גל ביטולי טיסות לישראל; רקטות נורו לעבר השפלה וב"ש

(עדכונים שוטפים) - רקטות יורטו מעל אזור השפלה ■ חברות תעופה אמריקניות, לופטהנזה, KLM, סוויסאייר, אוסטריאן איירליינס, אייר פראנס ואייר קנדה ביטלו הטיסות לישראל ■ שר החוץ הצרפתי: "הטבח חייב להסתיים"

"צוק איתן" / צילום: רויטרס

נמל התעופה בן גוריון משותק: חברות התעופה האמריקניות דלתא איירליינס, יונייטד ו-יו.אס.אייר ביטלו את כל הטיסות בין ארצות הברית לישראל, בהוראת ה-FAA (מינהל התעופה הפדרלי), ל-24 שעות. זאת, אחרי שהבוקר דווח על פגיעת ישירה של רקטה ביהוד, סמוך לנמל התעופה בן גוריון.

גם קבוצת לופטהנזה ביטלה את כל טיסותיה לישראל וממנה ב-36 השעות הקרובות, כמו גם חברות KLM, סוויסאייר, אוסטריאן איירליינס ואייר פראנס ואייר קנדה.

מהסוכנות האירופית לבטיחות תעופה, EASA, נמסר הערב כי היא תפרסם "המלצה תקיפה" לחברות המסחריות שלא להגיע לנמל התעופה בן גוריון בישראל, עד להודעה חדשה.

הערב קראה ועדת יחסי החוץ של האיחוד האירופי להפסקת אש מידית ברצועת עזה וחזרה לקווי הפסקת האש של נובמבר 2012, בתום ישיבת הוועדה בבריסל. האיחוד האירופי הביע תמיכה במאמצים האזוריים להגיע להפסקת אש, וגינה את ירי הרקטות בידי חמאס לעבר ישראל. "מדובר במעשים פושעים ובלתי מוצדקים", נמסר, "על כל ארגוני הטרור ברצועת עזה להתפרק מנשק, ואנו מגנים את קריאת חמאס לאזרחים לשמש כמגנים אנושיים". כמו כן, הביעה הוועדה דאגה מהרג אזרחים בתקיפות צה"ל ברצועת עזה ובשג'אעיה.

שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, אמר היום כי מניין ההרוגים של יותר מ-600 ברצועת עזה "אינו מקובל" והוסיף בריאיון לרשת TF1 הצרפתית: "אין זה מקובל שמדינה תהיה תחת איום טילים, ושטילים יפלו בה, אולם התגובה חייבת להיות פרופורציונאלית. כשאנחנו מדברים על כ-600 הרוגים, ברור כי זה משהו שאנחנו לא יכולים לקבל. הטבח והתקיפות חייבים להסתיים באופן מידי".

בתוך כך נמשך ירי הרקטות הערב, כאשר מערכת "כיפת ברזל" יירטה שתי רקטות בשמי השפלה, ושתי רקטות נוספות נחתו בשטחים פתוחים. לא דווח על נפגעים או על נזק. ארבע רקטות נפלו בשטחים פתוחים באזור באר שבע, גם שם לא דווח על נפגעים או על נזק.

תקיפה נרחבת בעזה

חיל האוויר תוקף בשעות אלה באופן נרחב ברצועת עזה. התקיפה החלה אמש, כאשר בוצע מטס תקיפה מורכב סמוך לאזרחים פלסטינים בשג'אעיה. אמש התקבלה החלטה להאציל את הסמכות לתכנן ההפצצה לידיו של מפקד אוגדת עזה, תא"ל מיקי אדלשטיין, בשל הלחימה המורכבת שמתבצעת בגזרת שג'אעיה נגד לוחמי חטיבת גולני ואגוז.

עד כה, סמכות שכזו הייתה נתונה רק בידי הדרג המטכ"לי. בנוסף לכך, כללה הסמכות לתקוף מטרות במרחק של 250 מטרים מכוחות צה"ל בשטח. לאחר הגדרה של כמאה מטרות בתוך שטחי הלחימה בשג'אעיה, כפי שנקבע על ידי מפקד אוגדת עזה, בהתייעצות עם ממלא-מקום מפקד חטיבת גולני אל"מ דוד זיני, הועברו המטרות ליחידה לחקר ביצועים בחיל האוויר, כדי לקבוע את סדר משקלי הפצצות שיוטלו.

