האוצר: קצב הצמיחה בישראל יעמוד על 2.95% ב-2014

הכלכלן הראשי באוצר יואל נווה הציג בישיבת הממשלה סקירה על מצב המשק בישראל ותחזיות הצמיחה לשנים הקרובות ■ האוצר מעריך כי יציאה אפשרית ממשטר הריבית הנמוכה במדינות המפותחות עלולה לפגוע בצמיחה בישראל

משרד האוצר צופה כי קצב הצמיחה ב-2014 יעמוד על 2.95% ועל 3% ב-2015, כך לפי סקירה שהציג היום (א') בישיבת הממשלה הכלכלן הראשי במשרד האוצר, יואל נוה.

בסקירה שפרסם האוצר הוא מציין כי קצב הצמיחה ירד בשנים האחרונות לקצב של 3%, לעומת קצב צמיחה ממוצע של עד כ-4.5% בשנים 1990-2010. לפי הערכת האוצר, בניכוי תרומת הגז, קצב הצמיחה בשנים 2012-2019 צפוי לעמוד על 2.9% בממוצע.

נווה הסביר בסקירה כי קצב הצמיחה מושפע בעיקר מסביבת הכלכלה העולמית, אך גם משינויים דמוגרפיים בישראל המשפיעים על שיעור הגידול הצפוי בכוח העבודה. רמת התעסוקה במשק צפויה לשמור על רמתה הגבוהה וכך גם שיעור ההשתתפות בכוח העבודה.

נווה הוסיף עוד כי בחינת המצב הפיסקאלי של המשק בשנים האחרונות מעלה כי רמת החוב הציבורי ביחס לתוצר ירדה בצורה משמעותית בעשור האחרון, מרמה של 95% תוצר בשנת 2003 ועד לרמה של 67.4% בשנת 2013. (הירידה ניכרת בייחוד מאז המשבר העולמי, על רקע העלייה בחוב הציבורי הממוצע במדינות ה-OECD).

במסגרת ההצגה צוינו גורמים שעשויים להשפיע על התממשות התחזית. יציאה אפשרית ממשטר הריבית הנמוכה במדינות המפותחות עלולה לפגוע בקצב ההתאוששות של הכלכלה העולמית, וכך גם שינויים בסביבה הגיאו-פוליטית העולמית, דבר שעלול לפגוע בשיעור הצמיחה החזוי בישראל. האצה בקצב ההתאוששות בעולם, וגידול נוסף בקצב ההצטרפות של אוכלוסיות מקרב המגזרים החרדי והערבי לשוק העבודה עשויים להביא לצמיחה גבוהה יותר בשנת 2015.

התחזית לשנים הקרובות נסמכת בין השאר על תחזיות קרן המטבע הבינלאומית וארגון ה-OECD, לפיהן הצמיחה בסחר העולמי צפויה להיות גבוהה ביחס לשנתיים האחרונות, אך נמוכה בהשוואה לתקופה שקדמה למשבר הגלובלי.