פז לפני מכירה? פיטרה מספר בכירים בחברה

בין המפוטרים: מנהלת השיווק ומנהל מערכות המידע ■ פז: "אין כל קשר למכירה אופציונלית. החברה מובילה כבר למעלה משנתיים תוכנית התייעלות"

צדיק בינו / צילום: עמירם ברקת
צדיק בינו / צילום: עמירם ברקת

האם צדיק בינו, בעל השליטה בפז ויו"ר חברת האנרגיה, מכשיר את הקרקע למכירתה? ל"גלובס" נודע כי הנהלת פז , בראשות המנכ"ל יונה פוגל, ביצעה לאחרונה פיטורים של מספר מנהלים בכירים - בהם מנהלת השיווק של החברה ומנהל מערכות המידע, אשר עד כה לא מונו להם מחליפים.

מפז נמסר היום בתגובה כי "לדברים אין כל קשר לסוגיית מכירה אופציונלית. החברה מובילה כבר למעלה משנתיים תוכנית התייעלות מתמשכת, לנוכח הפגיעה שספגה מהורדת מרווח שיווק הדלק. אשר לעובדי פז שסיימו לאחרונה את תפקידם בחברה, תפקידיהם אוישו על ידי מחליפים מתוך החברה". על פי ההערכות, תוכנית ההתייעלות הארגונית של פז נועדה, בין היתר, לשפר את תוצאות החברה בטווח הקצר, מה שיסייע לבינו למכור את השליטה בה כפי שנגזר מחוק הריכוזיות.

במסגרת חוק זה, ניתנו לבינו שש שנים למכור את אחת מהחזקותיו המרכזיות - פז או הבנק הבינלאומי, וכפי שנחשף ב"גלובס" בעבר, הוא נוטה למכור את פז, שהועמדה על המדף במחיר דומה לשווי השוק של החברה (5.5 מיליארד שקל). המכשולים העומדים בפני המכירה, על פי ההערכות, הם פוטנציאל ההשבחה הנמוך של פז וקבלת האישור הרגולטורי, מאחר שפז מחזיקה בבית זיקוק באשדוד.

כך או כך, בינו אינו קופא על שמריו, ובשנה האחרונה נמנה עם בעלי השליטה הבולטים שביצעו מימוש של החזקותיהם בשוק המניות. היקף המכירות שביצע בינו הגיע לכ-1.2 מיליארד שקל - עיקרו ממנו במניות פז, והיתרה במניות הבינלאומי ובמניות בעלת השליטה בבנק, חברת פיבי.

פועלים להקטין את עלויות המימון

נציין כי לצד תהליכי ההתייעלות שעוברת פז במטרה להשביחה, הפגינה החברה שיפור משמעותי בתוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של השנה, כשרשמה עלייה בתוצאות חטיבת הזיקוק, לצד ירידה בעלויות המכר והתייעלות בחטיבת התעשיות. אלו הובילו לזינוק שנרשם בשורת הרווח הנקי, של 450% לעומת הרבעון המקביל לסך של 83 מיליון שקל.

במקביל להתייעלות התפעולית, פועל בינו להקטין את עלויות המימון של פז, ובין היתר לפני כשבועיים השלימה החברה הנפקה של סדרת אג"ח חדשה, בה גייסה מהמשקיעים 752 מיליון שקל. הריבית על איגרות החוב, שהן במח"מ ארוך במיוחד (8.7 שנים), נקבעה על ריבית בנק ישראל, בתוספת מרווח של 1.65%. על בסיס שיעור הריבית הנוכחי במשק (0.75%), מדובר כיום בריבית שנתית שקלית של כ-2.4%.

חברת פז פועלת באמצעות שלוש חטיבות: חטיבת הזיקוק, הכוללת את פעילות בית הזיקוק באשדוד; חטיבת הקמעונאות, המקיפה את פעילות שיווק הדלקים וחנויות הנוחות; וחטיבת התעשיות והשירותים, שבה מרוכזות פעילויות פזגז, פז שמנים וכימיקלים ופזקר.