בתום תהליך התכנון, הועברה פקודת המבצע לטייסות אף-15 ואף-16, שנערכו בחימושים ובפצצות במשקל של עד טון. לדברי קצין בכיר בחיל האוויר, "העברנו הנחיה לכוחות בשטח להתרחק במרחק של לפחות 250 מטרים מיעדי התקיפה עד השעה 03:40. סמוך לשעה 03:30 לפנות בוקר, נתקע אחד מנגמ"שי הנמר של החטיבה ונזקק לחילוץ. בשעה 03:39 חולץ הנמר, ובשעה 03:40 החלה ההפצצה באישור מפקד תא התקיפה".

מזכ"ל האו"ם: "הפסיקו להילחם, ותתחילו לדבר"

במסיבת עיתונאים משותפת עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון, פנה היום (ג') אחר הצהריים ראש הממשלה בנימין נתניהו למזכ"ל ואמר לו: "הראיתי לך כיצד חמאס חפר מנהרות טרור מתחת למסגדים ובתי ספר כדי לחדור לשטחנו, לחטוף ולרצוח אזרחים. עם טרור כל כך נועז, כל מדינה הייתה מפעילה את זכותה להגנה עצמית כפי שאנחנו עושים.

"לא רצינו בהסלמה הזאת. קיבלנו את יוזמת הפסקת האש המצרית שנתמכה על ידי הליגה ערבית, האו"ם, ארה"ב, והאיחוד האירופי, אבל חמאס סירב. קיבלנו את הצעתך שלך להפסקת אש הומניטרית וחמאס סרב גם לכך. הסכמנו להפסקת אש על בסיס הומניטרי בשג'אעיה וגם לזה חמאס סרב. הקהילה הבינלאומית צריכה להחזיק מחמאס אחראי בשל דברים אלה, בשל הירי שלו כלפי אזרחים ובשל כך שהוא משתמש באזרחים פלסטינים כמגנים אנושיים.

"אנחנו עושים כל מאמץ כדי למנוע אבידות אזרחיות. אנחנו מנסים לפגוע במטרות חמאס. הם מבצעים כאן פשע מלחמה כפול: גם מכוונים על אזרחים וגם מסתתרים מאחורי אזרחים. זה ברור לעולם כולו: אזרחי עזה הם קרבנות של משטר החמאס. הקהילה הבינלאומית לחצה עלינו לתת בטון לעזה כדי לבנות, ועכשיו אנחנו רואים מה קרה לאותם משלוחים של בטון: השתמשו בהם כדי לבנות מנהרות טרור".

מזכיר האו"ם באן אמר כי הוא מוסר את תנחומיו הכנים לראש הממשלה ולעם ישראל על הנפגעים הרבים. "עמדתי ברורה. אני מגנה את ירי הרקטות, ועליו להיפסק", הדגיש בפתח דבריו. עם זאת, הוא הדגיש כי "ישראל היא מדינה חזקה, ועליה לנהוג בריסון מרבי. פעולות צבאיות לא יגדילו את היציבות של ישראל. אין אלטרנטיבה לפיתרון שתי המדינות, וצריך לקדם חופש וצדק לכל האזרחים".

באן סיפר כי נפגש עם מנהיגי מצרים, כווית וקטאר, ועם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בקטאר ושר החוץ ג'ון קרי. "יש להמשיך במאמצים הבינלאומיים לפעולה בינלאומית. המסר שלי הוא - הפסיקו להילחם, ותתחילו לדבר".

"יש מסגרת להפסקת אש - והיא היוזמה המצרית"

"יש מסגרת שניתן להוציא ממנה מתווה להפסקת אש והמסגרת הזו היא היוזמה המצרית להפסקת אש" - כך אמר היום מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי לאחר פגישה עם נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי. "מזה שבועיים חמאס יורה טילים לעבר ישראל... אנו תומכים בזכותה של ישראל להגנה עצמית. באופן טרגי מי שכלוא במצב הזה הם אזרחים חפים מפשע וראינו מאות פלסטינים בעזה שאיבדו את חייהם בסכסוך".

