תקציב 2015 יוצג ביום א': מחלוקות בין לפיד לפקידי האוצר

זה כבר יותר מחודשיים שמתקיימים דיונים מרתוניים באוצר סביב תקציב 2015, אך בניגוד לשנים האחרונות, הגיע חודש יולי בלי הצגת תקציב לראש הממשלה ובלי שהתחילו דיוני תקציב בממשלה

שר האוצר יאיר לפיד/ צילום: איל יצהר
שר האוצר יאיר לפיד/ צילום: איל יצהר

תהליך אישור התקציב ל-2015 ייצא לדרך ביום א', כשהכלכלן הראשי של האוצר, יואל נווה, יציג לשרים את הסקירה המאקרו-כלכלית לשנה הבאה. הצגה הסקירה בישיבת הממשלה הקרובה היא יריית הפתיחה של תקציב 2015, שהדיונים בו מתחילים באיחור של חודש, למרות הצהרות בכירי האוצר.

הצגת "המרצפים הפיסיקאליים" - היקף התקציב, יעד הגירעון, יעד הכנסות ממסים והכנסות אחרות ויעד החוב - יוצגו לממשלה ב-13 ביולי, שבוע אחרי הצגת סקירת המאקרו. בלב הסקירה תוצג תחזית הצמיחה לשנת 2015, שכפי שנחשף ב"גלובס" בסוף מאי, היא נקבעה על 3.1% (שיעור השינוי הריאלי של התמ''ג הישראלי לעומת 2014). מדובר בתחזית פסימית שמשקפת הידרדרות מהירה בפעילות הכלכלית של המשק, שכן תחזית הצמיחה של האוצר לשנת 2014 עמדה על 3.3% ולשנת 2013 על 3.8%.

זה כבר יותר מחודשיים שמתקיימים דיונים מרתוניים באוצר סביב תקציב 2015, אך בניגוד לשנים האחרונות, הגיע חודש יולי בלי הצגת תקציב לראש הממשלה ובלי שהתחילו דיוני תקציב בממשלה.

ל"גלובס" נודע כי העיכוב נובע ממחלוקות שהתגלעו בין לפיד לבין פקידי המשרד, לרבות הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, ומנכ"לית האוצר, יעל אנדורן. לפיד קבע שלושה עקרונות לתקציב 2015: בצד ההכנסות, לא יהיו העלאת מסים, עמדה מנוגדת לזו של נגידת בנק ישראל שממליצה להעלות מסים בסך כ-11 מיליארד שקל, ובמידה פחותה מזו של הפקידים שגם מבקשים לבצע שינוים במיסוי; חוק הסדרים מצומצם על סף "האפסי", בהתאם להבטחת הבחירות שלו ובניגוד לעמדת הפקידים; וקיצוצים שמצטברים לסכום "חד-ספרתי" של עד 10 מיליארד שקל. על מנת לעמוד ביעד הגירעון, מתכנן לפיד לבצע הגדלה של יעד הגירעון מ-2.5% תמ"ג לכ-3% תמ"ג, מהלך שיגדיל את מסגרת הגירעון בכ-6 מיליארד שקל.