משרד החקלאות שוקל: פיקוח מחירים גם על פירות וירקות

שר החקלאות יאיר שמיר: "נבצע בדיקה מעמיקה של פערי התיווך בתחום, במטרה לבחון הכנסה עתידית של פערי התיווך במחירי פירות וירקות לפיקוח מחיר"

יאיר שמיר / צלם: תמר מצפי
יאיר שמיר / צלם: תמר מצפי

כחצי שנה לאחר שהורחב פיקוח המחירים לגבינה לבנה 5% ולשמנת מתוקה 38%, משרד החקלאות ופיתוח הכפר שוקל להטיל פיקוח מחירים גם על פירות וירקות. כצעד מקדים, הוחלט לבצע בדיקת רווחיות גם בשוק זה. בדיקת הרווחיות נערכת על-ידי רואה חשבון חיצוני, במסגרת עדכון הנוסחאות הקובעות את המחיר המפוקח.

"נבצע בדיקה מעמיקה של פערי התיווך בתחום, במטרה לבחון הכנסה עתידית של פערי התיווך במחירי פירות וירקות לפיקוח מחיר", אמר שר החקלאות ופיתוח הכפר, יאיר שמיר.

במשרד החקלאות אומרים כי בעוד שהמחיר שמקבל החקלאי והמחיר שמשלם הצרכן ידועים, פער התיווך שגובות רשתות השיווק אינו ידוע. אם יימצא כי הפערים גדולים, יוטל פיקוח מחירים על פערי התיווך בלבד.

רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, אמר היום (א') בתגובה: "אין שום בעיה מבחינתנו. הרווח הגולמי הממוצע שלנו בפירות וירקות אינו גבוה, ואם ייכנס לפיקוח מחירים, אחוז הרווח שייקבע יהיה גבוה יותר משיעור הרווח הנוכחי שלנו".

במקביל החליטה ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר שלא להעלות בשלב זה את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח מחירים. הוועדה דנה באפשרות בעקבות עלייה של 14.59 אגורות במחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה) בתחילת החודש.

מחירי מוצרי החלב שבפיקוח מתעדכנים אחת לשנה, אלא אם כן חל שינוי של 3% ויותר בעלות הייצור של המוצרים. כעת מצאה הוועדה כי השינוי בעלות הייצור נמוך מ-3%.

החלטת ועדת המחירים תקשה כעת על המחלבות הגדולות - תנובה, שטראוס וטרה - להעלות את מחירי מוצרי החלב שאינם בפיקוח.

ועדת המחירים דנה גם בהשגתה של תנובה על הטלת פיקוח מחירים על שמנת מתוקה 32%.

תנובה טענה כי מדובר ב"מוצר דומה" לשמנת מתוקה 38% שהוכנס לפיקוח, אבל כרגע הוועדה החליטה שלא לשנות את החלטתה. עם זאת, היא תקיים שימוע נוסף בעל-פה לתנובה, שלאחריו יוכרע סופית אם המוצר ייכנס לפיקוח מחירים.

נזכיר כי בחודש מאי האחרון הורה המפקח על המחירים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, אורי צוק בר, ליצרניות מוצרי החלב ולרשתות השיווק, שלא למכור מוצרים "דומים" למוצר בפיקוח במחיר העולה על מחירו של המוצר המפוקח.

משמעות הדבר היא הכנסה של מוצרי חלב נוספים לפיקוח מחירים, ובכלל זה שמנת מתוקה 32%, גבינת סקי של שטראוס, גבינה לבנה בהכשר מהדרין של תנובה וטרה, חמאה 200 גרם, גבינה צהובה חריץ של טרה (22% ו-28% שומן) ועוד.