אושר הסדר הטיעון של אייל גולן: ירצה 4 חודשי עבודות שירות

זאת בגין עבירות מס בחברת ליאם הפקות ■ ישלם קנס של 75 אלף שקל, ואילו החברה תשלם קנס של 100 אלף שקל ■ על אמרגנו של גולן ועל מנהל הכספים שלו נגזרו 8 ו-9 חודשי מאסר ■ השופטת מתחה ביקורת על ההסדר המקל

אייל גולן / צילום: אמיר מאירי
אייל גולן / צילום: אמיר מאירי

בית משפט השלום בתל-אביב אישר היום (א') את הסדר הטיעון עם הזמר אייל גולן שהורשע בשורה של עבירות מס.

במסגרת הסדר הטיעון הודה גולן בביצוע עבירות מס שנעברו במסגרת חברת ליאם הפקות שבבעלותו, והוא יבצע 4 חודשי עבודות שירות וישלם קנס של 75 אלף שקל, ובנוסף נדון ל-15 חודשי מאסר על-תנאי.

על מנהל הכספים של אייל גולן, אריק בני משה, נגזרו 9 חודשי מאסר בפועל, 15 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 50 אלף שקל. על אמרגנו של אייל גולן, גולן שרעבי, נגזרו 8 חודשי מאסר בפועל, 15 חודשי מאסר על-תנאי וקנס 50,000 שקל.

חברת ליאם הפקות תשלם קנס כספי בסך 100 אלף שקל, זאת לאחר שהוחזר מלוא החוב לרשות המסים בסך 5.6 מיליון שקל.

השופטת לימור מרגולין-יחידי מתחה ביקורת על הסדר הטיעון המקל עם גולן, ואולם אישרה אותו למרות הביקורת. לדבריה, "מדובר בהסדר טיעון סביר ברף העליון של טווחי הענישה המוסכמים. מקובלת עליי עמדת המאשימה כי יש בלקיחת האחריות בתיק זה השפעה הרתעתית כללית על הציבור, שיש לה חשיבות במאבק למיגור עבריינות מס".

גולן הורשע בהתאם להודאתו בעשרות עבירות מס, בהן 30 עבירות בגין ניכוי תשומות ללא מסמך ו-30 עבירות בגין ניהול פנקסי חשבונות כוזבים, במטרה להתחמק ממס; בנוסף, 30 עבירות של שימוש במירמה, עורמה ותחבולה במטרה להתחמק ממס; 22 עבירות של מסירת ידיעה כוזבת; 22 עבירות של אי-הוצאת חשבונית מס כחוק; וכן עבירות של השמטת הכנסה מתוך דוח וקיום פנקסי חשבונות כוזבים - הכול במטרה להתחמק ממס. חברת ליאם הפקות שבבעלותו הורשעה בעבירות דומות.

באוקטובר אשתקד הוגש לבית משפט השלום בתל-אביב כתב אישום חמור נגד גולן ונגד חברת ליאם הפקות. מכתב האישום עלה כי גולן ומנהלים בכירים בחברתו העלימו הכנסות של כ-2.5 מיליון שקל מהופעות באירועים פרטיים ועל ספינות נופש, הגישו חשבוניות פיקטיביות בסך כ-2.3 מיליון שקל כדי להקטין את תשלומי המע"מ על עסקאות שלא התקיימו בפועל, וכן הגישו דוחות כוזבים לרשות המסים.

הזמר המצליח, יחד עם מנהלים נוספים בחברה, גולן שרעבי ואריק בני-משה, ששימש כיועץ מס בחברת ליאם הפקות, נעצרו כבר לפני 3 שנים, בינואר 2011, בעקבות חקירה של מחלקת חקירות מכס ומע"מ ירושלים ופקיד שומה חקירות ירושלים, בחשד כי פעלו יחד בחברת ליאם הפקות - המשמשת להפקת אירועים ולייצוג אמנים, לרבות ייצוגו והפקתו של גולן - להעלים הכנסות מהופעותיו של גולן ולתעתע ברשויות המס.

מכתב האישום, שהגישו עו"ד אסנת ברזילי, מנהלת היחידה המשפטית הארצית לתיקי מכס, ועו"ד שירן באדי, עלה כי בשנים 2007-2010 השמיטו הנאשמים מהדיווחים לרשויות המס הכנסות מהופעותיו של גולן בספינות נופש המפליגות מחוץ לגבולות הארץ, וכן הכנסות שהתקבלו מאירועים פרטיים בארץ, כאשר בגין חלק מההכנסות לא הוצאו חשבוניות מס, ולא דווח עליהן לרשויות. במקרים אחרים, חשבוניות המס שהוצאו לא שיקפו את התמורה המלאה שהתקבלה בפועל, ולפיכך ההכנסות דווחו בחסר ובכזב לכאורה.

לפי האישום, למשל, חלק מהכספים שגבתה חברת ליאם, והתקבלו אצל שרעבי בגין אירועים שבהם הופיע גולן, שימשו, בידיעת גולן ובני-משה, לצרכיו הפרטיים של שרעבי.

בנוסף הואשמו גולן ומנהליו כי בשנים 2008-2010 רכשו מעוסקים שונים חשבוניות פיקטיביות, תמורת עמלה, שבאמצעותן הם דיווחו על הוצאות בסך של יותר מ-2.3 מיליון שקל וניכו מס תשומות, מבלי שעמדה מאחוריהם כל עסקה ממשית.

בכתב האישום המתוקן, שבו הודה גולן, הורדו סעיפים שונים שהיו באישום המקורי; וגולן הודה בעבירות המס מכוח אחריותו כמנהל חברת ההפקות שבבעלותו, ולא כמבצע העבירות בפועל.

את גולן ייצגו עו"ד אודי ברזלי ועורכי הדין ד"ר יעקב וינרוט, דובי וינרוט ועמית חדד ממשרד ד"ר יעקב וינרוט.

סנגורי גולן: "עונש הולם"

לדברי עו"ד ד"ר יעקב וינרוט, העונש כפי שנקבע ואושר בהסדר הטיעון הינו ראוי ונמצא בתוך מתחם העונש ההולם. לפי וינרוט, "מישור האחריות של אייל הוא בתחום הרשלנות בלבד, ועל כן הוא מחייב ענישה בהתאם".

עוד ציין וינרוט כי "ברגע שנודעו הדברים לאייל, הוא פתח באופן מיידי בפעולות של תיקון, שכללו שיתוף-פעולה מלא עם היחידה החוקרת והסרת המחדלים שלו ושל החברה".

בטיעוניו הדגיש עו"ד ד"ר וינרוט כי גולן כלל לא היה מודע למעשי העבירה, וכי הפסול היחיד במעשיו הוא בהיעדר פיקוח יאה על החברה, בין היתר, אי-בדיקה כי הדוחות אותם הגישה החברה משקפים נאמנה את ההכנסות שהפיקה החברה ואי-וידוא כי החשבוניות שהנפיקה החברה הן חשבוניות שיצאו לספקים אמיתיים של החברה.