"מה שדוחף את המניות הוא הריבית, לא צמיחת החברות"

אייל טלמור מתמיר פישמן נותן עדיפות למניות שמחלקות דיבידנד, ובאג"ח הקונצרניות - לצמודות ולמדורגות גבוה

אייל טלמור / צילום: איל יצהר
אייל טלמור / צילום: איל יצהר

על רקע רמות השיא שרושמת הבורסה המקומית, ותשואות האג"ח הנמוכות, בבית ההשקעות תמיר פישמן סבורים כי נדרשת כיום ממנהל השקעות "יתר דינמיות, יצירתיות וסלקטיביות בבחירת הרכב תיק המניות והאג"ח".

אייל טלמור, סמנכ"ל השקעות בתמיר פישמן קרנות נאמנות אומר כי "בשוק המניות, הקטליזטור העיקרי שדוחף את השוק הוא סביבת הריבית הנמוכה ולא הצמיחה בפעילות החברות".

טלמור מציין כי "כשמבצעים השוואה רבעונית בשורת ההכנסות המצרפיות של מניות המעו"ף, ניתן להבחין בקיטון של 2.3% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, בהשוואת חברות זהות מהמדד".

לדבריו, "הריבית הנמוכה מבליטה את התשואה העודפת שמספק שוק המניות. לדוגמה, הפער בין תשואת אג"ח ממשלתית ל-10 שנים לבין תשואת שוק המניות, על בסיס מכפיל 14.4 של מדד ת"א 100, עומד על 4.1%. בנוסף, רמת הריבית הנוכחית מובילה לשיעורי היוון נמוכים יותר ומורידה באופן משמעותי את עלויות המימון של החברות, וחיסכון זה משורשר לשורת הרווח הנקי".

"מניות, לא מעקב אחרי התל דיב"

בסך הכול, מקצים בתמיר פישמן 20% מתיק ההשקעות לרכיב המנייתי, וכמחצית ממנו מנתבים לשוק המקומי, לגביו הם מציינים כי הוא "נמצא במקום טוב באמצע בהשוואה גלובלית". את יתרת הרכיב המנייתי משקיעים בתמיר פישמן בשווקים המפותחים (7% מהתיק) ובמתעוררים (3% מהתיק).

טלמור מסביר כי "אנו מעדיפים כיום להתרכז במניות ערך - 'פרות מזומנים' שמחלקות דיבידנד גבוה. מניות אלה יציבות יחסית ומהוות תחליף הולם לאג"ח של אותן חברות, כשרובן מספקות תשואת דיבידנד גבוהה באופן משמעותי מהאג"ח. "מחקרים הראו", מציין עוד טלמור, "כי מניות אלו הניבו תשואה עודפת על פני מניות שלא מחלקות דיבידנד, בתקופה של סביבת ריבית נמוכה".

טלמור מסביר כי "אנו מעדיפים לבחור את אותן מניות אשר מחלקות דיבידנד גבוה ולא להיחשף אליהן באמצעות מכשירים פסיביים עוקבי מדד התל דיב. זאת, מכיוון שמשקלן של מניות מהמדד הינו אחיד ונקבע פעם בשנה, ולא מאפשר לנו ליהנות מאותה תשואת דיבידנד בצורה מיטבית".

אחד מענפי הפעילות בהם מזהים בתמיר פישמן פוטנציאל הוא הנדל"ן המניב, עם העדפה "לחברות עם חשיפה נמוכה לפעילות בתחום השכרת משרדים, בו צפוי היצע שיגדל בשנים הקרובות". טלמור אומר כי חברות הענף "צפויות ליהנות ממחזור חוב בריבית 'חלומית' ומאפשרות ירידה בשיעורי ההיוון".

ענף מומלץ נוסף בתמיר פישמן הוא הביטוח, וטלמור מציין כי "החברות נסחרות במחירים נוחים וצפויות להניב תשואה דו ספרתית על ההון. השפעה חיובית על מניות הביטוח יש גם לעליות בשוק ההון, וכן המדדים הנמוכים מקטינים את ההתחייבות הביטוחית".

לגבי רכיב האג"ח בתיק, טלמור מציין כי "באפיק הקונצרני קיימת עדיפות לאג"ח צמודות על פני אג"ח בריבית קבועה, הנובעת ממרווח גבוה יותר מול האג"ח הממשלתית, לטובת האפיק הצמוד. בחלק הצמוד אנו מעדיפים לקחת את מרבית החשיפה באג"ח קונצרניות במח"מ קצר-בינוני".

טלמור מדגיש כי "את רוב ההחזקה הקונצרנית אנו ממקדים באג"ח בדירוג גבוה, בתיבול של אג"ח בדירוגים נמוכים ולא מדורגות, תוך סלקטיביות והיכרות מעמיקה של אותן חברות".

"לא רואים מה יעלה את קצב האינפלציה"

באג"ח הממשלתיות מעדיפים בתמיר פישמן את האפיק השקלי על צמוד המדד, ומציינים כי "אנו לא רואים בטווח הקרוב גורם מקומי אשר צפוי להעלות את קצב האינפלציה".

טלמור אומר כי "השוק הקונצרני נסחר ברמות מרווחים נמוכות בהסתכלות היסטורית מול האג"ח הממשלתיות, אך במקרה זה השוואה היסטורית לא בהכרח משווה 'בין תפוחים לתפוחים'".

לדבריו, "בעקבות הרפורמה שעבר שוק האג"ח הקונצרני, נאלצות חברות להעמיד התניות פיננסיות ואף בטוחות בבואן לגייס חוב. מנגד, רמת המרווחים הנמוכה מול האג"ח הממשלתיות, ושוק ההנפקות הרותח, מחייבים סלקטיביות ובדיקה מעמיקה של החברות הבאות לגייס חוב".

עוד הוא מציין בנושא כי "לאחרונה אנו רואים יותר ויותר חברות המדורגות בדירוג נמוך או שלא מדורגות כלל, מגיעות להנפקה, מציעות התניות פיננסיות חלשות ומצליחות כמובן להנפיק. במקרים אלו אנו מעדיפים לוותר על הריבית 'המפתה'".

*** הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

ההמלצות של אייל טלמור
 ההמלצות של אייל טלמור

תיק ההשקעות המומלץ של אייל טלמור
 תיק ההשקעות המומלץ של אייל טלמור