רשות המים תאשר: תאגידי המים ישתפו את הצרכנים ברווחיהם

סילבן שלום מציע: צרכני המים של תאגידים רווחיים יוכלו לקבל החזרים על התשלומים ששילמו בגין צריכת המים

תאגידי המים יוכלו לחלק מרווחיהם ישירות לצרכני המים ולא רק לרשויות המקומיות - כך עולה מהצעת החלטה שתידון מחר במועצת רשות המים.

לפי ההצעה, שיזם שר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים סילבן שלום, יוכלו צרכני המים של תאגידים רווחיים לקבל החזר כספי על התשלומים ששילמו בגין צריכת המים.

השר שלום אמר כי "מדובר בהחלטה שיזמתי עם כניסתי לתפקיד, במטרה להקל על הצרכנים ולהיאבק ביוקר המחיה. מה שיקרה בקרוב זה שאזרחי המדינה יקבלו החזרים כספיים לחשבונות המים שלהם בהתאם ליעילות התאגיד בעיר מגוריהם. משק המים הישראלי הוא מהמובילים בעולם, וההחלטה הזאת תסייע להפכו גם לאחד היעילים ביותר לטובת הצרכן".

ההצעה, שהוכנה זמן קצר לאחר כניסתו של שלום לתפקיד, עברה הליכי שימוע ותואמה עם משרד המשפטים. היא מבוססת על כך שמשק המים המקומי בישראל הפך מאז הרפורמה למשק סגור שכל הכנסותיו מופנות לטיפול בתשתיות מים.

בשנת 2013 העבירו תאגידי המים בישראל דיבידנדים בהיקף כולל של 126.6 מיליון שקל. על-פי חוק תאגידי מים וביוב, רשאים תאגידי המים להעביר חלק מרווחיהם לרשות המקומית, באישור הממונה על התאגידים ברשות המים.

האישור מותנה בין היתר בכך שמדובר ברווח שהושג מהתייעלות התאגיד בפעילותו ולא הגיע, למשל, ממענקים שקיבל התאגיד מהמדינה, ובתנאים נוספים כמו יציבותו הפיננסית של התאגיד ועמידתו ביעדי תכנית הפיתוח שהוכתבה לו.

עד היום חילקו תאגידי המים סכומים משמעותיים לרשויות המקומיות, שהופנו לטובת תקציב הרשות המקומיות.

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים יזם כללים אשר יאפשרו את החזרת הרווחים הציבורים על-ידי התאגידים, שהושגו כתוצאה מהתייעלות בתאגיד. הכללים יאפשרו, לראשונה, מתן החזר.

ההחזר יבוצע באופן שווה לכלל הצרכנים הביתיים, ללא קשר לגובה צריכת המים שלו. צרכנים המוגדרים צרכנים "גדולים", היינו צורכים מעל 15 אלף מ"ק לשנה (בתי-חולים וכדומה), יקבלו החזר שיוכפל במקדם 60.

ההחזר לצרכנים הינו וולונטרי ולא מחויב, כך שעל דירקטוריון התאגיד, המייצג את הרשות המקומית בעלת המניות, יהיה להחליט אם הוא מפנה את הרווחים לטובת הרשות המקומית או בוחר להחזירם לצרכנים.