צה"ל יוצא מעזה - וחמאס ממשיך לשגר רקטות; מזכ"ל האו"ם: "ישראל הפרה את החוק הבינלאומי"

(עדכון) - חמאס: כל עוד כוחות צה"ל ברצועת עזה לא תהיה שום הפוגה ■ אלפים בהלוויתו של סג"מ הדר גולדין בכפר-סבא ■ כוחות צה"ל איתרו אופנועים בתוך מנהרת טרור סמוך לקיבוץ נחל עוז

צוק איתן / צילום: רויטרס

היום ה-27 למבצע "צוק איתן": אזעקה נשמעה אחר הצהריים (א') בגוש דן ובאזור השפלה עם דיווח על יירוט של מערכת כיפת ברזל, בעוד צה"ל כבר הסיג את רוב כוחותיו מהשכונות ברצועת עזה ונערך בקו חדש. צה"ל נערך לתגובות מהאוויר על כל ירי של חמאס, ובארגון הטרור מדגישים כי לא תהיה הפוגה כל עוד כוחות הצבא נמצאים בשטח רצועת עזה.

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, התייחס לתקיפת חיל האוויר בבית ספר של האו"ם ברפיח שבדרום רצועת עזה וכינה זאת "מעשה נפשע". לדבריו, התוקפים "הפרו בצורה בוטה את החוק הבינלאומי" וצריכים לעמוד על כך לדין. באן הוסיף כי "הטירוף הזה החייב להיפסק".

כוחות צה"ל איתרו בימים האחרונים אופנועים בתוך מנהרת טרור התקפית, סמוך לקיבוץ נחל עוז, שנועדו לסייע בפיגוע ראווה בעומק ישראל ולחטיפת חייל לרצועת עזה. מבדיקה ראשונית עולה כי המחבלים תכננו להשתמש באופנועים בזמן פקודה, לחדור באמצעותם לתוך שטח ישראל לביצוע פיגוע משמעותי ולאחר מכן להימלט עמם בחזרה לרצועה.

לפי דיווח בערוץ 2, בכיר החמאס עיזאת א-רישק, המשתתף בשיחות הלא-רשמיות המתקיימות בקהיר במטרה לדון במתווה המצרי להפסקת אש, אמר כי "לא נסכים להפוגה בטרם הכוחות הישראלים ייסוגו מהרצועה".

הבוקר נשמעו אזעקות בשדרות, אשקלון ובשער הנגב. 2 רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים ושתיים נוספות יורטו ע"י כיפת ברזל בשמי אשקלון.

חיל האוויר תקף 13 מטרות ברצועת עזה לאחר שאתמול החל צה"ל להסיג חלק מהכוחות לאחור לאחר שהשלימו את משימתן, וכעת הם נערכו בשטחים פתוחים ברצועת עזה סמוך לגבול עם ישראל. בצה"ל מעריכים כי ייקחו עוד כיומיים להשלמת הטיפול במנהרות. שר השיכון אורי אריאל (הבית היהודי) קרא היום להיכנס עמוק יותר לרצועת עזה ו"לטהר" אותה ממחבלים.

"צריך ללכת לטיהור הרצועה ממחבלים" - אמר אריאל, למחרת תחילת הנסיגה של חלק מכוחות צה"ל משטח הרצועה. במשדר המיוחד באולפן וואלה! חדשות הסביר אריאל: "צריך להיכנס לחלקים משמעותיים ברצועת עזה באופן קרקעי בצורה הרבה יותר רחבה ועמוקה ולנטרל את האיום הרקטי. כל מקום שצה"ל מזהה בו רקטות, להיכנס ולעשות את מה שצריך לעשות". הוא מתח ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי "צריך לתקוף, לא לדבר". לדבריו, אם ירי הרקטות לעבר ישראל יימשך, "יש לנו יריב שגם הוא שחקן וקובע מה יהיה פה בשטח".

"את השמדת המנהרות אנחנו גומרים עוד יום או עוד יומיים", המשיך אריאל, והוסיף בעניין זה: "חסר לנו מודיעין כפי שכולנו מבינים היום. הזהרנו לפני תשע שנים שיהיה פחות מודיעין. זה היה ללעג ולקלס, זה היה ברור, וזה לא הביא לנו שום דבר טוב חוץ ממה שאנחנו רואים. המנהרות זה עניין של מאות ואלפי עובדים ואנחנו חסרי מודיעין בצורה מסוימת. אני מאוד מעריך את המודיעין ואת השב"כ, אבל חסר מודיעין. נעשו פה דברים חשובים: המנהרות ירד מסדר היום, אבל אני לא יודע אם בעודנו מדברים לא חופרים את המנהרה הבאה".

גורמים מדיניים אמרו לוואלה! חדשות כי ההחלטה להיערך מחדש בשטח בתום הטיפול במנהרות, תוך הסגת רוב הכוחות, זכתה לתמיכת כל חברי הקבינט המדיני-ביטחוני. הגורמים הוסיפו כי בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני ביום שישי בערב לא התקיימה הצבעה בנושא, שכן השרים תמכו בהחלטה זו כבר באמצע השבוע, ובדיון ביום שישי החליטו שהפיגוע ברפיח, אירוע שבו נהרגו שלושה לוחמי צה"ל, לא יוביל לשינוי המדיניות.

