הנקראות ביותר

משרד הביטחון מונע בניית יותר מ-2,000 דירות ברחובות

הסיבה להתנגדות: רמות רעש המטוסים מתל נוף ■ בעלי הקרקע לביהמ"ש: המשרד נדרש לעדכן את מפות הרעש שלו מ-1994, אבל הוא מסרב לעשות זאת ■ השאלה הלא-פתורה: איך זה שתוכניות אחרות באזור דווקא אושרו?

הקרקע ברחובות / צילום: באדיבות בעלי הקרקע
הקרקע ברחובות / צילום: באדיבות בעלי הקרקע

מצוקת דיור? צעדים לפתרון המצב? במשרד הביטחון לא ממהרים לשחרר קרקע למגורים. כבר שנים שהוא מונע את הקמתה של שכונת מגורים בדרום רחובות, שאמורים להיבנות בה יותר מ-2,000 יחידות דיור. הפרויקט זכה לתמיכה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אבל משרד הביטחון מתנגד. הסיבה: רעש שנגרם מהמטוסים בבסיס תל נוף הסמוך. אלא שההתנגדות הזאת מעוררת תהיות, מאחר שבדיוק באותו אזור כבר יש שכונות מגורים.

לבעלי הקרקע נמאס לחכות ובאחרונה הגישו לבית המשפט המחוזית מרכז עתירה מנהלית נגד משרד הביטחון, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה והמשרד להגנת הסביבה ובו הם טוענים שמפות הרעש של משרד הביטחון ולמרות דרישות חוזרות הוא מסרב לעדכן אותן. "תחת מעטה אפוף מסתורין ועל ידי 'קידוש' הביטחון, משרד הביטחון מונע הקמת שכונת מגורים... כאילו היו אלה ימי ראשית תקופת המדינה ועשוריה המוקדמים", הם כותבים בעתירתם.

"עושים צחוק מהעירייה"

קרקע "המריבה" היא קרקע חקלאית בשטח של 850 דונם בדרום רחובות. היא סמוכה לשכונת המגורים "רחובות החדשה" שהקימה חברת אזורים לשכונת הווילות "חבצלת". בעתירה שהוגשה לבית המשפט, באמצעות עו"ד אמיר זנדר, כותבים בעלי הקרקע, חלקם ניצולי שואה מבוגרים, כי רכשו את הקרקעות בשנות ה-70.

לאורך השנים קודמה על הקרקע תוכנית להקמת 2,176 יחידות דיור בתמיכת עיריית רחובות והוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אלא שבשנים האחרונות התוכנית נדחתה על ידי הוועדה המחוזית בגלל עמדת משרד הביטחון, ולפי לא ניתן להקים את השכונה בגלל רעש המטוסים משדה התעופה הצבאי הסמוך תל נוף.

עוד טוענים בעלי הקרקע כי הנחיות המשרד להגנת הסביבה אוסרות על הקמת דירות מגורים במקום בהסתמך על מפות רעש משנת 1994 שהציג לו בעבר משרד הביטחון, וזאת אף שמספר המטוסים בבסיס הצבאי והיקפי הרעש פחתו.

בדיון שהתקיים באוקטובר 2011 בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, טען ראש עיריית רחובות רחמים מלול לנציגי משרדי הממשלה כי אם היו מסתמכים על מפת הרעש הישנה, לא ניתן היה לבנות כמעט בכל העיר, למעט בבית הקברות.

נציג משרד הביטחון בדיון, רס"ן אסף גולדפרב, הבהיר אז כי כבר הוקצה תקציב לבדיקה ועדכון מפות הרעש במקום, והוועדה המחוזית הורתה למשרד הביטחון לסיים את הבדיקות עד מאי 2012, אולם בעתירתם, טוענים בעלי הקרקע כי עד היום לא הציג משרד הביטחון ממצאים עדכניים של בדיקה כזאת.

העותרים מציינים כי משרד הביטחון לא נענה גם לפניית השר להגנת הסביבה לשעבר גלעד ארדן מנובמבר 2011 לשר הביטחון אז אהוד ברק בעניין עיכוב התוכנית. "מגבלות הרעש מפעילות הבסיס נקבעו לפני כמעט שני עשורים והתייחסו לתבנית תפעול של הבסיס כפי שהייתה ידועה באותה עת. מאז ועד היום לא ערך הצבא בחינה מחודשת של הצרכים והאפשרויות לצמצם ככל הניתן את חותם הרעש של הבסיס והמגבלות שהוא מטיל", כתב.

עוד נטען בעתירה כי הוועדה המחוזית התעלמה מחוות דעת שבידי העותרים ולפיה רמת הרעש במקום נמצאת מתחת לרף המותר. חוות הדעת, כותבים העותרים, ניתנה על ידי חברת אקו הנדסה סביבה ואקוסטיקה, בראשות מומחה האקוסטיקה אנג' יורם קדמן, והוועדה עודכנה עליה בדיון שהתקיים במאי 2013.