במהלך מסיבת העיתונאים של קרי בקהיר נשמעה אזעקה בבאר שבע בעוד חמאס שיגר טילים לעבר העיר.

במילים אחרות, קרי מתייצב מאחורי היוזמה המצרית ומגבה את ישראל, אולם הוא "קרץ" לחמאס כשאמר כי אחרי שתושג הפסקת אש צריך לדון בכל הנושאים הקשורים בסגר על רצועת עזה. בכל אופן, גורמים בישראל מעריכים היום כי הסיכוי להפסקת אש בימים הקרובים נמוך. (לסיפור המלא)

דו"צ: יש גופת חייל נעדר

אחד מהלוחמים שהיו בנגמ"ש שנפגע מירי טיל ביום ראשון נעדר ורק שש גופות זוהו בוודאות - כך נמסר היום מדובר צה"ל. "עד כה זוהו בוודאות שישה חללים, וזאת לנוכח מורכבות האירוע. מאמצי הזיהוי והבירור באשר ללוחם השביעי ממשיכים להתבצע בכל הערוצים", נמסר.

עוד הוסיפו בהודעת דובר צה"ל כי אמש נמסרו הודעות לשבע משפחות הלוחמים שהיו מעורבים באירוע בשכונת שג'אעיה בעיר עזה. "צה"ל נמצא בקשר רציף עם המשפחות", נמסר.

אנשי הרבנות הצבאית וכוח של היחידה לאיתור נעדרים באגף כוח האדם (אית"ן) מנהלים ביומיים האחרונים מאמץ מוגבר לאיתור החייל הנעדר. היום בבוקר התקיימו התייעצויות נוספות על האפשרות לחפש ולאתר שרידים מהנגמ"ש. בצהריים התיר צה"ל לפרסם את שמו של החייל: אורון שאול, בן 19.5 מהישוב פוריה עילית. עם זאת, משפחתו של שאול אמרה בראיון לערוצי הטלוויזיה כי עד שלא תיגמר הבדיקה של צה"ל ועד שלא יובאו הוכחות - מבחינתו אורון לא חלל.

צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של חמישה הרוגים בתקרית: סמל ראשון שחר תעשה, בן 20 מפרדסיה; סמל ראשון דניאל פומרנץ, בן 20 מכפר אז"ר; סמל ראשון אורן נח, בן 22 מהושעיה; סמל שון מונדשיין, בן 19 מתל אביב; סמל בן אואנונו, בן 19 מאשדוד. שמו של סמל מקס שטיינברג, בן 24 מבאר שבע, הותר לפרסום אתמול.

בנוסף הותר לפרסום כי סמל ראשון אביתר תורג'מן, לוחם בחטיבת הצנחנים, בן 20 מבית שאן, נהרג הבוקר בהיתקלות ברצועת עזה. תורג'מן הועלה מדרגת סמל לדרגת סמל ראשון לאחר מותו.

הלוחמים נסעו בנגמ"ש M-113, כלי מיושן בן עשרות שנים, שלא עומד בתנאי מיגון נגד רקטות אר-פי-ג'י מתקדמות, ובוודאי לא נגד טילים נגד טנקים מסוג קורנט ומטיס. זאת, בניגוד לנגמ"שי הנמר, שלאחר מלחמת לבנון השנייה הוחלט להאיץ את ייצורם כדי שיסופקו לכוחות הרגלים של צה"ל. על אף שחטיבת גולני נבחרה להיות הראשונה שתקלוט את הנגמ"שים הללו, הנהנים מתנאי מיגון גבוהים ביותר ותנאי העבירות הטובים ביותר, הכוח שנפגע נע בכלי מיושן.

"לו היו נוסעים הלוחמים בנגמ"ש מסוג נמר, המבוסס על טכנולוגיה שמותקנת בטנק מרכבה סימן 4, היו תוצאות אחרות לתקרית מאמש", .טען גורם במערכת הביטחון.