הלילה הובא למנוחות רס"ן בניה שראל בבית העלמין בקריית ארבע. במהלך היום יובאו למנוחות שני קצינים שנהרגו ברצועת עזה ביום חמישי: הלוויתו של סרן עמרי טל מיהוד תתקיים ב-17:00 בבית העלמין שבעירו; הלוויתו של סרן (מיל') לירן אדיר (אדרי) מנתניה תתקיים היום בשעה 17:00 בחלקה הצבאית שבבית העלמין בעיר.

סג"מ הדר גולדין הוכרז כחלל

שעות ספורות אחרי שדרשו לעשות הכול כדי להחזיר את בנם הביתה, קיבלו הלילה בני משפחתו של סגן-משנה הדר גולדין, קצין גבעתי שהיה חשש כי נפל בשבי חמאס ביום שישי בבוקר, את הבשורה על מותו. הבוקר הותר לפרסום כי גולדין הוא קרוב משפחה של שר הביטחון משה (בוגי) יעלון. סג"מ גולדין מובא למנוחות היום בשעה 17:30, בהלוויה בהשתתפות אלפים בבית העלמין הצבאי בכפר-סבא.

"הדר גולדין ז"ל הוא בן משפחתי", צייץ היום יעלון בטוויטר. "הכרתי אותו מאז שנולד. הוא ולוחמי צה"ל שנפלו יצאו למערכה כדי להשיב את השקט והביטחון לישראל. אני מחבק את המשפחות".

אל בית המשפחה בכפר-סבא הגיעו אחרי חצות הלילה ראש אכ"א, אלוף אורנה ברביבאי והרב הצבאי הראשי, תת-אלוף רפי פרץ, שקבע את מותו של גולדין. גם שר הביטחון משה יעלון, קרוב משפחתו של אבי המשפחה, הגיע למקום. הדר גולדין הותיר אחריו הורים - שמחה וחדווה, אח ואחות גדולים - מנחם ואיילת, אח תאום - צור, וארוסה - עדנה, שלה אמור היה להינשא בעוד שבועות ספורים. גולדין, בן 23 במותו, הועלה לדרגת סגן. מועד הלווייתו טרם נקבע. במותו עלה מספר ההרוגים בקרב חיילי צה"ל במבצע "צוק איתן" ל-64.

"המשפחה מקבלת בצער רב את קביעת הגורמים המוסמכים בצה"ל אשר קבעו את מותו של הדר", אמר עמיחי אטאלי, דובר מטעם המשפחה, אחרי היוודע דבר מותו של גולדין. "בשעה הקשה הזו, מבקשת המשפחה להודות לכל עם ישראל על החיבוק החם ועל התמיכה. משפחת גולדין קוראת לכל אזרחי ישראל לבוא וללוות את הדר בדרכו האחרונה".

בשעות הערב והלילה, עוד בטרם נודע דבר מותו של הקצין, התאספו מול בית משפחתו מאות בני אדם לעצרת תמיכה ולתפילה המונית. הם שרו שירים, הניפו דגלי ישראל ונשאו שלטים כגון: "נלחמים בשבילך הדר", "העם איתך" ו"לא משאירים פצועים בשטח". "אנחנו תומכים במשפחה", אמרה יוכי, אחת הנוכחות בעצרת. "לא יוצאים מעזה בלי להחזיר אותו ובשביל זה אנחנו כאן", אמרה אישה אחרת שהשתתפה באירוע.

לפי ממצאים משטח הלחימה שבידי צה"ל, גולדין, מפקד צוות בסיירת של חטיבת גבעתי, נהרג באירוע ליד רפיח שבו פוצץ את עצמו מחבל מתאבד, ומיד אחר כך הגיעו מחבלים נוספים ופתחו באש לעבר כוח צה"ל שעסק באיתור מנהרות. אחרי האירוע התעורר חשש כבד כי הוא נלקח בשבי על ידי מחבלי חמאס. בתקרית נהרגו גם מפקד סיירת גבעתי, רב-סרן בניה שראל, ולוחם הסיירת סמל-ראשון ליאל גדעוני.

מתחקיר האירוע עלה כי מיד אחרי שהתברר שכוח בפיקודו של רס"ן שראל, מפקד סיירת גבעתי, נתקל בכוח של מחבלים, הסתער סגנו על המבנה שהיה במקום, תוך שהוא נתקל בדרך במחבלים. לאחר שנכנס לתוך המבנה יחד עם לוחמים נוספים, הוא גילה גופה של מחבל וכן שני לוחמים מוטלים לצדו - רס"ן שראל וסמ"ר גדעוני. תוך זמן קצר הוא התעשת והבין כי סג"מ גולדין חסר.

בשלב זה החליט סגן מפקד הסיירת להיכנס אל תוך המנהרה שהייתה במקום, שדפנותיה מבטון, והחל במרדף אחר חוליית המחבלים השובים. זאת במשך דקות ארוכות ועם כלי נשק שלופים, תחת סכנה ברורה של היתקלות, ובעומק של יותר מ-20 מטר מתחת לפני האדמה. הקצין הצליח לאתר פריטים של גולדין שהוגדרו בעלי ערך רב עבור הצבא. בין היתר, הם סייעו לצבא לקבוע את מותו.