ארה"ב: צפון קוריאה סייעה לחיזבאללה במלחמת לבנון השנייה

ארגון "שורת הדין" זכה בתביעה שהגיש לבית משפט פדרלי בוושינגטון נגד ארגון החיזבאללה, צפן קוריאה ואיראן ■ "שורת הדין": "החלטה היסטורית; משוכנעים כי בית המשפט יפסוק פיצוי בהיקף של מיליוני דולרים רבים לקורבנות"

חסן נסראללה / צלם: רויטרס, תמר מצפי
חסן נסראללה / צלם: רויטרס, תמר מצפי

בזמן שצה"ל נלחם ברצועת עזה, בית משפט אמריקאי קובע כי צפון קוריאה סייעה להתקפות חיזבאללה על ישראל במלחמת לבנון השנייה.

בסוף השבוע האחרון זכה ארגון "שורת הדין" בניצחון משפטי תקדימי נגד ארגון החיזבאללה, צפן קוריאה ואיראן.

בתביעה שהגיש הארגון, המתמחה בתביעות נזיקין בינלאומיות נגד ארגוני טרור ומדינות תומכות טרור ברחבי העולם, לבית משפט פדרלי בוושינגטון, קבע השופט כי צפון קוריאה ואיראן אחריות לנזקים שנגרמו לישראל בסדרת התקפות טילים מלבנון על ישראל בשנת 2006.

הפסיקה ניתנה בתביעה שהוגשה ב-2009 על-ידי ארגון "שורת הדין", בשמו של האזרח הישראלי חיים קפלן שנפגע מירי הרקטות מלבנון ובשם ניצולים נוספים שנפגעו מירי הרקטות.

"שתי המדינות סיפקו תמיכה חומרית וסיוע למחבלים מהחיזבאללה, שירו רקטות לעבר ישראל", כתב השופט המחוזי בארה"ב רויס למברת (Royce Lamberth).

בית המשפט ימנה כעת מומחה מיוחד שיקבע את סכום הפיצוי הכספי שבו יחויבו צפון קוריאה ואיראן עקב הפסיקה.

יצוין כי הדרך לממן את הפיצוי שנכפה על מדינות כגון צפון קוריאה או איראן או ארגון טרור כמו החיזבאללה היא באמצעות חילוט נכסים, נדל"ן וחפצי אומנות של המדינות הללו ברחבי העולם. כך למשל, לא מזמן התגלה כי בניין בשדרה החמישית בניו-יורק שייך לאיראן, ובהוראת בית משפט הוא נמכר למימון פיצוי בתביעות שהוגשו נגד איראן.

בפסק הדין קבע השופט למברת כי צפון קוריאה סיפקה סיוע קריטי לחיזבאללה בבניית רשת מנהרות ענפה ליד ישראל. בפסיקה מתמקד השופט בעיקר בסיוע מעמיק ויסודי של צפון קוריאה בבניית רשת המנהרות התת-קרקעיות בגבול עם ישראל. "המודלים והפרמטרים של המנהרות דומים דימיון קרוב מאד לרשת המנהרות באזור המפורז המפריד בין שתי הקוריאות", קבע בית המשפט.

"צפון קוריאה סיפקה לחיזבאללה מגוון חומרי רחב של תמיכה ומשאבים, לרבות ידע צבאי מקצועי, הכשרה מודיעינית וסיוע בבניית רשת מסיבית של מתקנים צבאיים, מנהרות, בונקרים, מחסנים תת-קרקעיים ומתקני אחסון בדרום לבנון", אמר השופט.

לדבריו, "צפון קוריאה סיפקה לחיזבאללה נשק מתקדם, ייעוץ מקצועי וסיוע בבנייה, בהסתרת כלי הנשק הללו בבונקרים תת-קרקעיים והכשרתם בשימוש בנשק והבונקרים על מנת לאפשר ירי רקטות טרור על האוכלוסייה האזרחית בישראל".

לדברי למברת, "איראן סייעה במימון, וצפון קוריאה סייעה בנשק ותחבורה לחיזבאללה".

השופט הציג את תרשים "מסע החימוש" של החיזבאללה וטוען כי "צפון קוריאה פעלה בתיאום עם איראן וסוריה כדי לספק רכיבי טילים ורקטות לחיזבאללה. צפון קוריאה שלחה רכיבים של רקטות וטילים לאיראן אשר נאספו ונשלחו לחיזבאללה בלבנון דרך סוריה".

לדבריו, "רכיבים של רקטות וטילים אלה נועדו לשימוש על-ידי החיזבאללה בכדי לבצע פיגועי רקטות וטילים כנגד מטרות אזרחיות בישראל".

"החלטה היסטורית"

עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, העומדת בראש ארגון "שורת הדין", ציינה כי "בימים בהם ישראל נמצאת שוב תחת מתקפת רקטות על-ידי קיצונים אסלאמיים, והפעם מדרום, פסק הדין של בית המשפט המחוזי האמריקאי לו זכינו מוכיח כי טחנות הצדק בסופו של דבר פועלות ומאתרות את העבריינים, והאחריות אכן מוטלת עליהם.

"אנו ממשיכים לפעול על מנת להבטיח שלא הטרור ולא פטרוניו הפיננסיים יוכלו לברוח מהצורך להתמודד עם שלטון החוק ועם התביעות האזרחיות על מעשיהם הפליליים.

"החלטה היסטורית זו קובעת כי הן צפון קוריאה ואיראן סיפקו לחיזבאללה תמיכה חומרית, טילים, אימונים ומימון לביצוע פיגועי טרור קטלניים כנגד ישראל ב-2006. אנו משוכנעים כי בית המשפט בסופו של דבר יפסוק על פיצוי בהיקף של מיליוני דולרים רבים עבור הקורבנות, אשר חייהם הוחרבו עקב התקפות החיזבאללה".