מחיר הטירוף: הנטס הפסידו 144 מיליון דולר בעונת 2013/14

מדובר בהפסד הכבד אי פעם של קבוצת NBA; הלייקרס? למרות עונה זוועתית במגרש עדיין סיימו ברווח של 100.1 מיליון ד', הבולס סיימו בפלוס 61 מיליון

שחקני ברוקלין נטס NBA / צילום: רויטרס
שחקני ברוקלין נטס NBA / צילום: רויטרס

בעלות על קבוצת NBA הופכת בשנים האחרונות לעסק כלכלי משתלם מאוד, בעיקר אחרי חתימת ההסכם הקיבוצי החדש ב-2011 שמיטיב מאוד עם הבעלים על חשבונם של השחקנים. אבל גם בעידן הכלכלי הטוב ביותר שידעה ליגת הכדורסל האמריקאית, המרוץ הנואש אחרי טבעת אליפות הביא בעונה החולפת לנקודת קיצון שלילית.

על-פי האתר Grantland, קבוצת ברוקלין נטס שבבעלות האוליגרך הרוסי מיכאיל פרוחורוב סיימה את עונת 2013/14 בהפסד כספי של 144 מיליון דולר. כך עולה ממזכר שנשלח לבעלי הקבוצות, וסוקר את הנתונים הכלכליים של הקבוצות בעונה החולפת. ככל הידוע, מדובר על ההפסד הגדול אי פעם שרושמת קבוצת ספורט לא רק ב-NBA, אלא בספורט האמריקאי כולו. יש לציין כי הנתונים מתייחסים להפסדים של הנטס הקשורים בתפעול קבוצת הכדורסל, ולא נכללים בהם הכנסות בגין עסקאות נדל"ן שקשורות לרכישה של הנטס.

הסיבה העיקרית להפסדים העצומים של הנטס היא החריגה מתקרת השכר, בגינה נענשה הקבוצה ב"מס לוקסוס" בסך 90 מיליון דולר.

עד כמה חריגה הנטס ביחד לשאר קבוצות הליגה אפשר ללמוד מהקבוצה הבאה אחריה ברשימת ההפסדים - וושינגטון וויזארדס, שסיימה את עונת 2013/14 במינוס של 13 מיליון דולר.

אחד הדברים שמיטיב מאוד עם מצבן הכלכלי של הקבוצות קשור למודל שיתוף ההכנסות (revenue sharing) של הליגה, שמאפשר לקבוצות מהשווקים הקטנים לזכות בנתח מההכנסות של הקבוצות מהשווקים הגדולים. על כמה כסף מדובר? מילווקי באקס, למשל, תקבל עבור העונה שעברה 18 מיליון דולר מהקופה המשותפת, ובנוסף עוד 3 מיליון דולר מקופת ה"מס לוקסוס" (הכסף שמשולם על-ידי הקבוצות שחורגות מהתקרה, ומחולק בין הקבוצות שלא חרגו). הכסף הזה יאפשר לבאקס, שסיימו את העונה בהפסד של 6.5 מיליון דולר, לרשום רווח תפעולי משמעותי.

לפי הדיווח, שארלוט הורנטס ודטרויט פיסטונס "היו מתות" אילולא מודל חלוקת ההכנסות שהציל אותן מעונה פיננסית איומה: ההורנטס, שהפסידו 34 מיליון דולר, כיסו חלק גדול מההפסדים בזכות 22 מיליון דולר שקיבלו מקופת ההכנסות המשותפת של הליגה; הפיסטונס סיימו במינוס 26 מיליון דולר, אבל ימזערו את הנזק בזכות 10.6 מיליון דולר שיקבלו מקופת ההכנסות.

כמה מהקבוצות רשמו עונות פיננסיות אדירות: הלייקרס, למרות כישלון להעפיל לפלייאוף, סיימה את העונה עם רווח של 100.1 מיליון דולר - יותר מכל קבוצה בליגה; שיקגו בולס סיימה בפלוס 61 מיליון דולר, יוסטון רוקטס 40.7 מיליון, בוסטון סלטיקס 33.1 מיליון, ואוקלהומה סיטי תאנדר עם 29 מיליון דולר.

אגב, הלייקרס שנהנים מהסכם טלוויזיה מקומי עצום שחתמו לפני כשנתיים בסך 3.6 מיליארד דולר ל-20 שנה, הפכו "בגללו" למממנים העיקריים של הקבוצות הקטנות: הקבוצה תעביר עבור העונה החולפת סכום של 49 מיליון דולר לקופת ההכנסות המשותפת של הליגה; ניו יורק ניקס תעביר לחלוקה סכום של 29 מיליון דולר - השני הכי גבוה בליגה.