רשות ני"ע: הפיקוח על חברות הפורקס יוצא לדרך

התקנות שאושרו בוועדת הכספים עוסקות במגוון נושאים, אשר המשותף להם הוא מתן הגנה לציבור המשקיע את כספו במסגרת הזירות

שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

ועדת הכספים אישרה היום (א') את תקנות ניירות ערך (זירת סוחר לחשבונו העצמי) שנועדה להסדיר את תחום המסחר בפורקס (מט"ח) בישראל. לאחר כניסת התקנות לתוקף יחל פיקוח של רשות ניירות ערך על תחום זה, שאינו מפוקח כיום.

זירות המסחר בפורקס הן פלטפורמות מסחר אינטרנטיות המאפשרות למשקיעים לפעול במכשירים פיננסיים שונים (בעיקר נגזרי מט"ח) מול מפעילי הזירות. הזירות מצטטות באופן רציף מחירים למכשירים הפיננסיים שבהם מציעה הזירה לסחור. עיקר הפעילות בזירות מתבצעת על ידי משקיעים הפועלים בהיקפים כספיים נמוכים, כאשר החברות מספקות מינופים גבוהים - עד פי 500 מההון העצמי.

"ההשקעה בזירות מסחר כרוכה בסיכונים רבים", מציינים ברשות ני"ע. "מלבד סיכוני ההשקעה עצמם, עולים סיכונים בקשר עם יציבות זירת המסחר, מינוף גבוה, אי הבנת הסיכונים הכרוכים בעסקאות, ניגודי עניינים הנובעים מכך שהזירה היא הצד האחר בעסקה עם המשקיע, ועוד. סיכונים אלו מתעצמים מטבע הדברים בהיעדר פיקוח".

התקנות עוסקות במגוון נושאים, אשר המשותף להם הוא מתן הגנה לציבור המשקיע את כספו במסגרת הזירות. בין השאר מסדירות התקנות את התנאים בהם על הזירות לעמוד כדי לקבל רישיון זירה (לרבות דרישות הון עצמי מינימלי), את רמת המינוף המותרת לפי חלוקה לרמות סיכון שונות של נכסים, ההגנה הנדרשת לכספי ונכסי הלקוחות, טיפול בניגודי עניינים, המידע והגילוי הנאות שיימסר ללקוח טרם התקשרותו עם הזירה ובמהלכה, ואת חובת הזירה לברר את התאמתו של הלקוח לפעילות בזירה. בנוסף מסדירות התקנות את הדיווחים שיינתנו לרשות לשם פיקוח על פעילות הזירות.