אפילו ראובן קוגן קנה דירה

אם פקיד אוצר כה בכיר קונה עכשיו, מה יגידו הזוגות הצעירים?

בניית דירות בגליל / צילום: איל יצהר
בניית דירות בגליל / צילום: איל יצהר

קבלו סקופ: ראובן קוגן, עד לפני כשנה סגן ראש אגף תקציבים והאחראי על ענף הנדל"ן במשרד האוצר (ואחד הדוברים הכי רהוטים בממשלה הקודמת בכל הנוגע לטיפול במשבר הנדל"ן), קנה בימים האחרונים דירה ראשונה.

קוגן, אב לשניים ואוטוטו בן 40, התייאש בעצמו מהבטחות הממשלה ורכש דירה בעיר מודיעין, אחרי שנים לא מעטות של מגורים בשכירות. זאת, למרות צעדי האוצר והשיכון להורדת מחירי הדירות, שמכוונים ומיועדים בדיוק למשפחה כמו שלו. או שנכון יותר לומר - בדיוק בגללם. לחבריו הוא הסביר שאם עד עכשיו חיכה שלכל הפחות המחזוריות תעשה את שלה, כי מה שעלה מוכרח בסופו של דבר גם לרדת, לפתע הגיעה הממשלה, עמוסה רצון טוב, והוא הבין שזה כבר לא יקרה בטווח הקרוב.

הכותרות מדווחות בשבועות האחרונים על צניחה של 20%-25% בשיעור העסקאות לרכישת דירה, אבל כדאי שנזכיר לעצמו שעדיין 75%-80% מהעסקאות מתבצעות, כ-7,000 דירות לפחות בכל חודש.

כנראה שחוץ ממיליונרים שאצלם המחיר לא מהווה שום שיקול, וחוץ מכאלה שמוכרחים לסגור עסקה (למשל משפרי דיור שכבר מכרו את דירתם הישנה), יש ישראלים רבים, כמו קוגן, שמשוכנעים שדווקא עכשיו כדאי לקנות דירה.

למשל 14 פרופ' ודוקטורים לכלכלה, בהם אנשים כמו צבי אקשטיין, לאה אחדות, אבי בן בסט, עומר מואב ואחרים, שהפצירו בשבוע שעבר בחברי ועדת הכספים להתנגד לתוכנית מע"מ אפס של שר האוצר. לא רק משום שהם טוענים שהמטרה - הורדת מחירי הדירות, לא בהכרח מקדשת את האמצעים - פגיעה בכלכלת ישראל ("הנזק המצטבר על פני השנים הוא כבד") ובאוכלוסיות החלשות ("גורר מתן שירותים חברתיים נחותים יותר לכלל האוכלוסייה"), אלא בגלל שגם את המטרה מפספסים בגדול ("הצעה גרועה שאינה פועלת לצמצום עודף הביקוש בשוק הנדל"ן, ואף עלולה להחריף עוד את בעיית מחירי הדיור").

במשך שנים הפציר הציבור בממשלה להתעורר ולעשות מעשה כדי לצנן את נסיקת מחירי הדיור. בשבועות האחרונים אנחנו שומעים יותר ויותר אנשים שמתגעגעים לימים שהממשלה ישבה בחוסר מעשה. טיפש עצלן מזיק הרבה פחות מטיפש חרוץ.