מי צריך את זה? ברפאל מתקשים למכור את כיפת ברזל

מלבד ישראל, עוד כמה מדינות בעולם מוצאות עצמן מוקפות באויבים שמתחמשים עד צוואר בטילים וברקטות שיפגעו ביום פקודה בעורף שלהן?

כיפת ברזל גראד עזה טילים  / צלם: רויטרס
כיפת ברזל גראד עזה טילים / צלם: רויטרס

חרף היכולות המרשימות של כיפת ברזל והעניין העצום שמערכת היירוט המתקדמת זוכה לו בעולם, בחברת רפאל מתקשים למכור אותה ללקוח נוסף מלבד צה"ל. במהלך השנתיים האחרונות התיר משרד הביטחון לחברת רפאל לקיים משא-ומתן עם רוכשים פוטנציאליים של המערכת, שהם צבאות במדינות ידידותיות שמבקשים להרחיב את יכולות ההגנה שלהם מפני איומים של רקטות וטילים המכוונים אל העורף שלהם.

אנשי רפאל ניסו למפות את קהל הלקוחות האפשרי של מערכת כזו, ומצאו את עצמם עם רשימה קצרצרה: הרי מלבד ישראל, עוד כמה מדינות בעולם מוצאות עצמן מוקפות באויבים שמתחמשים עד צוואר בטילים וברקטות שיפגעו ביום פקודה בעורף שלהן?

מחשבות לקדם עסקה למכירת המערכת לדרום קוריאה, שהבירה סיאול מאוימת בטילים וברקטות מצד השכנה הבלתי צפויה צפון קוריאה, ולהודו שמאוימת מצד פקיסטן - לא הובילו לעסקאות. עסקה כזאת אם תהיה, כפי שאמרו גורמים שמעורבים בנושא, עדיין רחוקה.

מומחים מעריכים שלמערכת "שרביט קסמים" יכולה להיות נקודת פתיחה טובה יותר, הרבה בזכות העובדה כי היא רב-תכליתית: היא מתוכננת כך שתהיה מסוגלת ליירט מגוון רחב הרבה יותר של איומים, לטווחים הבינוניים והקצרים, לשמש מערכת נ"מ (נגד מטוסים) ואף לחסל טילי שיוט בעת מעופם.

הוורסטיליות של המערכת עשויה להפוך אותה למערכת הגנה שתענה לצרכים של לא מעט צבאות בעולם. פולין, למשל, כך דווח בחודשים האחרונים, גילתה עניין רב מאוד בשרביט קסמים בבואה להקים לעצמה מערך הגנה עצמאי מפני טילים. לפי הטענות שפורסמו בתקשורת הזרה, שתדלנות של חברות ביטחוניות מארה"ב הובילה לביטול של עסקה שהתהוותה בין רפאל לבין משרד ההגנה הפולני בהיקף של כמה מיליארדי דולרים.

"האמריקאים משלמים על הפיתוח של שרביט קסמים, מחזיקים בזכות וטו על עסקאות ורוצים לאפשר עסקאות לחברות האמריקאיות שמנסות למכור מערכות משלהן", הסביר גורם ביטחוני את כללי המשחק שמוכרים גם לרפאל, ועדיין מותירים בקרב ראשי החברה טעם חמצמץ בפה.