סיוט לנתניהו: בקואליציה מגנים הפסקת האש, בשמאל מברכים

עם החלטת הקבינט לקבל את הצעת המצרים להפסקת אש, מתחיל הקרב הפוליטי: נתניהו זוכה לגינוי מבית ולמתקפות חריפות חסרות תקדים מקרב הליכוד והבית היהודי, ולתמיכה פומבית מהעבודה ומרצ

בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף
בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף

עם החלטת הקבינט לקבל את הצעת המצרים להפסקת אש, מתחיל הקרב הפוליטי ונראה כי הסיוט של ראש הממשלה בנימין נתניהו מתממש: נתניהו זוכה לגינוי מבית ולמתקפות חריפות חסרות תקדים מקרב חברי הקואליציה - הליכוד והבית היהודי, ולתמיכה פומבית ממפלגות השמאל - העבודה ומרצ.

יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, ושר החוץ, אביגדור ליברמן, הצביעו נגד ההחלטה, אולם במערכת הפוליטית מעריכים כי הם לא יובילו לפירוק הממשלה אלא ינצלו את המהלך כדי לצבור עוד נקודות בקרב הציבור הימני.

השר אורי אריאל: "החלטת הקבינט היא טעות אסטרטגית ודומה לבניית מסילת רכבת בלי לסלול את הקילומטר האחרון. ההתרסקות במקרה כזה היא בלתי נמנעת. לאף אחד אין ספק שזה רק שאלה של זמן עד שיחזרו הטילים על ישראל. את ראש הנחש צריך לרוצץ ולא לתת לו לנוח ואין ספק שתושבי ישראל יצטערו על חוסר היכולת המדינית לקבל הכרעה אמיצה שכזו".

דני דנון: "המבצע הזה נכשל, מי שהוביל אותו לכישלון הוא ראש הממשלה לצערי. הפכנו לקבלן משנה של מפלגת העבודה. לא בשביל זה נבחרנו. התרפסנו, הושפלנו. צריך להפסיק לעבוד אצל ציפי לבני. אם ראש הממשלה לא יעשה את זה, גם הוא וגם מפלגת הליכוד ישלמו את המחיר על כך".

לגינוי החלטת ראש הממשלה בתוך הליכוד הצטרף גם שר התחבורה ישראל כץ, שהודיע הבוקר (ג') כי הוא התנגד להפסקת האש. בעמוד הפייסבוק שלו כתב כץ כי "בנסיבות שנוצרו ניתן היה להשיג הרבה יותר. לא הוסר איום הטילים ולא חוסלה צמרת החמאס. אם היינו מנצחים העולם היה עומד ומוחא כפיים. סיום המערכה בדרך זו יביא ללחץ מדיני כבד על ישראל. אומרים שהזרוע הצבאית של החמאס מתנגדת להסכם? שטויות! הם יודעים לזהות עסקה טובה".

ח"כ מירי רגב מהליכוד תקפה אף היא את החלטת יו"ר מפלגתה. "אני קוראת לרה"מ שלא להסכים להפסקת אש, ולהגיע להכרעה צבאית שתחליש את החמאס באמצעות פעולה מהאויר, מהים ומהיבשה. חלון הזדמנויות זה לא יחזור על עצמו, וכל הפסקת אש עם החמאס תאפשר לו לחזור לכוחו".

ח"כ ניסן סלומיאנסקי יו"ר ועדת הכספים (הבית היהודי) אמר כי "ממשלת ישראל צריכה להתנצל בפני תושבי המדינה על חוסר אומץ ועל כך שנצטרך בעוד שנה או שנתיים לעבור את אותו הדבר. חבל שאין לנו כיפת ברזל שיכולה ליירט את ההססנות של הממשלה".