בתוך כך, במשך היום אמנם נרשמה ירידה משמעותית במספר שיגורי הרקטות לעבר ישראל, אך לראשונה מפתיחת המבצע הייתה פגיעה ישירה במרכז הארץ. בית ביהוד ספג פגיעת רקטה, אולם למרבה המזל במקום לא היו יושביו. אישה אחת לקתה בחרדה.

עדכונים שוטפים:

21:05: מערכת "כיפת ברזל" יירטה לפני זמן קצר שתי רקטות בשמי השפלה. שתי רקטות נוספות נחתו בשטחים פתוחים. לא דווח על נפגעים או על נזק.

20:58: אזעקות נשמעו לפני זמן קצר בגוש דן, השפלה, שומרון ובנתב"ג.

20:51: שלוש רקטות נפלו לפני זמן קצר בתחומי המועצה האזורית אשכול, שתיים מהן בשטחים פתוחים ואחת ביישוב.

20:49: דובר צה"ל מסר כי חיל האוויר תקף היום משעות הבוקר כמאה מטרות ברחבי רצועת עזה. מתחילת הפעילות הקרקעית תקף צה"ל למעלה מ-1,833 מטרות. בשעות הצהריים, חשף כוח גולני שני פירי מנהרות בצפון רצועת עזה. מאוחר יותר זוהה פיר נוסף באזור על ידי הכוח. בשעות הצהריים, כוח מיחידה מיוחדת חשף אמצעי לחימה רבים במרכז רצועת עזה, ביניהם רובי קלצ'ניקוב, מקלעים כבדים, וטילים נגד טנקים.

20:25: שתי רקטות יורטו בשמי יבנה. אין נזק ואין נפגעים.

19:18: הנהגת הרשות הפלסטינית הגישה היום למצרים תכנית להפסקת אש בלחימה ברצועת עזה, שלאחריה יהיו חמישה ימים של שיחות בין הישראלים לפלסטינים - כך מסר בכיר פתח, עזאם אל-אחמד, השוהה בקהיר. "ההנהגה הפלסטינית הגישה הצעה חדשה במסגרת המתווה המצרי להפסקת אש, שתלווה בחמישה ימים של משא ומתן", אמר אל-אחמד.

19:07: גורמים רשמיים ברשות הפלסטינית אישרו כי יו"ר הרשות אבו מאזן ביטל את ביקורו המתוכנן בערב הסעודית, שאמור היה להיערך היום, ושב לרמאללה על מנת לכנס פגישה דחופה של ההנהגה הפלסטינית - כך דווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען". זאת, ככל הנראה על רקע החשש הפלסטיני מהגברת התקיפות הישראליות ברצועת עזה. הערב צפוי אבו מאזן לשאת נאום, בו יתייחס להתפתחויות במישור המדיני.

18:37: אזעקות "צבע אדום" נשמעו לפני זמן קצר ביישובי המועצה האזורית חוף אשקלון.

18:26: דובר שירותי החירום ברצועת עזה, אשרף אל-קודרא, מסר כי שישה פלסטינים נהרגו היום בסדרת תקיפות אוויריות במחנות הפליטים אל-בורייג' ואל-מראזי, במרכז רצועת עזה, וכן ברפיח, בדרום הרצועה. לפי הדיווחים הפלסטיניים, מניין ההרוגים הפלסטינים עד כה במבצע "צוק איתן" עומד על יותר מ-600.

18:22: רקטה התפוצצה לפני זמן קצר בשטח פתוח בתחומי המועצה האזורית שדות נגב. אין נפגעים, אולם נגרם נזק קל לקו מתח גבוה.

18:08: רקטה התפוצצה לפני זמן קצר בשטח פתוח ביישוב במועצה האזורית בני שמעון. לא דווח על נפגעים או על נזק.

18:07: חברות התעופה האמריקניות דלתא איירליינס, יונייטד ו-יו.אס.אייר מבטלות את כל הטיסות בין ארצות הברית לישראל, בהוראת ה-FAA (מינהל התעופה הפדרלי), ל-24 שעות. זאת, אחרי שהבוקר (שלישי) דווח על פגיעת ישירה של רקטה ביהוד, סמוך לנמל התעופה בן גוריון.

17:49: אזעקה נשמעה לפני זמן קצר במועצה האזורית בני שמעון.

17:32: קצין בכיר מחטיבה לוחמת סיפר כי "איתרנו שלוש מנהרות התקפיות, ואנחנו עסוקים כרגע בהשמדתן. קיבלנו מודיעין טוב לפני המבצע, אבל בסופו של דבר לראות את זה בשטח זה שונה". הקצין הוסיף כי מתחקור בשטח, התברר כי חמאס שילם כסף לתושבי בית לאהיא כדי שלא יתפנו מבתים. לדבריו, "אני לא מקנא בתושבי בית חאנון או בתושבי בית להיא אחרי שיחזרו לבתיהם, אבל מצד שני הם אפשרו לטרור הזה לגדול בתוכם. לא הגענו לשכונות מגורים אלא למערכי לחימה".

17:26: אזעקות נשמעו לפני זמן קצר בעיר אופקים וסביבתה, וכן במועצה האזורית אשכול ובמועצה האזורית מרחבים.

16:28: הוועד הבינלאומי של הצלב האדום פרסם הודעת גינוי חריפה על הפגזת בית החולים אל-אקצה בדיר אל-בלח ברצועת עזה, אשר במהלכה נהרגו לפחות ארבעה פלסטינים ונפצעו עשרות. המחלקה הכירורגית, מחלקת הטיפול הנמרץ ומכשירים מצילי חיים ניזוקו קשות, ושירותי רפואה חיוניים שובשו. כריסטיאן קרדון, תת-ראש המשלחת של הצלב האדום בעזה, אמר: "תקרית זו אינה אלא המחשה נוספת של הסכנות עמן מתמודדים צוותי רפואה, חולים, אמבולנסים ובתי חולים בעימות הנוכחי בעזה. צריך שיתאפשר לכולם לקבל טיפול רפואי בבטחה גם בעיצומה של הלחימה".

16:09: מערכת "כיפת ברזל" יירטה לפני זמן קצר שתי רקטות בשמי אזור באר שבע. רקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח. טרם דווח על נפגעים או על נזק.

16:07: הותר לפרסום כי סמל ראשון אביתר תורג'מן, לוחם בחטיבת הצנחנים, בן 20 מבית שאן, נהרג הבוקר בהיתקלות ברצועת עזה. תורג'מן הועלה מדרגת סמל לדרגת סמל ראשון לאחר מותו.

15:33: שני חיילים שנפצעו בלחימה ברצועת עזה הגיעו לפני שעה קלה למרכז הרפואי שיבא בתל השומר. מצבו של אחד מהם בינוני ומצבו של השני קל. בנוסף, הגיעו היום לבית החולים שלושה אזרחים שנפגעו באורח קל מנפילת רקטה. במרכז הרפואי שיבא מאושפזים כעת 21 חיילים, מהם אחד באורח קשה, 12 באורח בינוני ושמונה באורח קל. כמו כן, חמישה חיילים פונו היום לבית החולים סורוקה שבבאר שבע, מהם שלושה פצועים באורח בינוני שהועברו לניתוח במחלקה האורטופדית ושניים שנפצעו באורח קל. בבית החולים סורוקה מאושפזים כעת 54 חיילים, שניים מהם נפצעו באורח קשה והום מאושפזים במחלקה לטיפול נמרץ. שבעה נוספים באורח בינוני והשאר באורח קל.

14:50: כוח צה"ל נתקל לפני זמן קצר במחבל באזור צפון רצועת עזה אשר ביצע ירי לעבר הכוחות. הכוח השיב באש והמחבל נהרג. כמו כן, מדובר צה"ל נמסר כי במהלך היום תקף צה"ל מעל 187 מטרות טרור בעזה, מתוכן מעל 100 מטרות טרור בשג'אעיה. מבין המטרות שנתקפו: משגרים מוטמנים, בתי פעילים אשר שימשו כתשתית פיקוד ושליטה, אתר לייצור אמל"ח, מבנים צבאיים, מנהרות, משגרי רקטות ומשגרי טילים. מתחילת הפעילות הקרקעית תקף צה"ל למעלה מ- 1,715 מטרות טרור. עד כה כוחות צה"ל חשפו 66 פירי מנהרות של כ-23 מנהרות ופוצצו את התוואי של שש מנהרות. החל מהשעה 10:00 ועד השעה 16:00 התאפשרה העברת סחורות וציוד הומניטארי לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום.

