"הדיל" של המושבים עם המועצה הארצית לתכנון ובנייה

תנועת המושבים תתמוך בשינויים בתוכנית המתאר הארצית, ובתמורה תיסלל הדרך להוספת היחידה השלישית בכל נחלה

המגזר החקלאי עומד היום בלב הדיונים בדבר פתרונות למשבר הדיור והמחסור בהיצע תכנוני. מעבר לכך, ברור לכל העוסקים בדבר שהגיע השעה לסיים את הסאגה הבלתי נגמרת בין אנשי המושבים והקיבוצים למדינה, לטובת כל הצדדים.

רק שבביצה הקטנה שלנו, קשה להשתחרר מפלונטר ניגודי העניינים. השבוע, בפתח הדיון הדרמטי במועצה הארצית לתכנון ובנייה, הודיעה ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, בינת שורץ, כי כשהדיון יגיע לנושא המחלוקת לגבי הוספת היחידה השלישית במושבים, היא תצא מהדיון, זאת על רקע היותה תושבת מושב כפר דניאל.

ולמי ששכח: גם שר השיכון והבינוי אורי אריאל מנוע מלעסוק בנושא שיוך הדירות בקיבוצים על פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. אריאל הוא בן קיבוץ טירת צבי (רעייתו, אגב, מקיבוץ מעגן מיכאל), ולאחרונה הוא גם קיבל הודעה מהקיבוץ כי נפתחו בו הליכי שיוך הדירות לחברים.

מתנגדי היחידה השלישית, ובראשם ראש עיריית נתניה מרים פיירברג, טענו בדיון כי אסור לשורץ כלל להעלות את נושא היחידה במושבים, בשל אותו ניגוד עניינים, על אף שבחוות הדעת שנתן היועץ המשפטי לממשלה נקבע כי אין מניעה לכך.

3,500-4,000 יח"ד

בסופו של דבר, גם הפעם, ההמלצות של הוולנת"ע (הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים) בנוגע לשינויים בתוכנית המתאר הארצית (תמ"א 35) שהובאו לדיון במועצה הארצית, לא כללו את נושא אישור היחידה השלישית. יחד עם זאת, מסתבר שמאחורי הקלעים מתגבשת עסקה להכשרת המהלך ללא מתנגדים.

על פי המסתמן כעת, תנועת המושבים באמצעות נציג המועצות האזוריות עמיר ריטוב, המכהן גם כיו"ר מועצת לב השרון, הגיעה להסכמה עם חברי המועצה הארצית ולפיה ריטוב יתמוך בשינויים מרחיקי הלכת המקודמים כעת בתמ"א (ובראשם הרחבת השטח העירוני לבנייה, ראו מסגרת) - בתמורה לכך שחברי המועצה יצביעו בסופו של דבר בעד אישור היחידה השלישית במושבים.

ברמה הלאומית, הוספת יחידת דיור לבעלי הנחלות בכלל המושבים צפויה להוסיף 3,500-4,000 יחידות דיור. "הוולנת"ע קבעה שיש להבחין בין מושבים במרכז הארץ למושבים בשאר המחוזות", מסביר יו"ר אגף קרקעות בתנועת המושבים עמית יפרח, "מושב במרכז הארץ שלא מיצה עדיין את כל יחידות הדיור בשטח הקיים, יידרש קודם לממש אותן לפני שיממש את תוספת היחידות המבוקשות במסגרת התמ"א. זאת, לעומת מושבים בפריפריה שלכל חלקת מגורים יתווסף הבית השלישי, ללא קשר למימוש היחידות עד כה"

יפרח מציין כי "בג"ץ כבר בחן את הטענה הגדולה ביותר של המתנגדים ליחידה השלישית והיא טענת הפרבור, וקבע שהמטרה של היחידה הנוספת היא לעבות את היישובים ולא לפגוע בשטחים פתוחים". לדבריו, ההחלטה פותרת הרבה מאוד בעיות משפחתיות: "אישור ההחלטה פותר סכסוכים משפחתיים עמוקים, ומייצר פתרונות שהמשפחות במושבים מייחלות לו זמן רב. צריך גם לזכור שהבית השלישי לא סחיר ולא ניתן למכור אותו אלא אחרי שמשלמים למדינה 33% מערך הקרקע, דבר שבמקרים רבים פשוט לא יקרה".

"זו לא חוכמה לתכנן בלי יכולת לשווק"

המאבק הגדול ביותר במועצה הארצית מתנהל סביב כוונת מינהל התכנון להרחיב את השטח העירוני בגבולות הערים.

ראש מינהל התכנון בינת שורץ ציינה בדיון כי הרחבת 42 מרקמים עירוניים קיימים בהיקף של עד 2% מגבולות הערים המוגדרים כעת לבנייה, תאפשר בנייה של כ-300 אלף יחידות דיור נוספות על שטח של 40 אלף דונם נוספים. "השינוי נדרש על מנת לענות על היעד של הגדלת המלאי התכנוני בישראל לכמות של מיליון יחידות דיור מתוכננות עד שנת 2030", אמרה שוורץ.

אבל בעוד הארגונים הירוקים וגורמים רבים אחרים מתנגדים בתוקף לתוכניות ודורשים בנייה הרבה יותר מאסיבית בתוך הערים עצמן (על קרקעות קיימות ובפרויקטים של התחדשות עירונית), סבורים גם ברשות מקרקעי ישראל וגם במשרד השיכון שהמספרים שהציגה שוורץ מנותקים מהמציאות.

"לפני שנתיים וחצי הגעתי לרמ"י ומצאתי אפס תוכניות באזור המרכז שניתן לשווק", הסביר מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן. לדבריו, ההנחה של מינהל התכנון כי 60% ממיליון יחידות דיור מתוכננות ימומשו בפועל רחוקה מהמציאות. "לא ימומשו יותר מ-20% מהיחידות המאושרות. כאשר מנתחים שטח ורואים את התשתיות שצריכות לעבור שם, מבינים שזו לא חוכמה לתכנן בלי לתרגם את זה ליכולת לשווק את הקרקע".

ליברמן אינו מסתפק בשינוי גבולות של 2% נוספים. "השינויים שמציעה בינת שורץ נמוכים מאוד", הוסיף ליברמן. "תכנון צריך להיות מסיבי. עד היום חנקתם את התכנון. אנשי הקבע מרמת השרון לא יעברו לבאר שבע אם זה לא יהיה לבית צמוד קרקע. 'הקו הדמיוני' הזה יסכל לנו את התכנון וצריך להוסיף לפחות 5% לגבולות הערים".

כמו ליברמן, גם ראש אגף התחדשות עירונית במשרד השיכון עינת גנון, סבורה ששינוי של 2% בגבולות הערים לא יביא לתוספת משמעותית. "גם תוספת של 2% למרקמים העירוניים לא בהכרח מבטיחה שתתאשר בה תוספת של מלאי תכנוני", אמרה גנון. "בניגוד לשורץ, אני טוענת שהרחבת השטחים העירוניים צפויה להוסיף רק 80 אלף יחידות דיור למלאי, ולא 300 אלף. התוספת לא ריאלית ברוב חלקי הארץ. מה נעשה עם 600 דונם שנקבל בכרמיאל? זה פוטנציאל להרחבת מרקם עירוני? התוספת שמציע מינהל התכנון היא בגדר ציפורים על העץ".