3 פצועים קשה מפגיעת פצמ"ר במועצה האזורית אשכול; פצוע קשה מנפילת רקטה בקריית גת

(עדכונים שוטפים) - מטחי רקטות לישובי הדרום; 2 רקטות לתל אביב ■ מניין ההרוגים הפלסטינים מתקרב ל-1,500 ■ חשש לארוע ביטחוני מדרום לזיקים ■ אלג'זירה: מזכ"ל האו"ם וג'ון קרי יוזמים הפסקת אש ל-72 שעות

צוק איתן / צילום: רויטרס

"צוק איתן" - היום ה-24: בעוד צה"ל מגייס עוד חיילי מילואים במקביל להמשך הלחימה בעזה וירי הרקטות לעבר ישראל שנמשך גם היום, בעיקר לעבר ישובי עוטף עזה, נמשכים גם המגעים לקראת הפסקת אש. על פי דיווח באלג'זירה, מזכ"ל האו"ם באן קי מון ומזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי יוזמים הפסקת אש ל-72 שעות.

עקב חשש לארוע ביטחוני מדרום לזיקים הונחו התושבים באזור להסתגר בבתיהם. מוקדם יותר הוסר החשש לארוע ביטחוני באזור המועצות שדות נגב ושער הנגב.

בשעות אחר הצהריים המאוחרות נורו מספר רקטות לעבר קריית גת, אשדוד וחוף אשקלון. כתוצאה מפגיעה ישירה של רקטה בקריית גת נפצע אדם אחד באורח קשה ואדם נוסף נפצע באורח קל. לאחר מכן נשמעו אזעקות באזור תל אביב ורמת גן, ושתי רקטות יורטו מעל תל אביב. לאורך כל שעות הערב נמשך הירי לעבר ישובי עוטף עזה, כמו גם לאשדוד ואשקלון.

בתוך כך, 8 בני אדם נפצעו באזור המועצה האזורית אשכול מפגיעת פצמ"ר. 3 מהפצועים נפצעו באורח קשה.

נתניהו: "ביקורת מבית בזמן לחימה היא בלתי נסבלת"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נזף בישיבת הממשלה שהתקיימה היום בקריה בתל אביב, שעסקה בהתקדמותו של מבצע "צוק איתן". נתניהו זעם על חלק מהשרים, בהם שרים ממפלגתו, ואמר: "ביקורת מבית בזמן לחימה היא בלתי נסבלת".

כמו כן, נתניהו סיפר על מלחמות היהודים שמתחילות בסוף לחימה ולא לפני סיומה. נתניהו מיקד את הביקורת בשרים סילבן שלום, גדעון סער ועוזי לנדאו. חלק מהשרים אף השיבו לדברי הביקורת שהטיח בהם.

האשראי הבינ"ל אזל

יותר מ-3 שבועות מתחילת המבצע ניתן לומר שהאשראי הבינלאומי שעמו יצאה ישראל למבצע "צוק איתן" אזל אמש, ואפשר אף לומר שישראל נכנסה לאוברדראפט. ארה"ב גינתה אמש בתקיפות את הפצצת בית הספר של אונר"א ברצועת עזה, ועל אף שמחלקת המדינה לא הטילה את האשמה לכך על ישראל, מי שלא היסס לעשות זאת היה מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, שאמר כי "כל העדויות מצביעות על מתקפת ארטילריה ישראלית".

הכותרות הראשיות בתקשורת הבינלאומית בימים האחרונים הדגישו את הפגיעה בבלתי מעורבים ברצועת עזה, כאשר אפילו עיתונים עם קו פרו-ישראלי יחסית, כגון ה"דיילי מייל" בבריטניה וה"וול סטריט ג'ורנל" בארצות הברית עוסקים בהרחבה ב"אסון ההומניטרי" ברצועת עזה ובהפצצת מתקני האו"ם. הריאיון הדרמטי עם דובר אונר"א כריס גאנס, שבו הוא פרץ בבכי מול מצלמות "אל-ג'זירה" בעקבות הרג הילדים הפלסטינים, זכה גם כן לפופולריות רבה.

