כיצד הגיע שלד בורסאי לשווי שוק של 1.5 מיליארד שקל?

הקצאת המניות באיי.פי.סי בוצעה אתמול בד בבד עם יציקת פעילות בתחום שירותי ייעוץ, לוגיסטיקה וייזום עסקאות בתחום בתי הזיקוק לחברה

עם פעילות הפסדית, שהוכנסה לתוכה על בסיס הערכת שווי, נסחרה חברת איי.פי.סי במהלך היום לפי שווי אדיר של עד 1.5 מיליארד שקל - ככל הנראה בעקבות עיוות במסחר. זאת בעקבות הקצאה פרטית של מניות שהושלמה אתמול, שבה הוקצו מעל 99% ממניות החברה, אשר החלו להיסחר בשער פתיחה של 1 אגורה.

הקצאת המניות באיי.פי.סי בוצעה אתמול בד בבד עם יציקת פעילות בתחום שירותי ייעוץ, לוגיסטיקה וייזום עסקאות בתחום בתי הזיקוק לחברה. איי.פי.סי, שהייתה בעבר בשליטת הווארד קופר, ספגה ברבעונים הקודמים הפסדים כבדים בעקבות כישלון קידוחי "שרה" ו"מירה", שבהם הייתה שותפה. כחלק מהסדר נושים בחברה, בוצעה לתוכה יציקת הפעילות של חברת אמבר שבשליטת רוני קופרברג, העוסקת כאמור בתחום בתי הזיקוק.

היום, במקביל ליציאתה מרשימת השימור של הבורסה, התאפיין המסחר במניה בתנודתיות קיצונית, עם ירידות ועליות דו-ספרתיות, שהזיזו את שוויה בין יותר מ-1.5 מיליארד שקל לכ-650 מיליון שקל. בית ההשקעות אי.בי.אי משמש כעושה שוק במניה.

עדיין לא ברור מה גרם לעיוות המסחר במניית איי.פי.סי, ומי שבינתיים נהנים משווי אדיר "על הנייר" הם בעלי המניות החדשים בחברה, בראשות קופרברג, המחזיק החל מאתמול 49% מההון, ומספר בעלי מניות נוספים, בהם עו"ד ויקטור תשובה, שלומי שני, דרור עצמון, פליקס סופר וחברת זאוס ספורט של צבי ואיה בן דת, המחזיקים בכ-5% מההון כל אחד.

מחזיק מניות נוסף הוא מנכ"ל החברה, שמואל רבינא, עם כ-3.5% ממניותיה, ושמות נוספים של מחזיקי מניות הם עו"ד דן להט והמשקיע כפיר זילברמן, המחזיקים בקרוב ל-1% מהון החברה כל אחד.

בלי הכנסות, עם הפסדים מצטברים

חברת אמבר הוקמה על-ידי קופרברג ב-2010 ומספקת שירותי ייעוץ ולוגיסטיקה בפרויקטים של רכישה, פירוק והעברת בתי זיקוק ברחבי העולם, וכן בפירוק ושחזור בתי זיקוק בעצמה. החברה גם מחזיקה בבית זיקוק שכיום מפורק ומאוחסן בקפריסין, ולפי הפרסומים שלה התפוקה המקסימלית שלו מגיעה ל-100 אלף חביות ליום. בתוכניות של אמבר להמשך הדרך היא מעוניינת להקים את בית הזיקוק בחו"ל, ובוחנת כמה מיקומים אפשריים.

בשלוש השנים האחרונות (2011-2013) אמבר לא מייצרת הכנסות משמעותיות, והפסדיה לתקופה זו מצטברים לכ-10 מיליון דולר. טרם השלמת העסקה, עלו כמה סימני שאלה בנוגע לפעילותה, בעקבות פרסום הערכת שווי שהעניקה לאמבר שווי של 53 מיליון דולר.

הערכת השווי, שבוצעה על-ידי חברת cube, שבה שותפים גדעון שלום בנדור וכפיר קלדרון, עוררה את תשומת ליבה של רשות ני"ע, שדרשה מהחברה הבהרות במספר סוגיות. בין אלה דרשה הרשות הבהרות בנוגע להתבססות הערכת השווי על מו"מ יחיד שהיא מנהלת מאז 2012, הצגת תזרים מזומנים המבוסס על תוצאות אותו מו"מ, והיעדר הסתמכות על הערכות שמאי.

בתגובה, הודיעה איי.פי.סי כי היא מושכת את הערכת השווי, משום שניתן להשלים את עסקת קליטת הפעילות גם בהיעדרה, ובשל לוח זמנים צפוף.