באותו דיון הביע מלול זעם על התנהלות הוועדה וכניעתה ללחצי משרד הביטחון, שהיה אמור לסיים את בדיקות הרעש עד מאי 2012. "משרד הביטחון, שר הביטחון ומנכ"ל משרד הביטחון עושים צחוק מהמשרד להגנת הסביבה ומעיריית רחובות", אמר בדיון, "אי אפשר לעכב בהינף גרזן של רס"ן המורה לוועדה המחוזית להסיר תוכנית מסדר היום. זו תוכנית שמתגלגלת כבר 30 שנה וכל פעם ופעם הונף וירד הגרזן. זה קידום של יחידות דיור בארץ? תוכנית שתקועה 30 שנה? אתם רוצים לחנוק את כל העיר רחובות.

"אין לנו היום יותר מלאי של יחידות דיור לבנות כי אתם מעכבים אותנו במאות ואלפי יחידות דיור, לא רק כאן אלא בכל רחבי העיר. די לנו להתגלגל במסדרונות שלכם כאילו אנחנו מתחננים על נפשנו להוסיף יחידות דיור בעיר רחובות, זה צריך להיות הנושא שמטריד אתכם הכי הרבה, איך מורידים את מחירי הדיור ולא איך מאמירים אותם".

רס"ן גולדפרב הודה שמספר הטיסות מבסיס תל נוף פחת, אך התייחס גם לחשיבות הבסיס בעת חירום: "חיל האוויר צמצם באופן משמעותי פעילות שגרתית במחנה עד כמה שאפשר והעביר טיייסות", אמר בדיון, "עם זאת, זה לא אומר שהצורך לא קיים. היחידות עדיין נמצאות במצב של הזנק מהמחנה הזה. צמצום טייסות בא לאפשר לתושבים את שגרת החיים הכי מיטבית שאפשר, אבל כשחיל האוויר משמר מגבלות הוא משמר אותם למצבי חירום. גם מי שקנו את הקרקעות החקלאיות ידעו שקנו אותם ליד שדה תעופה".

מצטערים, לא נוכל לעדכן את המפות

בסוף אותו דיון החליטה הוועדה המחוזית שלא להפקיד תוכנית להקמת יחידות דיור במקום, אלא לאפשר לעירייה לגבש תוכנית חדשה לאזור תעסוקה - ייעוד שלעירייה, לדבריה, אין צורך בו. זו, אגב, אמירה נדירה מפי ראשי ערים, שמעוניינים בדרך כלל בהקמת אזורי תעסוקה מניבי ארנונה גבוהה.

בינואר 2014 פנה עו"ד זנדר, המייצג את בעלי הקרקע, למנכ"ל משרד הביטחון בבקשה כי יורה לגורמי המשרד לסיים את העבודה ולעדכן את מפות הרעש. בחודש מאי השיבה היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד דניאלה המר, כי סיכום העבודה אינו אפשרי בעת הזאת בשל "שיקולים מבצעיים שטרם הוכרעו הנוגעים לפריסת כוחות הבסיס".

בעקבות התשובה, עתרו בעלי הקרקע לבית המשפט. "תחת מעטה אפוף מסתורין ועל ידי 'קידוש' הביטחון, מונע משרד הביטחון במחדלו הקמת שכונת מגורים בהיקף שך 2,176 יחידות דיור בעיר רחובות כאילו היו אלה ימי ראשית תקופת המדינה ועשוריה המוקדמים", כתבו העותרים ובהמשך הביעו תמיהה על שכונות אחרות שכן נבנו באזור.

הם מציינים למשל את העובדה שב-2001 אישרה הוועדה המחוזית הפקדת תוכנת להקמת 200 יחידות בקיבוץ גבעת ברנר, הסמוך יותר מהקרקע המדוברת לבסיס תל נוף. בעתירה נטען כי אישור התוכנית אז נסמך על עמדת רמ"ט חיל האוויר ולפיה בין השנים 2002-2005 צפויה הפחתה כללית של חשיפה לרעש כתוצאה מהוצאת טייסות.

לטענת בעלי הקרקע, חרף התחייבות משרד הביטחון ולמרות דרישות חוזרות ונשנות שהמשרד יעדכן את מפות הרעש, הוא לא עשה זאת עד היום, ולכן הם דורשים מבית המשפט להורות למשרד לעדכן אותן ולהציגן לוועדות התכנון.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "מגבלת הבנייה במקרה המדובר נובעת מהגדרת תקנות המשרד להגנת הסביבה, שקובעות את רמות הרעש המותר באזורי מגורים שונים. צה*ל ומשרד הביטחון עושים ויעשו ככל יכולתם להפחתה של מטרד הרעש, וזאת במסגרת האילוצים המבצעיים של חיל האוויר".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נדל"ן ותשתיות?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות