האם "צוק איתן" יקבור את חוק סגירת רשות השידור?

ההערכה היא כי ללא העברת החוק, לא תוכל רשות השידור במתכונתה זו להחזיק עוד זמן רב מבחינה תקציבית, והיא תתקרב לסגירה גם כך - במיוחד לאור העובדה כי בחודשים האחרונים הציבור הפסיק כמעט לחלוטין לשלם אגרה

טלוויזיה, רשות השידור / צלם: Zaptik/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב
טלוויזיה, רשות השידור / צלם: Zaptik/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב

חשש מהותי כי חוק רשות השידור עומד בפני קבורה. בימים האחרונים התגבשה הסכמה בין יו"ר הקואליציה, יריב לוין, ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, במסגרתה החוק לא יעלה אם לא יבוטל בו הסעיף הקובע כי גובה הוצאות השכר לא יעלה על 35% מתקציב השידור הציבורי.

לוין מבקש לבטל את הסעיף, שכן באופוזיציה מוכנים לוותר על 63 הסתייגויות שהגישו לחוק, תמורת ביטולו של הסעיף המדובר. בהסתדרות רואים במגבלה זו, ניסיון של האוצר להשפיע את הסכמי העבודה בכלל המשק, ולא רק ברשות השידור החדשה.

תמיהה על אי-מעורבות ראש הממשלה

החוק, שהיה אמור לעלות בכנסת ביום שני האחרון, ירד מסדר היום בשל המצב הביטחוני, אולם בעוד שחוקים אחרים עולים בינתיים להצבעה, לא נקבע עדיין מועד לדיון בחוק זה.

גורמים במערכת הפוליטית הביעו תמיהה על אי-מעורבותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקידום החוק, לאחר שלא הפריע לקידומו ואישורו בוועדת אלהרר. לצד זה, העריכו אותם גורמים כי ראש הממשלה עומד מאחורי העיכוב. ואולם, בקואליציה דוחים טענות אלה.

חוק תאגיד השידור הציבורי החדש, של השרים גלעד ארדן ויאיר לפיד, מבקש לסגור כבר במהלך השנה הבאה את רשות השידור הנוכחית ואת הטלוויזיה החינוכית, ולפתוח במקומן תאגיד שידור רזה משמעותי הכולל 3 ערוצים ו-8 תחנות רדיו.

החלק המשמעותי בחוק, בעבור הציבור, הוא ביטולה המוחלט של אגרת הטלוויזיה ותקצובו של הגוף החדש מהאוצר. נראה כי באוצר, שם הסכימו כבר להעברה התקציבית ישירות מאגרת הרכב, לא דוחים על הסף את דרישותיהם של ניסנקורן ולוין.

על-פי גורמים בקואליציה, ח"כ לוין טוען כי הורדת הסעיף תביא את תמיכתן של חד"ש ומפלגת העבודה בחוק ואת הסרת ההסתייגויות. לדבריו, העלאת החוק עם הסתייגויות כה רבות תעלה בזמן רב. אולם, אי-העלאת החוק כבר ביום שני הקרוב עשויה לטרפד לחלוטין את החוק ואת הרפורמה המתוכננת בשידור הציבורי.

העובדים יקבלו פיצויים מופחתים?

על-פי אותם גורמים, השר גלעד ארדן לא נאחז בסעיף ה-35%, אשר זוכה להתנגדות מוחלטת בקרב עובדי רשות השידור וגורמים באופוזיציה, ועל כן הנושא יכול לעלות במסגרת הדיונים מול העובדים, אשר מתקדמים בינתיים.

ח"כ איתן כבל (עבודה) אמר ל"גלובס" כי הוא תומך בחוק, אולם הוא מתנגד לסעיף זה, משום שלדבריו "האוצר מתעקש להשאיר אותו שם וכך להשפיע על כל שוק העבודה וקובע את כללי המשחק על-ידי יצירת תקדים".

גורם ברשות השידור אמר ל"גלובס" כי "ההנחה אומרת שקיבלנו הזדמנות חד-פעמית לעשות גוף תוכן בהשקעה מדינתית. בין להפסיד את ההזדמנות לשמר גוף תוכן מודרני לבין האפשרות שלא יהיה שום דבר - כולם יפסידו מהעניין הזה, אך המפסידים הגדולים ביותר יהיו עובדי רשות השידור".

ההערכה היא כי ללא העברת החוק, לא תוכל רשות השידור במתכונתה זו להחזיק עוד זמן רב מבחינה תקציבית, והיא תתקרב לסגירה גם כך - במיוחד לאור העובדה כי הציבור פסק כמעט לחלוטין לשלם אגרה בחודשים האחרונים. כך, עובדי רשות השידור עשויים לאבד את מקום עבודתם ולזכות בפיצויים מופחתים משמעותית מאלה שמובטחים להם במסגרת הרפורמה.

מלשכת ראש הממשלה לא נמסרה תגובה. תגובת לוין וארדן לא התקבלה עד לפרסום הידיעה.