האדריכלים לבג"ץ: לדחות דיון בתמ"א 35 במועצה הארצית

עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל דורשת למנוע את כינוס המועצה הארצית לתכנון ובנייה שנקבע למחר לצורך עדכון תמ"א 35, וזאת עד למינוי אדריכל למועצה

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל פנתה היום (ב') לבג"ץ בדרישה דחופה כי ימנע את כינוס המועצה הארצית לתכנון ובנייה שנקבע למחר (ג') ושעתיד לדון בעדכון תמ"א 35, וזאת עד למינוי אדריכל למועצה, כנדרש בחוק התכנון והבנייה.

בעתירה, שהוגשה נגד שר הפנים גדעון סער והמועצה הארצית לתכנון ובנייה, דורשת העמותה כי השר ימנה לאלתר אדריכל/מהנדס תוך התייעצות עם העמותה, שהינה הארגון היציג לאדריכלים בישראל והמתאים למטרה זאת.

עוד דורשת העותרת כי האדריכל המומלץ על-ידי העמותה יוחזר לתפקידו כחבר בוולנת"ע (ועדה לנושאי תכנון עקרוניים).

העתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין גלעד שר, נעמי ווסטפריד ויהושע למברגר ממשרד גלעד שר קדרי, ושות', הוגשה נוכח הימנעותו של שר הפנים ממינוי אדריכל למועצה הארצית לתכנון ובנייה במשך קרוב ל-4 שנים.

באשר לכינוס המועצה המתוכנן ליום שלישי, שבגינו הוגשה בקשה למתן צו ביניים, מציינים באי-כוח העמותה כי לא ייתכן שדווקא בדיונים העוסקים באחת התוכניות החשובות ביותר של מדינת ישראל - תוכנית כללית ארוכת-טווח העוסקת בנושאים רבים ונועדה לתת הכוונה בנושאי פיתוח ושימור טבע, פיזור אוכלוסייה ועוד - לא ייכללו נציגי האדריכלים.

"נמאס לנו להיות שקופים ונדחקים כל העת יותר ויותר ממוקדי העשייה התכנונית", אמר היום פרופסור אדריכל אלי פירשט, יו"ר עמותת האדריכלים. "במדינות תרבותיות נחשבת האדריכלות לנכס ומשאב, ואילו כאן אנחנו נתפסים כמשהו שהוא בין מטרד לבין צורך בר-השגה. אני מתכוון לפעול בכל תחום כדי להשיב לאדריכלים את כבודם שנרמס".

האדריכל חיימי שניידר, חבר הנהלת העמותה ומי שמוביל את העתירה מטעמה, אמר היום: "אנחנו עומדים על זכותנו וחובתנו להיות הקול המקצועי של הציבור הרחב בכל נושא תכנוני שהוא, ובפרט בנושאים הלאומיים שעל סדר היום".