המוסיקה, כששוק המוסיקה ייכנס לשלב חדש של צמיחה שנובע מהתרחבות שירותי הסטרימינג בתשלום".

להערכתם, 20% מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם עשויים להירשם לשירותים מסוג זה, וכבר היום, למשל, בנורבגיה ובשבדיה שיעורם מגיע ל-19%-24%. "שיפור בתמהיל המוצרים ישפר את הרווחיות, ואנו מצפים לגידול של 13% בשנה בממוצע ב-EBITDA, וששולי ה-EBITDA יעלו מ-15% ל-27%", נכתב בהמלצה. "סוני תיהנה מהמצב משום שהיא גם מחזיקה בתוכן, כלומר במוסיקה, וגם מספקת עבורו פלטפורמה, עם המוצרים שהיא מייצרת. אנחנו מאמינים ששווי עסקי המוסיקה שלה יגדל מהשווי הנוכחי של 500-600 ין למניה, ל-700-900 ין למניה".

שווי שוק: 17.3 מיליארד דולר