לפיד: "צוק איתן לא מבצע זול, אך אין מחיר לשלום התושבים"

"המצב המיוחד" בעורף הוארך ב-24 שעות בלבד ■ האוצר טרם החל בתהליך הסדרת הפיצויים לשכירים ובעלי עסקים קטנים ■ שר האוצר: "לא בגלל מגבלות תקציב נמנע מעצמנו לפעול בעזה נגד ארגון טרור רצחני, המשק הישראלי חזק מספיק"

יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ זאב אלקין, החליט להאריך את המצב המיוחד בעורף ב-24 שעות בלבד עד יום רביעי. זאת, לאחר שבדיון מיוחד שקיימה הוועדה היום במטרה לבחון האם נכון להאריך את תוקף ההחלטה בדבר ההכרזה על "מצב מיוחד בעורף", התברר שהאוצר טרם התחיל בתהליך הסדרת הפיצויים לשכירים ובעלי עסקים קטנים שנפגעו במהלך מבצע "צוק איתן".

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שהתשתתף בדיון, מתח ביקורת חריפה על מה שהגדיר "סחבת" של משרד האוצר בכל הנוגע להסדרת הפיצוי לעובדים ולמעסיקים בתקופת המבצע. "שיטת האוצר היא מה שאפשר לדחות - אז דוחים", אמר ניסנקורן, שקרא לכל חברי הוועדה להביע תמיכה בדרישתו ממשרד האוצר, להסדיר באופן מיידי פיצוי לכל העובדים והעסקים הקטנים אשר נפגעו כתוצאה מהמצב הביטחוני.

"כל התמהמהות פוגעת בעורף וכולנו יודעים שצריך פיצוי", הוסיף יו"ר ההסתדרות, "הכללים נעשו כבר שלוש פעמים בעבר וצריך לייצר כאן ודאות לאוכלוסייה כי הוודאות הזאת היא שמחזקת את העורף. אנשים צריכים לדעת איך להתנהג, המעסיקים צריכים לדעת שהם מקבלים פיצוי והעובדים צריכים לדעת שהם מקבלים שכר.

"אם היינו יושבים על זה כבר ביום חמישי, זה היה כבר מוסדר. גם פיקוד העורף וגם העיריות, גם משרד האוצר וגם העובדים כבר היו יודעים איך להתנהג. אין בעיה לשבת ותוך 48 שעות לסגור את כל הסיפור, להביא את התקנות לאישור מיידי ולוועדת הכספים ולחתום על ההסכם", אמר.

בהקשר זה אמר ניסנקורן כי יש לחדד גם את ההנחיות הניתנות לרשויות המקומיות: "אני לא מקבל את זה שבאים ואומרים, אם עירייה רוצה להחמיר אז שתחמיר. יש פה סוגיה שצריך להסדיר אותה וצריך לתאם את הדברים האלה מראש. רשות המסים צריכה לדעת אחר כך באילו מקרים היא צריכה לפצות".

הוועדה צפויה להתכנס שוב ביום רביעי בבוקר ובכוונתה לזמן לדיון את שר האוצר, יאיר לפיד, לתת תשובות ברורות. יו"ר הוועדה, ח"כ זאב אלקין אמר היום בדיון כי "לא ייתכן שהמדינה תבקש לקבל לידיה סמכויות כדי לנהל את חיי האזרחים מבלי לפתור את הבעיות האזרחים שנוצרו בעקבות בקשתה. החוסן הלאומי נובע בין היתר מהביטחון הכלכלי של האזרחים".

בשבוע שעבר אישרו חברי הוועדה את בקשת הממשלה להכריז על "מצב מיוחד בעורף" אולם תוקף ההכרזה הוגבלה עד ליום שלישי (מחר) בלבד. מגבלת הזמן נקבע לאחר שאלקין דרש כי הכרזה נוספת תינתן רק במידה הממשלה תכיר בישובים הפרוסים בטווח של עד 40 ק"מ מעזה כיישובי ספר. הכרה זו תאפשר לישובים שיוכרזו לקבל בייתר קלות הטבות בגין הנזק הכלכלי שנגרם לבעלי עסקים ולשכירים.

מנגד, שר האוצר לפיד אמר היום בפתח ישיבת סיעת יש עתיד בכנסת כי במשרד האוצר החלו בהליך הפיצויים. "נתנו ארכה לעסקים בדרום שיוכלו לדווח למס הכנסה ב-25 בחודש והיום הרחבנו את ההקלה הזו לכל העסקים בכל רחבי המדינה להגשת הדו"חות", הסביר השר. "לגבי הנזק העקיף לתושבי הדרום הנחתתי את הצוותים המקצועיים במשרד האוצר שמיד בתום המבצע ישבו עם כל הגורמים למתן הפיצויים במהירות".

לפיד התייחס לעלות המבצע ואמר כי "זה לא מבצע זול, אבל אין מחיר לשלומם של תושבי ישראל. לא בגלל מגבלות תקציב נמנע מעצמנו לפעול בעזה נגד ארגון טרור רצחני, המשק הישראלי חזק מספיק, אויבנו צריכים לדעת שהחוסן הכלכלי שלנו מאפשר לנו אורך נשימה ויכולת עמידה - ואם צריך גם במבצע בהיקף רחב".

לדבריו, "אנחנו נמצאים בעיצומו של מבצע 'צוק איתן', זה מבצע מוצלח. חמאס נחלש משמעותית. אנשי חמאס לא הצליחו ליישם אף אחת מהמטרות שלהם מתחילת המבצע תקפנו יותר מ-1,500 מטרות, 630 משגרים, חמאס הוכה וחמאס נשחק ואין לו אף הישג משמעותי. אנחנו עושים זאת מתוך ניסיון למנוע פגיעה בחפים מפשע, אנחנו מצטערים על כל פגיעה בחפים מפשע אבל את החשבון הזה הקהילה הבינלאומית צריכה לתת לחמאס ולא לנו. כבר בתחילת המבצע העברנו תוספת של 12 מיליון שקל לסיוע לצורכי ביטחון, כמו כן הועבר סיוע מיידי לרשויות בדרום, גם שר הרווחה העביר תקציבים כמו גם משרד החינוך שיזמו שורה של פעולות לטובת תושבי הדרום".