הישג לוועד חח"י: העובדים יקבלו אופציות או מניות

במסגרת הרפורמה בחברה, ובמקרה של הנפקה, ייהנו גם העובדים מאופציות ■ היקף ההנפקה צפוי לגדול מ-15% ל-25% מהון המניות של החברה

עובדי חברת חשמל יקבלו אופציות או מניות במידה והחברה תונפק בבורסה - סיכום ברוח זו הושג בימים האחרונים במגעים בין המדינה לוועד ולהסתדרות. כתוצאה מהקצאת המניות והאופציות עשוי היקף ההנפקה לגדול מ-15% ל-25% מהון המניות של החברה. היום (ד') נמשכו המגעים בין ההסתדרות והמדינה לקראת ישיבת המו"מ שנקבעה לשעות הערב.

כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", הצדדים עמדו להודיע על השגת הסכם היסטורי לרפורמה בחברת החשמל ותכננו לערוך מחר מסיבת עיתונאים, אלא שאז התברר כי שר האוצר יאיר לפיד מתנגד להסכם ודורש להפחית את התמורה הכספית הכוללת שתשולם לעובדי חברת החשמל.

בעקבות הסיכום שהושג לגבי ההנפקה, צפויים העובדים וההסתדרות להסיר את התנגדותם להנפקת החברה. ועדת יוגב לרפורמה בחברת החשמל ובמשק החשמל המליצה בדוח הביניים שפרסמה להנפיק נתח של 15% ממניות חברת החשמל בבורסה, ולהשתמש בהון שיגויס לחיזוק מבנה ההון של החברה, הסובלת ממינוף גבוה מאוד. יוגב הזהיר בעבר כי ללא הנפקה לא יהיה מנוס מהעלאת תעריף החשמל או ביטול הירידה המתוכננת בתעריף ב-2015. מזכ"ל ההסתדרות אבי ניסנקורן הביע בעבר התנגדות נחרצת להנפקה מחשש שהדבר יהווה תקדים עבור חברות ממשלתיות נוספות שנקלעו לחובות כבדים.

על פי מתווה ההנפקה שקידמה ועדת יוגב, יובטח למשקיעים במניות החברה כי מבנה ההון שלה יחוזק וחלק ההון במאזן יגדל מ-15% כיום ל-35% עד 2025. חיזוק מבנה ההון יושג גם באמצעות מימוש נכסי הנדל"ן של החברה וויתור של המדינה על אג"ח בהיקף של עד 6 מיליארד שקל. החברה תתחייב שלא לחלק דיבידנדים עד להגעה ליעדים שנקבעו מבחינת המינוף הפיננסי.

עובדי דור ג' מתנגדים

בתוך כך, הודיעו היום עובדי דור ג' בחברת החשמל על התנגדותם להסכם הרפורמה המתגבש. כ-40% מעובדי חברת החשמל שהתקבלו לעבודה אחרי 1996 נחשבים לעובדי דור ג', כשההבדל העיקרי בינם לעובדי דור ב' הוא שהם אינם זכאים לפנסיה תקציבית, אלא לפנסיה צוברת. על רקע זה, חוששים עובדי דור ג' כי לא ייהנו מהגדלת הגמלה החודשית בסך 2,500 שקל לעובד, שהובטחה במסגרת הרפורמה. בנוסף, הם טוענים לחוסר שוויוניות בהטבות כמו הענקת דרגה נוספת לכלל העובדים. הפנסיה של עובדי דור ב' נקבעת בהתאם לדרגתם בעת הפרישה, בעוד שהפנסיה של עובדי דור ג' נקבעת על סמך ממוצע השכר שלהם לאורך כל שנות עבודתם בחברה.