עסקת כמצ'יינה: אבשלום מן תובע מכור תעשיות 32 מ' ש'

מן טוען כי הסכם המכירה הופר "והעמלה המוסכמת לא שולמה למרות שהעסקה הושלמה"

איש העסקים אבשלום מן הגיש אתמול (ד') לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה בסך כ-32 מיליון שקל נגד חברת כור תעשיות בגין אי תשלום עמלה בגין תיווך, המגיעה לו לטענתו בגין עסקת המכירה של חברת מכתשים אגן לכמצ'יינה הסינית.

באמצעות עוה"ד יצחק אבירם, עופר שפירא וברק גולן ממשרד שבלת ושות', טוען מן כי תביעתו מתבססת על הסכם כתוב וחתום שנערך בינו לבין כור.

"בהסכם זה נקבע כי מן יסייע לכור תעשיות באמצעות קשריו האישיים עם נשיא כמצ'יינה, מר רן ז'יאן שינג, לשם ביצוע עסקה שבה יימכרו חלק מאחזקות הנתבעת בחברת מכתשים אגן, לחברת כמצ'יינה", טוען מן.

לטענתו, עוד נקבע בהסכם במפורש, כי "בכפוף להשלמת העסקה ולביצועה המלא בפועל, תשלם הנתבעת לתובע את העמלה שנקבעה. הסכם זה הופר ע"י הנתבעת, והעמלה המוסכמת לא שולמה לתובע למרות שהעסקה הושלמה". מן טוען ל"התנהלות עסקית בלתי נאותה של כור, שתוצאתה היא הפרת חוזה והתעלמות מפעילותו של התובע".

לדבריו, פעולותיו וקשריו עם שינג הן שהובילו לביצוע העסקה ולהשאת רווחי עתק, בסך מאות רבות של מיליוני דולרים, ורווחים צדדיים נוספים לנתבעת ולאי.די.בי כולה. "התובע פעל על פי בקשת קברניטי הנתבעת, ובהם מר נוחי דנקנר, שבאותה עת היה דירקטור ובעל השליטה". והנה, לטענת מן בתביעתו, למרות שהעסקה מומשה והגיעה לסיומה המוצלח ביותר מבחינתה של כור, ולמרות שמן עמד בהסכם וביצע כל שנדרש ממנו בהצלחה יתרה, לא קיבל מן את העמלה הקבועה בסך של 5 מיליון דולר שלה הוא זכאי לפי ההסכם, וגם לא קיבל "תוספת לעמלה" בסך 2 מיליון דולר נוספים שהנתבעת הייתה אמורה, על פי ההסכם, לשלם, היה והתשואה שהושגה "עלתה על המצופה".

עוד כותב מן בתביעתו, בין היתר, כי כור לא שילמה עמלה לו וגם לא שילמה עמלה לכל מתווך אחר, שכן לא היה מתווך אחר מצד הנתבעת. לדבריו, "מן הוא שיצר את הקשרים הנדרשים וסייע כפי שהתבקש. אלא שהנתבעת, מנהליה ובעלי השליטה בה, ניכסו את הצלחת העסקה לעצמם בלבד".

לפי מן, בהסתמך על מצגי כור, ובין היתר מכתבו של הדירקטור ובעל השליטה בנתבעת, מר דנקנר מ-29 במארס 2008, הוא ויתר על עמלה פוטנציאלית מכמצ'יינה. "דנקנר ידע כי התובע ויתר על עמלה פוטנציאלית מצדה כמצ'יינה בשיעור של 0.25% משווי העסקה, תוך הסתמכות על כך שהעמלה תשולם ע"י הנתבעת, והעמלה מהנתבעת הינה העמלה היחידה שהתובע יקבל, אם וכאשר תושלם העסקה".