כדי להבין עד כמה התקצר חבל הלגיטימציה של ישראל ניתן להקשיב לדברים שאמר אמש ראש ממשלת ניו זילנד ג'ון קי, אחד מתומכיה העקביים ביותר של ישראל בשנים האחרונות בזירה הבינלאומית. קי, בן ליהודיה ניצולת שואה, הכריז כי ההתרחשויות בעזה הן "כתם על העולם", והוסיף: "אני לא יודע את כל העובדות, אני רק יודע שיותר מ-1,300 איש נהרגו. זה לא יכול להימשך".

בהתייחסו לאירועים האחרונים בעזה אמר ראש הממשלה של ניו זילנד: "יש שם משפחות, ילדים צעירים שנפגעים - המצב הזה חייב להסתיים". באשר לטענת ישראל שלפיה צה"ל מזהיר מראש את האזרחים לפני ההפצצות, הוא הוסיף כי "ההיגיון שמאחורי הטיעון הזה קצת פגום". האופוזיציה בניו זילנד, אגב, תקפה אותו על כך שדבריו נגד ישראל לא היו נחרצים מספיק.

ניו זילנד איננה מעצמה שביקורת שלה על ישראל צריכה לגרום לפאניקה בירושלים. עם זאת, מדובר בדוגמה לכך שגם מדינות פרו-ישראליות כבר לא מהססות למתוח ביקורת על ירושלים. באוסטרליה, שם הממשלה השמרנית ממשיכה בינתיים לגבות את ישראל, חתמו עשרות חברי פרלמנט על קריאה לממשלה "לגנות את הפלישה ואת ההפצצות בעזה", ולתמוך בהחלטת מועצת זכויות האדם של האו"ם נגד ישראל.

מי שממשיך בינתיים להעניק גיבוי מלא לישראל הוא ראש ממשלת קנדה סטיבן הרפר, שאמר לאחר מקרי המוות האחרונים ברצועה כי ארצו מקווה לראות את הסבל האנושי מגיע אל קצו, אך האשמה למצב מוטלת על חמאס, שהתחיל את הלחימה ועשה שימוש באזרחיו כמגן אנושי. במשרד החוץ בירושלים שואבים עידוד מהדברים, אבל מודעים לכך שהרפר נמצא במיעוט בקהילה הבינלאומית.

בשבועיים הראשונים ללחימה הביעו רוב מנהיגי המערב תמיכה בישראל והדגישו את "זכותה להגן על עצמה". העמדה העקרונית הזו לא השתנתה, אבל כאשר מספר ההרוגים בעזה מתקרב ל-1,500, ומדי יום מתפרסמות בהרחבה תקריות של פגיעה מסיבית באזרחים, הלחץ התקשורתי עושה את שלו. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתחילת המבצע כי "שום לחץ בינלאומי" לא ימנע מישראל להשיג את מטרותיה, אבל גם הוא מבין שהביקורת הבינלאומית הפכה בשבוע האחרון, מאז החלטת מועצת האו"ם לזכויות אדם, לגורם שחייבים לקחת בחשבון.

אזעקות בדרום

הבוקר סמוך לשעה 6:55 נשמעו אזעקות באשדוד ובאשקלון, קריית מלאכי ובאר טוביה ובאזור עוטף עזה. ב-8:30 נשמעה אזעקה בבאר שבע. צה"ל מגייס עוד 16,000 חיילי מילואים, 86 אלף חיילי מילואים גוייסו מתחילת הלחימה. הקבינט המדיני אישר אתמול להרחיב את הפעולה בעזה והמשך הטיפול במנהרות.

חילופי אש עזים מתנהלים הבוקר בין כוחות צה"ל לאנשי חמאס והג'יהאד האיסלמי במחנות הפליטים אל מראז'י ואל בוריג' במרכז רצועת עזה. גורם צבאי בכיר העריך כי עד כה נפגעו כאלף מחבלים במהלך מבצע "צוק איתן".

מקורות מצריים מסרו הלילה כי משלחת ישראלית רמת דרג, המורכבת מחמישה בכירים ישראלים ביקרה אמש בקהיר, על מנת לדון עם בכירים בכוחות הביטחון המצריים על ההתקדמות במגעים האחרונים בין הצדדים.

על פי הדיווח, חברי המשלחת הישראלית דנו עם עמיתיהם המצריים בצעדים הנדרשים ליישום היוזמה המצרית להפסקת אש. המקורות הוסיפו כי מצרים הציגה לצד הישראלי מספר תיקונים שעדיין תחת דיון, כשהחשוב ביניהם הוא המכניזם של הסרת המצור מעל רצועת עזה.

