המועצה לצרכנות הגישה ייצוגית ב-300 מ' ש' נגד איקיוטק

הפיצוי הנדרש, 300 מיליון שקל, נובע מנזק מוערך של 2,000 שקל ל-100 אלף צרכנים ומעוגמת-הנפש שנגרמה להם כתוצאה מדרישות התשלום של מהחברה

בן אופק מנכל איקיוטק / צילום: אפרת אהרוני
בן אופק מנכל איקיוטק / צילום: אפרת אהרוני

המועצה לצרכנות הגישה הבוקר (ד') בקשה לתביעה ייצוגית נגד איקיוטק בסך 300 מיליון שקל. האם בקשה זו תהיה הראשונה לקבל את אישור בית המשפט כייצוגית ותעשה צעד משמעותי בסיוע לצרכנים הנפגעים?

הבקשה הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד חברות המשתייכות לקבוצת איקיוטק; נגד בעל השליטה בקבוצת איקיוטק, בן אופק; ונגד חברות הסלולר פרטנר, סלקום, פלאפון והוט מובייל.

בניגוד לתובענה הייצוגית שנדחתה השבוע מטעמים טכניים של איפיון קבוצת התובעים, ושעסקה בלקוחות שאכן חתמו פיזית חוזה במשרדי חברת "במרום הפקות" - התביעה הנוכחית עוסקת בכל מי שכלל לא התקשרו עם החברה ונדרשים לשלם כאילו היו לקוחותיה.

לאחר סדרת ניצחונות נקודתיים בבתי משפט שונים, נראה כי הפעם התגבש גב חזק בניסיון לתת סעד לקהל הנפגעים העיקרי, לאחר שהדיונים ברשויות השונות לא הובילו לסעד של ממש.

במסגרת התובענה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין מיכאל בך ורון לדרמן ממשרד מיכאל בך ושות', טוענת המועצה לצרכנות כי התקבלו אצלה למעלה מ-7,000 תלונות של צרכנים הנדרשים לשלם לאיקיוטק "חובות" כביכול, בגין שירותי תוכן אותם לא ביקשו לצרוך ואשר ממילא לא הסכימו לשלם בעבורם, או שכלל לא ידעו על צירופם לשירות בתשלום.

היקף התביעה נובע מסך נזק מוערך לצרכנים של כ-200 מיליון שקל, בהתחשב בפרסומי איקיוטק לפיה יש לה ב-100,000 חייבים, כשדרישות התשלום מתייחסות לחובות של למעלה מ-2,000 שקל לצרכן.

בין השאר נתבעת איקיוטק לשלם לנפגעים פיצוי בגין עוגמת-הנפש, החרדות, בזבוז הזמן ונזקים נוספים שנגרמו להם כתוצאה מדרישות התשלום שנשלחו על-ידי איקיוטק וההליכים המשפטיים שנקטה נגדם - כאשר ההיקף הכספי בגין סעד זה מוערך בכ-100 מיליון שקל.

"דרישות החוב הפכו למכת מדינה"

תחת ההגדרה הכללית "קבוצת איקיוטק" כלולות חברות כמו איקיוטק דיגיטל וויז'ן בע"מ, אי.קיו.טק שירותי תוכן בתשלום בע"מ, גרין דיזיין מארקט בע"מ, כ.ל.י תקשורת וניהול ישראל בע"מ, ספינגו בע"מ, במרום הפקות 2004 בע"מ ובמרום איקיוטק אודישנים בע"מ.

הקבוצה שמבקשת המועצה לייצג מורכבת מאותם צרכנים שקיבלו דרישות תשלום מהחברות המשתייכות לקבוצת איקיוטק, שאין בידי איקיוטק הוכחה כדין כי נתנו הסכמה מפורשת ומודעת לעסקה ולתנאיה, בין אם כבר שילמו ובין אם טרם שילמו לאיקיוטק. אלה קיבלו בשנה האחרונה מכתבים והודעות טקסט, שבהם נטען כי הם נרשמו כביכול כדין לשירותי תוכן של איקיוטק במועדים שונים בין השנים 2005-2010, תוך איומים בנקיטת הליכים משפטיים, זאת על אף שמדובר בפנייה ראשונה שלא קדמו לה פניות סדירות ושוטפות כמתחייב וכמקובל אצל ספקי שירות.