14:39: מערכת "כיפת ברזל" יירטה לפני זמן קצר רקטה מעל באר שבע. שתי רקטות נוספות התפוצצו בשטח פתוח. לא דווח על נפגעים או נזק.

14:08: מניין ההרוגים הפלסטינים בעזה מאז החל מבצע "צוק איתן" עלה ל-604 - כך מסר לפני שעה קלה משרד הבריאות הפלסטיני. כמו כן, מתחילת המבצע נפצעו 3,700 בני אדם.

14:00: אזעקת "צבע אדום" נשמעה לפני זמן קצר במועצה האזורית חוף אשקלון ושער הנגב. לא דווח על נזק או נפגעים.

13:40: הותר לפרסום שמו של החייל הנעדר מתקרית פיצוץ הנגמ"ש ברצועת עזה ביום ראשון האחרון, סמל אורון שאול, לוחם בחטיבת גולני, בן 21 מפוריה. מדובר צה"ל נמסר כי הליך הזיהוי והבירור לגביו טרם הושלם.

13:38: צה"ל הפציץ לפני זמן קצר את ביתו של אחד ממנהיגי חמאס, ניזאר עוודאללה, הממוקם מערבית לעיר עזה.

13:12: תת שר החוץ הטורקי, פרידון סינירליאולו, אמר לשר החוץ אביגדור ליברמן, שהמגעים הדיפלומטים לנורמליזציה בין ישראל לטורקיה הם לא אפשריים בעקבות המתקפה הישראלית המתמשכת על רצועת עזה - כך מסר היום (שלישי) בכיר טורקי לעיתון הטורקי "דיילי הורייט". סינירליאולו אמור להגיע לוושינגטון בימים הקרובים לפגישות תדרוך עם בכירים אמריקנים על אודות עמדת טורקיה בנושא שיקום יחסיה עם ישראל. הקיפאון בן ארבע השנים החל עקב פרשת משט המרמה בשנת 2010, בה נהרגו עשרה טורקים שהשתתפו בניסיון לשבור את המצור על עזה.

13:03: לוחם צה"ל, בנו של אלוף משנה דרור וינברג, מפקד חטיבת יהודה שנהרג באינתיפדה השנייה, נפצע הבוקר באורח קל-בינוני בהיתקלות מחבלים בדרום הרצועה. הוא פונה באמצעות מסוק לבית החולים סורוקה בבאר שבע והוא נמצא כרגע בחדר ניתוח. הודעה נמסרה למשפחתו. הפצוע נשוי ואב לילדים.

12:00: מח"ט גולני אל"מ רסאן עליאן שוחרר מביה"ח סורוקה ואמר כי הוא חוזר לעזה להילחם לצד לוחמיו: "יצאתי מבית החולים בדרך ליחידה. הרוח חזקה בחטיבה ואיתנה. עברתי עם הלוחמים הפצועים ואם היה לי אוטובוס הייתי מעמיסם חזרה. היה לנו קרב קשה בבוקר שבו נפצעתי. חטפתי RPG כמה מטרים מעל ראשי. קצת שריטות אבל בסדר. גם אם אכנס ברגל, אכנס חזרה לעזה".

10:02: אזעקות נשמעו ברחבי גוש דן והשפלה. נשמעו הדי פיצוצים. רסיסי רקטה פגעו בבית ביהוד ושני אנשים נפגעו קל.

9:58: צה"ל הפציץ השכונת אל-נצר בעזה את ביתו של זיאד אל-זאזא, מי ששימש כסגנו של ראש ממשלת חמאס ברצועת עזה, אסמאעיל הניה, עד להתפטרות הממשלה לאחרונה, בשכונת אל-נצר בעזה - כך על פי דווחים פלסטינים.

