הפניקס מרימה דגל לבן ומפחיתה את שכרו של לפידות בחצי

הצעת התגמול החדשה של מנכ"ל הפניקס, אייל לפידות, עומדת על 5.2 מיליון שקל לשנה, לעומת יותר מ-10 מיליון שקל בהצעת התגמול הקודמת, שזכתה לביקורת חריפה מצד שר האוצר האם אנו עדים לתחילתה של מהפכה בנורמות התגמול של בכירי חברות הפיננסים?

אייל לפידות / צלם: תמר מצפי
אייל לפידות / צלם: תמר מצפי

האם אנו עדים לתחילתה של מהפכה בנורמות השכר בקרב בכירי חברות הפיננסים? לאחר חודשים ארוכים שבמהלכם ניסה דירקטוריון הפניקס לאשר, ללא הצלחה, חבילת תגמול בהיקף של 10 מיליון שקל למנכ"ל החברה, אייל לפידות, הוא נאלץ להרים דגל לבן ולוותר.

באישון לילה דיווחה אתמול הפניקס, כי דירקטוריון החברה אישר להעלות לאישור האסיפה הכללית מדיניות תגמול חדשה למנכ"ל, העומדת בדרישות הפיקוח על הביטוח באוצר, ובמסגרת זו לאשר למנכ"ל לפידות חבילת תגמול בהיקף של 5.2 מיליון שקל לשנה.

מדובר בקיצוץ של כמחצית בחבילת השכר שלפידות ודירקטוריון הפניקס ביקשו לאשר לתקופה שמתחילה ב-1 באפריל 2014, ומסתיימת בסוף 2017. זוהי חבילת תגמולים שמנה, שאם הייתה זוכה לאישור האסיפה הכללית, הייתה מסתכמת בעלות של עד 41.4 מיליון שקל בשנים 2014-2017. בעבר דובר אף על שכר גבוה יותר ללפידות.

כניעתם של הפניקס ולפידות לדרישת ראשי האוצר מהווה חוליה נוספת בשורה של אירועים מהתקופה האחרונה, העשויים ללמד על כך שנורמות התגמול הפרועות של שכר הבכירים בסקטור הפיננסי בדרך להשתנות לכיוון שפוי יותר ומנותק פחות מסביבתו.

בין אותם אירועים ניתן למנות את הודעת בנק דיסקונט לאחרונה, שלפיה מוותר יו"ר הבנק, יוסי בכר, על מענק של 1.5 מיליון שקל שאותו אמור היה לקבל, ואת הודעות חברות הביטוח איי.די.איי ומגדל, שלפיהן "יישרו קו" עם הנחיית משרד האוצר שלפיה שכר הבכירים בסקטור הפיננסי לא יעלה על כ-3.5 מיליון שקל לשנה. נכון לסוף 2013 היו כ-50 מנהלים בבנקים, בחברות הביטוח ובבתי ההשקעות שעלות שכרם עמדה על יותר מ-3.5 מיליון שקל, ולעיתים על הרבה יותר מסכום זה.

סדרה של תבוסות

במאבק לאישור שכרו של לפידות נחל דירקטוריון הפניקס סדרה של תבוסות, שמנעו את הבאתו לאישור האסיפה הכללית עד להודעת הכניעה אתמול. בדרך, הפך לפידות עצמו לסמל לבעיית השכר המופרז של בכירים בסקטור הפיננסי (בשבע השנים האחרונות הצטברה עלות העסקתו לכ-100 מיליון שקל). כתוצאה מהדחיות החוזרות ונשנות של האסיפה לאישור שכרו, מועסק לפידות בקבוצת הפניקס ללא הסכם מאושר ועדכני מאז תחילת חודש אפריל.

לפני כשבוע נאלצה הפניקס לבטל זימון קודם לאסיפה כללית שנועדה לאשר את שכר המנכ"ל לפידות, ביטול שהוסבר על-ידי מקורבים לדירקטוריון ברצון להתרחק מעין הסערה, ולראות כיצד יפעלו גורמים אחרים בשוק.

ואולם, העיסוק בשכרו של לפידות סירב לרדת מסדר היום הציבורי בכלל, ומזה של שר האוצר, יאיר לפיד, בפרט. מוקדם יותר השבוע יצא לפיד בהתקפה חזיתית יוצאת דופן נגד הפניקס ומנהלה, כשאמר כי "כל מה שחולה ולא מוסרי בכלכלה ובחברה הישראלית מתבטא בניסיון הזה לשלם למנכ"ל הפניקס, אייל לפידות, סכום מופקע של עשרה מיליון שקל".

את הדברים אמר לפיד לאחר שוועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את תזכיר החוק שמשרדו הוציא, במטרה להגביל ולהפחית משמעותית את שכר הבכירים בסקטור הפיננסי, באמצעות כך שתגמול למנהל בגוף פיננסי שמעלה את עלות השכר השנתית אל מעל לרף של 3.5 מיליון שקל לא יוכר לצורכי מס.

מטרת הצעד היא לייקר את התגמול העודף מעל לרף האמור מבחינתה של החברה ובעלי מניותיה, ובכך להביא ליצירת סטנדרט שכר חדש בתחומי הפיננסים.

לפיד אף הוסיף בהזדמנות זו, כי "...זו אטימות ערכית שאי אפשר לשאת אותה, אנחנו צריכים להתייצב מולה כחברה. זה לא קפיטליזם ולא שוק חופשי, אלא סתם תאוות בצע לא מרוסנת".

על פי הערכות בשוק, הצעת התגמול החדשה של הפניקס למנכ"ל לפידות נקבעה לאחר הידברות של ועדת התגמול בהפניקס עם הפיקוח באוצר. הגם שמדובר בעלות כוללת הגבוהה מהרף הנורמטיבי של 3.5 מיליון שקל, שאותו מעוניין שר האוצר להחיל על שוק הפיננסים, נראה שמבחינת האוצר מדובר בתהליך בכיוון הנכון, הגם שמדובר בתחילתו, ולא בהגעה ליעד ברמת משקית.

שכר הבכירים
 שכר הבכירים

עלות השכר של אייל לפידות
 עלות השכר של אייל לפידות