יהיו גם קורבנות כלכליים

בדרך לשחיקת החמאס, עלול להישחק גם מעמדו של יאיר לפיד

יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

המטרה של הלחימה בעזה היא לשחוק את החמאס והטרור. אבל מי שמעמדו עשוי להישחק, להבדיל, לא פחות, הוא שר האוצר יאיר לפיד.

כאשר הממשלה הכינה את תחזית המסים ל-2014, היא צפתה שגביית המסים תעלה בכמעט 7% לעומת שנת 2013. הגידול הזה היה מורכב מצפי לגידול ריאלי של כמעט 3% בתוצר, ועוד גידול של יותר מ-2% במדד המחירים לצרכן. בנוסף, רשות המסים צפתה שהיא תצליח לגייס עוד 2-3 מיליארד שקל מתפיסה של מעלימי-מס.

בפועל, אחרי המלחמה, התוצר הריאלי ב-2014 צפוי לצמוח בקצב ריאלי של 2.5% לכל היותר, מדד המחירים לצרכן יהיה כנראה רק מעט מעל לאפס, והעמקת הגבייה עוד לא הניבה את התוצאות המקוות. לכן, עוד לפני שהממשלה תצטרך לקבוע על מה מוציאים כספים ב-2015, היא תצטרך לקבוע איך מחזירים את החובות ומכסים על הגירעון מ-2014.

אם הממשלה תמשיך במתווה המתוכנן שלה, היא לא תוכל לעשות את זה. לפי התחזיות, המשק כבר נמצא בדרך להאטה חריפה יותר. זה זמן רב שיש ירידה ניכרת בהכנסות מיצוא בגלל התחזקות השקל והמשבר הכלכלי באירופה. המלחמה תגרום להאטה נוספת בהכנסות מיצוא ומתיירות, כי כל גל של אלימות במזרח-התיכון גורם לשחיקה נוספת בתדמית של מדינת ישראל ופוגע במשק ובכלכלה.

נוסף למצב הביטחוני קיים גם אי-ביטחון כלכלי אצל הצרכנים בישראל, שנובע מהפיטורים במשק, מכך שחלקם הגדול מתמודד עם הרצון לרכוש דירות, עם הידיעה שחסכונותיהם לטווח ארוך מצטמקים, ושהחובות שלהם גדלים משנה לשנה בעשרות אחוזים. כך שכל עוד לא יחול שיפור בביטחון הצרכני, הצרכנים יצמצמו הוצאות, ימשיכו לקנות רק במבצעים; והחברות ימשיכו לצמצם כוח-אדם כדי להקטין הפסדים.

במצב הזה, שר האוצר, יאיר לפיד, לא יכול לבנות על כך שהמסים הקיימים יספיקו למימון החובות מ-2014 וגם למימון ההוצאות שהוא התחייב להן ב-2015. בימים אחרים, הוא היה יכול לנסות לקצץ בתקציבים למשרד הביטחון, אבל עוד לא נולד שר אוצר בישראל שיצליח למנוע תוספות לתקציב הביטחון אחרי סיום של מבצע צבאי גדול. מה גם שבמצב הפוליטי הקיים, לראש הממשלה בנימין נתניהו יש עניין להיראות כקברניט שדואג לביטחוננו, וייתכן גם שיטיל את האחריות למצב הכלכלי על שר האוצר.

במצב שנוצר, ללפיד נותרו שתי אפשרויות: האחת, לייצר משבר פוליטי גדול כדי להימנע מלקבל אחריות לתקציב 2015; והשנייה לבחור בין ביטול התוכנית ל"מע"מ אפס" וצמצום הרפורמות בבריאות וברווחה, העלאות מסים, והסבר (לחברות דירוג האשראי) מדוע ישראל לא עומדת ביעד הגירעון שהוכרז ל-2015. במקרה הגרוע יותר מבחינתו, הוא יצטרך לעשות את כל הדברים ביחד.

השורה התחתונה היא, כי לא משנה עד כמה ייפגע מעמדו של לפיד בגלל המצב, עדיף לאזרחי ישראל שהוא יבחר באפשרות שתגרום לנזק הקטן ביותר למשק וינקוט פעולות שימנעו את המשך ההאטה, כי אחרת אנו הציבור נצטרך לשלם הרבה יותר.

הכותב הוא כלכלן בכיר במחלקת המחקר של קבוצת ההשקעות אינפיניטי ומרצה במכללת נתניה