9:55: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית אשכול. טרם דווח על נפילות או יירוטים.

9:49: דובר צה"ל, תת-אלוף מרדכי אלמוז, אמר במשדר וואלה! חדשות: "אנחנו לא מכירים את הפסקת האש, לא שמענו על כך, ואנחנו ממשיכים במרץ לפעול בעזה". אלמוז הוסיף כי: "צה"ל מצוי באופן קבוע בקשר עם הדרג המדיני וברגע שתגיע ההוראה ננצור את האש".

9:35: אזעקת "צבע אדום" נשמעה לפני זמן קצר במועצות האזוריות אשכול וחוף אשקלון. טרם דווח על נפילות או יירוטים.

09:24: מערכת "כיפת ברזל" יירטה שבע רקטות מעל אשדוד. רקטה נוספת התפוצצה סמוך למתקן חינוכי בעיר וגרמה לנזק קל. אין נפגעים.

09:22: גורם מדיני ישראלי אמר לוואלה! חדשות כי "בשלב הזה אנחנו לא יכולים לדבר על הפסקת אש קרובה - לא הפסקת אש כוללת ולא הפוגה הומניטרית. הנושא השני עלה בצינורות שונים, אבל אין עליו הסכמה". הגורם הוסיף כי "הלחימה נמשכת וישראל מתכוונת להשלים את המשימה ולפגוע במנהרות. אנחנו מתקדמים בטיפול במנהרות, אבל זה דורש עוד מאמץ". מזכ"ל האו"ם ,באן קי מון, יגיע בצהריים לישראל וייפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, משה יעלון.

9:11: אזעקת "צבע אדום" נשמעה לפני זמן קצר באשדוד ובמועצות האזוריות חוף אשקלון, אשכול באר טוביה. טרם דווח על נפילות או יירוטים.

8:27: כוחות צה״ל עצרו במהלך הלילה 15 מבוקשים ברחבי הגדה המערבית, מתוכם שישה פעילי חמאס.

8:04: 16 חיילי צה"ל שנפצעו במהלך מבצע "צוק איתן" פונו הלילה לבית החולים סורוקה בבאר שבע. אחד החיילים נפצע באורח קשה, שניים נוספים באורח בינוני והשאר באורח קל. בבית החולים סורוקה מאושפזים 37 חיילים, חמישה באורח קשה, 16 באורח בינוני והיתר באורח קל. כמו כן חייל צה"ל נוסף שנפצע באורח קל פונה הלילה למרכז הרפואי שיבא בתל השומר.

7:44: כוחות צה"ל סיכלו הלילה ניסיון הברחת אמצעי לחימה מירדן דרך ים המלח שהיה מיועד ככל הנראה לארגוני טרור בגדה המערבית - כך הותר היום (שלישי) לפרסום. אמצעי הלחימה הועברו בסירה על ידי שלושה תושבי יריחו והתקבלו על ידי שני תושבי מזרח ירושלים. בפשיטת כוחות צה"ל נתפסו שמונה רובים ושישה אקדחים וסם מסוג חשיש. החשודים, האמל"ח והסמים הועברו להמשך טיפול של היחידה המרכזית במחוז יהודה ושומרון במשטרת ישראל.

7:26: 12 פלסטינים נהרגו ברצועת עזה לפנות בוקר ומניין ההרוגים מתחילת המבצע עלה ל-583 בני אדם - כך מסר משרד הבריאות ברצועת עזה. כמו כן דווח על 3,640 פלסטינים פצועים.

06:54: צה"ל תקף הלילה 100 מטרות בשג'אעיה שברצועת עזה. במהלך הפעילות נהרגו 20 מחבלים. מתחילת מבצע "צוק איתן" ועד כה הותקפו 3,000 יעדי טרור, אותרו 23 מנהרות ו-66 פירי מנהרות. כמו כן, מתחילת הפעולה הקרקעית, נהרגו 183 מחבלים ו-470 פלסטינים. עד כה נעצרו 28 מחבלים שהועברו לחקירת שב"כ בישראל.

06:38: מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בשעתיים האחרונות לפחות עשרה יעדי טרור ברחבי העיר עזה.