סגן שר החינוך אבי וורצמן (הבית היהודי) אמר כי "הפסקת אש בזמן הנוכחי מראה על חולשה של הממשלה. אני קורא לשרי הקבינט לא לתת יד לטעות הזאת. בתנאים אלו יש להתנגד להפסקת האש שטובה לחמאס ורעה לישראל. אנחנו תושבי הדרום עם אורך רוח עד להכרעת חמאס. הפסקת אש עכשיו תייצר מערכה גדולה יותר כנגד אזור הדרום והמדינה כולה ושיגור עוד טילים בעוד שנה".

ואילו מהצד המרכז-שמאל של המפה זוכה נתניהו דווקא לחיבוק, ובעיקר מהעבודה וממרצ. ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג הביע הבוקר תמיכה בהחלטה. "אני תומך בקבלת ההצעה המצרית להפסקת אש שתחזיר את השקט לתושבי הדרום ומקווה שהחמאס אכן יכבד אותה. אם הממשלה לא תדע לתרגם את הפסקת האש לבסיס להתנעה מדינית מחוללת שינוי היא תהפוך להיות חסרת ערך ולעוד פסק זמן עד להסלמה הבאה. לצערי, נתניהו לא ניצל את שנות השקט שניתנו לו כדי להביא להסדר מדיני והגיע הזמן שנפסיק עם הלופ האינסופי הזה, ונבין שהפתרון היחיד שישמור על ביטחון ישראל הוא הסדר מדיני ארוך טווח".

הרצוג הוסיף: "צה"ל נתן מכה משמעותית לחמאס וזה הזמן שעל ישראל לחזק ולהדק את התיאום מול החזית המתונה האזורית ובראשה מצרים, ירדן והרשות הפלסטינית, כדי להילחם בטרור ולהביא הסדר מחולל שינוי ביננו לבין הפלסטינים ולמאבק נחוש בטרור".

ח"כ שלי יחימוביץ' מברכת את הקבינט על ההחלטה. "זהו סיום טוב והגיוני למבצע מוצלח ומדוד, שבו גם צה"ל וגם החברה הישראלית הפגינו חוסן, עוצמה ולכידות. רה"מ נתניהו הפגין קור רוח ואחריות במבצע זה, וטוב שלא נגרר אחרי איומיהם ותביעותיהם של השרים בנט וליברמן. כעת, אחרי הפגנת העוצמה הישראלית, יש לשוב אל שולחן המשא ומתן עם הרשות הפלסטינית ולחתור להסדר מדיני".

גם חבר הכנסת נחמן שי מהעבודה הביע תמיכה ביוזמה להפסקת אש והצהיר כי היא "מגיעה בדקה האחרונה לפני שהכף המדינית וההסברתית מתהפכת על ראשה של ישראל. מלכתחילה יצאה ישראל למבצע צבאי שתכליתו להחזיר את השקט, המטרה הזו הושגה", הסביר שי. "עדיף ברגע הזה להישאר עם לגיטימציה בינלאומית ועם תמיכה מרבית מבית, לפני שנשקע מחדש בחול העזתי, שממנו אין חזרה".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, קראה לנתניהו לנהוג באחריות ולא "להיגרר אחרי מחרחרי המלחמה: ליברמן, בנט, דנון ושאר הימין הקיצוני שיקראו לו לסרב, לכתוש ולהיכנס קרקעית. הפסקת אש היא החלטה נכונה מתוך עמדה של כוח ומתוך הבנה שאי אפשר לנצח את הטרור לא באמצעות תקיפות אוויריות ולא באמצעות כניסה קרקעית".

ח"כ אילן גילאון, יו"ר סיעת מרצ אמר כי "קבלת הפסקת האש תוכיח כי התבונה גברה. זהו הישג טקטי, ועתה יש לבנות את פתרון הקבע. "הפתרון של עזה עובר דרך רמאללה. על ראש הממשלה לקרוא לאבו-מאזן לשולחן המו"מ ולחדש את השיחות על בסיס קווי שתי המדינות, בתנאים שייתרו את החמאס.