הצרכנים, חלקם קטינים במועד הנטען לביצוע העסקה, טוענים כי אינם חייבים וכי לא נרשמו מעולם לשירות תוכן בתשלום. בדיעבד נמסר לצרכנים מחברת יוניסל כי הם חויבו בעבר בגין שירותי התוכן - דבר שלא היו מודעים לו כלל. חברי הקבוצה לא ביקשו לקבל שירותי תוכן מאיקיוטק, ובפרט לא באופן הנדרש כדי שניתן יהיה לחייבם בתשלום בגין השירותים.

המועצה לצרכנות טוענת כי מכתבי הדרישה הנשלחים לחברי הקבוצה הפכו במהלך השנה האחרונה ל"מכת מדינה" של ממש, ומציגה בין השאר את הסיקור הנרחב בעיתונות הכתובה, הטלוויזיונית והאינטרנטית, את קבוצת הפייסבוק של "נפגעי איקיוטק" המונה כיום למעלה מ-11,000 חברים, את הערך הקיים באנציקלופדיה השיתופית ויקיפדיה סביב הפרשה ועוד. גם רשויות המדינה נדרשו לנושא, אך מבצע הגבייה האגרסיבי נמשך.

המועצה: "חברות הסלולר רשלניות"

נגד חברות הסלולר נטען בתביעה כי הן שאיפשרו את התופעה וחשפו את מנוייהן לקשר עם איקיוטק בשל הפרת חובותיהן החוקיות ואופן ניסוח החוזים עם לקוחותיהן. במשך שנים חייבו החברות את מנוייהן עבור שירותי תוכן ישירות באמצעות הוראת התשלום שניתנה על-ידי המנוי לחברת הסלולר, מבלי שבדקו אם הלקוחות נתנו הסכמתם ומבלי שתועדה אצלם הסכמה זו.

בתביעה נטען כי לו היו חברות הסלולר פועלות בהתאם לרישיון משרד התקשורת (מ-2007) ומוודאות בעצמן את הסכמת הלקוח, הייתה התופעה נמנעת.

לטענת המועצה, יש לראות בהתנהלותן של חברות הסלולר לכל הפחות כהתנהלות רשלנית.

עמותת "נפגעי איקיוטק" תצטרף

עמותת "נפגעי איקיוטק" תבקש להצטרף לתביעה הייצוגית כנגד החברה. לדברי עו"ד אופיר לב, היועץ המשפטי של העמותה, מ"מדובר בתביעה הוגנת וצודקת, שאנו מאמינים בה בלב שלם. התביעה מראה בצורה נכונה את העוולות שנעשות לציבור במהלך מסע הגבייה בשנה האחרונה".

העמותה עורכת בימים אלה קמפיין מימון המונים באתר הדסטארט לגיוס משאבים להגנה קבוצתית מפני תביעות איקיוטק, וכבר גייסה 44 אלף שקל.

איקיוטק: "תביעה נקמנית"

מחברת איקיוטק נמסר בתגובה: "מדובר בתביעה נקמנית מצד המועצה לצרכנות, ימים ספורים לאחר שבית המשפט דחה תביעה ייצוגית כנגד החברה, ולאחר שהוגשו תלונות לוועדת האתיקה הארצית ולמבקר המדינה כנגד חלק מעורכי הדין של המועצה לצרכנות, והתלונות מתבררות בימים אלה.

"אנו מצרים על כך שמידע זה הוסתר מידיעת העיתונאים והציבור. חמור מכך: מתברר כי תקציבה של המועצה מתבזבז על תביעות-סרק לכאורה".