06:26: הלווייתו של סמל-ראשון יובל הימן, לוחם בגדוד "גפן", בן 21 מאפרת, תיערך היום, בשעה 11:00 בחלקה הצבאית בבית העלמין בהר הרצל, בירושלים. הלווייתו של רב-סמל בכיר בייניסיאן קסהון, לוחם בחטיבה הצפונית של אוגדת עזה, בן 39 מנתיבות, תיערך היום בשעה 13:00 בבית העלמין בנתיבות, בחלקה הצבאית.

06:22: כלי טיס של חיל האוויר חיסל לפני זמן קצר שלושה מחבלים ששהו בביתם בדיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה. בתקיפה, נפצעו ארבעה מחבלים נוספים.

06:11: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית אשכול.

06:02: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית שער הנגב.

05:23: הותר לפרסום שמו של חייל צה"ל רב-סמל עודד בן סירא, לוחם בחטיבת הנח"ל, בן 22 מניר עציון, שנהרג אתמול (שני) בשעות אחר הצהריים במהלך היתקלות ברצועת עזה. רב-סמל בן סירא הועלה מדרגת סמל-ראשון לדרגת רב-סמל לאחר מותו. הלווייתו תיערך היום בשעה 17:00 בבית העלמין בניר עציון, בחלקה הצבאית.

05:22: שני חיילי צה"ל נהרגו אתמול אחר הצהריים ברצועת עזה. הודעה נמסרה למשפחותיהם. כמו כן, במהלך הלילה ועד לשעה זו נפצעו שלושה חיילי צה"ל באורח קשה וארבעה חיילים נפצעו באורח קל במהלך פעילות כוחות צה"ל באזור רצועת עזה. מתחילת הלחימה נהרגו 27 חיילים וקצינים.

04:15: גורמים ערביים מסרו לוואלה! חדשות כי בניגוד לדיווחים קודמים, עדיין אין סיכום על הפסקת אש. על פי אותם גורמים, הצדדים השונים לא הצליחו להגיע להסכם הפסקת אש מלא. זאת, לדבריהם לאחר שמצרים עמדה על סירובה להכניס ליוזמת הפסקת האש שלה את כל התיקונים שדרש חמאס להכניס. לדברי המקורות, רשימת הדרישות שהארגון ביקש להכניס ליוזמה המצרית, גדולה מכפי שפורסמה עד כה בתקשורת.

03:34: הוסר החשש לאירוע ביטחוני בדרום הארץ.

03:08: "כיפת ברזל" יירטה רקטה בשמי באר שבע. שלוש רקטות נוספות נפלו בשטחים פתוחים. אין נפגעים.

02:58: אזעקה נשמעה בבאר שבע וביישובים בסביבתה.

01:54: למרכז הרפואי שיבא בתל השומר הגיעו ארבעה פצועים פלסטינים מעזה. מצבם של שלושה מהפצועים בינוני, מצבו של פצוע נוסף קל.

01:27: אתר חדשות פלסטיני המזוהה עם הג'יהאד האיסלאמי דיווח כי הבוקר תיכנס לתוקף הפסקת אש הומניטרית בעזה. הפסקת האש תימשך חמש שעות, החל מ-10:00 ועד 15:00.

01:01: כביש 232 שבנגב נפתח לתנועה, למעט הקטע שבין צומת סעד עד לנחל עוז.

00:34: מחלקת המדינה האמריקנית הזהירה את אזרחיה מפני ביקורים בישראל, כמו גם בשטחי הרשות הפלסטינית, בשל מבצע "צוק איתן" והלחימה בין ישראל לחמאס. "מחלקת המדינה ממליצה לכל האזרחים האמריקנים לשקול לבטל ביקורים בישראל ובגדה המערבית, ומחדדת את האזהרה הקיימת מפני ביקורים ברצועת עזה", נמסר בהודעה. עוד נמסר: "האווירה הביטחונית המורכבת בישראל, בגדה המערבית ובעזה, מצריכה את אזרחי ארצות הברית להיות מודעים לסיכוני הביקור שם, בשל העימות בין ישראל לחמאס".