הנציגים המצרים הדגישו בפני הנציגים הישראלים כי מצרים עומדת על הפסקת התוקפנות ברצועת עזה בהקדם האפשרי, שלאחריה יחל המשא ומתן בין הצדדים. הנציגים הישראלים הדגישו מצדם כי ישראל עומדת על כך שמצרים תשמש כמתווכת פעילה וכי הפסקת האש תהיה על בסיס היוזמה המצרית.

מוקדם יותר דווח כי אנשי חמאס בעזה לא מוכנים שאת השיחות במצרים ינהלו רק אנשי חמאס חוץ, בהם אבו מרזוק. בחמאס עזה רוצים ששניים מאנשי ההנהגה של חמאס בעזה, חליל אל חייה ועימאד אל-עלאמי, יצורפו לשיחות. אבל יציאתם מעזה בעייתית. השניים מוגדרים מבוקשים ולא ברור איך ניתן לאבטח את יציאתם. ולכן, בינתיים, המשלחת הפלסטינית שצריכה להגיע לקהיר עוד לא יוצאת לדרך.

3 חיילי צה"ל נהרגו בפעילות בעזה

אתמול הותר לפרסום כי שלושה חיילי צה"ל נהרגו כתוצאה מקריסת קיר בבניין בדרום הרצועה, ועוד 27 נפצעו ברצועת עזה במהלך היום. שמותיהם של ההרוגים הם סמל-ראשון מתן גוטליב, לוחם ביחידת מגלן, בן 21 מראשון לציון, סמל-ראשון עומר חי, לוחם ביחידת מגלן, בן 21 מסביון וגיא אלגרנטי, לוחם ביחידת מגלן, בן 20 מתל אביב. מאז תחילת מבצע "צוק איתן" נהרגו 56 קצינים, נגדים וחיילים בפעילות צה"ל ברצועה.

אתמול פורסם כי ארצות הברית חימשה מחדש את צה"ל, שקיבל גישה למאגר תחמושת אמריקני הנמצא בשטח ישראל, המיועד לשעת חירום, והצטייד מחדש ברימונים ובפצצות מרגמה בקוטר 120 מ"מ. דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, אישר כי ישראל קיבלה שני סוגי תחמושת מהמאגר.

אמש מצרים גינתה בחריפות את ישראל בשל "המשך הפגיעה המכוונת באזרחים חפים מפשע ברצועת עזה". ההודעה שנמסרה ממשרד החוץ של מצרים הגיעה בעקבות הדיווחים על כך ש-17 בני אדם נהרגו ועוד כ-200 נפצעו בהפצצה של צה"ל בשוק בשג'אעיה, במהלך ההפוגה ההומניטרית שהוכרזה אתמול למשך ארבע שעות.

אתמול נמשך ירי הרקטות מרצועת עזה לשטחי ישראל - מערכת "כיפת ברזל" יירטה שלוש רקטות בשמי אזור השפלה. רקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח באזור. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. "כיפת ברזל" יירטה גם רקטה בשמי המועצה האזורית מרחבים. שלוש רקטות נוספות נפלו בשטחים פתוחים במועצה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

בשעות הערב נשמעו אזעקות בראשון לציון, ברחובות באשקלון ובערים נוספות ברחבי השפלה. אזעקה נשמעה גם באופקים וביישובי המועצה האזורית בני שמעון וסביבתה. מוקדם יותר מערכת "כיפת ברזל" יירטה שלוש רקטות בשמי המועצה האזורית חוף אשקלון. רקטה אחת התפוצצה בשטח פתוח במועצה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

אבו מאזן: עזה - אזור מוכה אסון

במקביל, דווח כי בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, נפגש אמש בדוחא שבקטאר עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל. בשלב זה עדיין לא ברור מה נאמר בפגישה בין השניים, אך ככל הנראה עריקאת העביר למשעל מסרים בשליחותו של יו"ר הרשות אבו מאזן בנוגע למגעים להפסקת אש.

יחד עם זאת, הכריז אתמול אבו מאזן כי עזה היא אזור מוכה אסון. באיגרת ששיגר יו"ר הרשות למזכ"ל האו"ם, באן קי מון, הוא ביקש לשאת באחריות של הקהילה הבינלאומית על המצב ברצועה. אבו מאזן הוסיף כי יש לעשות את כל הדרוש על מנת שעזה תוגדר אזור אסון.