חשד: יצרני "וודקה מוסקבה" הקטלנית העלימו מס במיליוני שקלים

לפני כחודש פורסם כי הממונה על התקינה קרא להימנע מצריכת "וודקה מוסקבה" בשל סכנה לעיוורון ולמוות ■ אתמול עצרה רשות המסים שני שותפים בחברת א.א. סלבה, יצרנית הוודקה, בחשד להעלמת עסקאות והתחמקות ממס קנייה

רשות המסים חשפה יצרני וודקה ביתית שמסכנים את בריאות הציבור, ובדרך מעלימים מס במיליוני שקלים. אתמול (ד') עצרה רשות המסים לחקירה שני שותפים בחברת א.א. סלבה מבית-שמש, המייצרת משקה כוהלי בשם "MOSCOW VODKA" ("וודקה מוסקבה"), בחשד להעלמת עסקאות והתחמקות מתשלום מס קנייה.

במחלקת חקירות מכס ומע"מ ירושלים מתנהלת מזה זמן חקירה כנגד חברת א.א. סלבה, העוסקת בייצור משקאות משכרים מסוג וודקה וברנדי ומשווקת אותם ברחבי הארץ תחת המותג "VODKA MOSCOW", אשר על-פי בדיקות של משרד הכלכלה עלול להוות סכנה לבריאות הציבור.

בעלי החברה ומנהלה הרשום הינו אלייב שוחרט, אשר לו שותפים נוספים שאינם רשומים - חנן בנימינוב, פאבל ווסקוביוניקוב ושריפוב וולווגבאק. אתמול עוכבו שוחרט ובנימינוב לחקירה, ובסיומה הובאו לבית משפט השלום בירושלים ושוחררו ממעצר בתנאים מגבילים.

מהחקירה שנוהלה ברשות המסים עלה כי במהלך שנת 2013 חברת א.א סלבה רכשה כ-55 טון כוהל בפטור מותנה (פטור חלקי או מלא מתשלום מיסי יבוא הניתן לסחורות המשוחררות במכס, בתנאים מסוימים) בארץ ובחו"ל, ששימש את החברה לייצור של כ-132,000 ליטר משקאות משכרים מסוג וודקה וברנדי. מנגד, באותה תקופה החברה דיווחה למע"מ מחזור מזערי של 250,000 שקל וכן העבירה דיווח חד-פעמי של 600,000 שקל למס קנייה.

לאחר עבודת מודיעין, תוך שיתוף של גורמים שונים באיסוף הראיות, יצאו אתמול החוקרים לפעילות גלויה בביתם של החשודים ובמפעל בבית-שמש. במהלך החיפוש בביתו של החשוד העיקרי, אלייב, ואשתו נעשה לכאורה ניסיון לשבש את החקירה ולהעלים ראיות מרכבו של החשוד.

בחיפושים נתפסו מסמכים רבים, דוגמאות של המשקאות, עשרות אלפי תוויות להדבקה ובקבוקים ריקים המוכנים לייצור ומעידים על הפעילות הענפה במפעל.

במקום נמצא מלאי וודקה של מאות ליטרים בודדים, ומכלי הכוהל במפעל היו ריקים והעידו על כך שכלל הכוהל שנרכש שימש לייצור משקאות ונמכר כבר ללקוחות. זאת, מבלי לדווח על כך לרשויות המס. בכך, טוענים ברשות המסים, התחמקה החברה מתשלום מיסי קנייה ומע"מ בהיקף של מיליוני שקלים.

לדברי רשות במסים, חנן בנימינוב ואלייב שוחרט שנחקרו אתמול מסרו את גרסתם ואף קשרו את עצמם לעבירות המיוחסות להם. שאר השותפים טרם אותרו.

סכנת עיוורון ומוות

נזכיר כי לפני כחודש פורסם ב"גלובס" כי הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, גרישה דייטש, קרא לציבור להימנע מצריכת "MOSCOW VODKA" ("וודקה מוסקבה") בשל "סכנה לבריאות האדם". זאת, לאחר שנמצא כי תכולת המתנול (כוהל מתילי) במשקה זה עולה פי 367 מעל הערך המותר בתקן ת"י 1572 "משקאות כוהליים".

לפי מידע שהתקבל ממשרד הבריאות, מתנול הוא חומר רעיל מאוד שפוגע במערכת העצבים המרכזית ועלול לגרום לעיוורון קבוע ולמוות; מתנול במנה של 0.3 גרם עד 1 גרם לק"ג משקל גוף עלול לגרום לאיבוד הכרה ולמוות.

הממונה על התקינה הודיע לציבור כי מינהל התקינה במשרד הכלכלה, בשיתוף עם נציגי משרד הבריאות ואגף המסים, החלו בפעילות רחבה בבדיקת משקאות וודקה המיוצרים והנמכרים לצרכן בשוק הישראלי. פרשה זו היא הסנונית הראשונה של העלמות המס שנתפסו בתחום.