הבורסה בשיא - ובעלי עניין מוכרים מניות באגרסיביות

‎‎צדיק בינו ממשיך לבלוט בין בעלי השליטה המממשים, עם מכירת מניות בתמורה כוללת של 460 מיליון שקל‏

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

הבורסה נוגעת בשיא, וגל מימושי המניות מצד בעלי עניין נמשך במלוא המרץ גם במחצית הראשונה של שנת 2014. ממחקר שיבצעה מחלקת המחקר של הבורסה בתל אביב עולה, כי בסיכום המחצית מכרו בעלי עניין מניות בהיקף של כ-3 מיליארד שקל - אחרי שבכל שנת 2013 ביצעו מימושים בהיקף כפול (כ-6 מיליארד שקל).

צדיק בינו ממשיך לבלוט בין בעלי השליטה המממשים, עם מכירת מניות בתמורה כוללת של 460 מיליון שקל - 200 מיליון שקל ממניות פיבי, שבאמצעותה הוא מחזיק בבנק הבינלאומי, והיתרה ממניות חברת האנרגיה פז.

שותפתו של בינו בפז, משפחת ליברמן, מכרה מניות החברה בתמורה של 80 מיליון שקל.

בינו היה אחד מבעלי השליטה הבולטים מבין המממשים אשתקד, עם מכירות מניות פז והבינלאומי שביצע בהיקף מצטבר של כ-1 מיליארד שקל.

בכך הוא היה שני רק לשלמה אליהו, שמכר את רוב החזקתו בבנק לאומי בתמורה של 1.1 מיליארד שקל, בעקבות רכישת השליטה בחברת הביטוח מגדל.

עוד מבין המממשים במחצית הראשונה של 2014 בולט שמו של לב לבייב, שמכר בכמה מנות את יתרת מניותיו ברשת האופנה פוקס, שם היה בעל עניין שנים רבות, בתמורה כוללת של 250 מיליון שקל.

המכירות שביצע לבייב משקפות תשואה של יותר מ-500% על ההשקעה, שאליה נכנס לראשונה לפני תשע שנים באמצעות החברה הפרטית ממורנד.

בעל עניין נוסף שגרף רווחים נאים השנה, תוך תקופה קצרה הרבה יותר, הוא טדי שגיא, שמכר מניות חברת בי קומיוניקיישנס, המחזיקה בבזק, תמורת כ-180 מיליון שקל, וברווח מצטבר של יותר מ-80 מיליון שקל בתוך פחות משנה.

בעלת השליטה בבנק דיסקונט, קבוצת ברונפמן-שראן, המשיכה בתהליך הפרידה שלה מהבנק, עם מכירת מניות תמורת כ-240 מיליון שקל שביצעה משפחת שראן, בהמשך למכירות בהיקף של כ-500 מיליון שקל שבוצעו אשתקד.

גם משפחת שטראוס הצטרפה השנה למממשים, ובחודשים האחרונים מכרה ממניות חברת המזון הנושאת את שמה תמורת כ-210 מיליון שקל, לאחר כחמש שנים ללא מימושים משמעותיים.

גל המימושים הנוכחי נעשה כשברקע כאמור נסחרים המדדים המובילים של הבורסה בתל אביב קרוב לרמות השיא שלהם, ובהתאם לכך, נמצאות המניות הנמכרות ברמות היסטוריות גבוהות. כך לדוגמה, במקרה של שטראוס נעשה המימוש לאחר קפיצה של 40% בערך המניה מתחילת 2013.

מגמה דומה אפשר לזהות גם במכירה שהיקפה 125 מיליון שקל שביצע בחודש שעבר יצחק תשובה - של מניות קבוצת דלק שבשליטתו - לאחר זינוק של 50% שרשמה המניה בשנה החולפת, המציב אותה כחברה השביעית בגודלה בבורסה, בשווי של יותר מ-16 מיליארד שקל.

בסיכום מחצית השנה בולטות גם כמה מכירות שביצעו הבנקים בחלק מהחזקותיהם, ובראשם בנק לאומי, שביצע שלוש מכירות רחבות היקף: מניות פרטנר תמורת 140 מיליון שקל, מניות אלקטרה צריכה תמורת כ-85 מיליון שקל ומניות טאואר תמורת כ-55 מיליון שקל. עוד מבין הבנקים, דיסקונט מכר ממניות הבינלאומי שבהן החזיק תמורת 280 מיליון שקל.

בבורסה מציינים, כי "גם במחצית הראשונה של 2014, בדומה לשנת 2013, כמעט לא היו רכישות גדולות של מניות על-ידי בעלי עניין שבוצעו כאיסוף מניות מהציבור (בניגוד לרכישה מידי בעלי עניין אחרים)".

הרכישה הבולטת: ברמי לוי

רכישת המניות הבולטת על-ידי בעלי עניין מידי הציבור השנה נעשתה ברשת הדיסקאונט רמי לוי, על-ידי הקרנות הזרות פידליטי (FMR) ו-MSD קפיטל, שהשקיעו בסך הכול כ-40 מיליון שקל בהגדלת חלקן ברשת המזון (ומחזיקות כיום יותר מ-9% כל אחת, נוסף על רכישות בהיקף של כ-30 מיליון שקל שהתבצעו על-ידי רמי לוי עצמו. בשנה שעברה השקיעו שתי הקרנות יחד יותר מ-400 מיליון שקל ברכישת מניות הרשת, בעיקר במהלך המסחר בבורסה, והיתרה מידי לוי.

מהבדיקה שביצעה מחלקת המחקר של הבורסה לני"ע עולה עוד, כי מכירת המניות על-ידי בעלי עניין מתבצעת בדרך כלל למשקיעים מוסדיים, מגדילה את החזקות הציבור, ובמקרים רבים תורמת לעלייה במחזורי המסחר ולשדרוג מצב המניה במדדי הבורסה.

עוד ציינו בבורסה: "חשוב להדגיש שמכירות כאמור, יחד עם ההנפקות המשניות של חברות בורסאיות, הן הגורמים העיקריים לעליית שיעור החזקות הציבור הממוצע במניות בתל אביב, מכ-58% בסוף שנת 2013 לכ-60% במאי השנה".

בבורסה מוסיפים, כי הנתונים כוללים מכירות של מניות על-ידי בעלי עניין למשקיעים מוסדיים ולציבור, ואינם כוללים "מכירות של מניות בין בעלי עניין שונים באותה חברה, שלא גרמו להגדלת כמות המניות שבידי הציבור".