מה מחפש ישי דוידי בחברת האבטחה המדשדשת מגל?

אין ספק שמגל עונה על קריטריון של חברה שדורשת השבחה, ופימי ידועה במהלכי השבחה מוצלחים לאורך השנים

ישי דוידי / צילום: יונתן בלום
ישי דוידי / צילום: יונתן בלום

במשך שנים ארוכות הסתכלה קרן הפרייבט אקוויטי פימי של ישי דוידי על חברת האבטחה מגל, ובחנה אפשרות להשקיע בה, אך המגעים לא התקדמו מעבר לשיחות גישוש. בחודשים האחרונים חודשו השיחות בין הקרן לבין בעל השליטה במגל, נתן (נייתי) קירש, והפעם העיתוי התאים לשני הצדדים. קירש, שככל הנראה חיפש אפשרות למכור את חלקו אך ביקש למצוא רוכש חזק, ניהל מו"מ עם פימי בלבד.

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" שהקרן תרכוש את השליטה מידי קירש, בהשקעה של 22.6 מיליון דולר ובדיסקאונט על מחיר השוק. עם השלמת העסקה, פימי תחזיק ב-40% ממגל, וקירש יישאר עם כ-4%. בעקבות הדיווח על העסקה המתגבשת, קפצה מניית מגל בכ-10% בנאסד"ק, למחיר של 4.1 דולר (גבוה ב-17% ממחיר הרכישה ע"י פימי), ושווי השוק שלה עומד כעת על 66 מיליון דולר.

מה מצאה פימי במגל, ומה היא מתכננת לעשות בחברה? אין ספק שמגל עונה על קריטריון של חברה שדורשת השבחה, ופימי ידועה במהלכי השבחה מוצלחים לאורך השנים. דוגמה טובה לכך היא חברת הטכנולוגיה ריטליקס, שפימי רכשה בה את השליטה - לצד קרן אלפא של יוצאי אמדוקס - השביחה אותה ומכרה ב-2012 למתחרה האמריקאית NCR בכ-800 מיליון דולר וברווח מרשים.

במגל, שתוצאותיה הפיננסיות מדשדשות כבר מספר שנים (ובהתאם גם מנייתה), ברור שיש לפימי עבודה. ב-2013 עברה החברה לשורה תחתונה אדומה לאחר שנתיים רווחיות כשהפסידה 4.5 מיליון דולר, והכנסותיה התכווצו ב-34% ל-51.5 מיליון דולר.

מגל, בניהולו של איתן ליבנה, פעילה כיום בשלושה תחומים. בתחום הראשון, מערכות הגנה היקפיות הכוללות חיישנים ומערכות שליטה, החברה היא מובילת שוק עולמית. מדובר בשוק שהיקפו כ-400 מיליון דולר המפוזרים בין חברות רבות, כשמגל מחזיקה בכ-10%-15% ממנו.

לא תמהר להחליף ההנהלה

תחום נוסף הוא פרויקטים של אבטחה היקפית של מתקנים רגישים או אירועים מיוחדים, בו מתחרה החברה מול חברות ענק וחברות בגדול הדומה לשלה. התחום השלישי בו פועלת החברה הוא חדש יחסית מבחינתה, וזהו תחום הסייבר.

למרות הניסיון הרב שצברה, השווקים הגדולים אליהם היא פונה ורף הכניסה הגבוה למתחרים חדשים - מגל לא מצליחה לייצר תוצאות טובות ורווחיות לאורך זמן. האם מדובר בכשל ניהולי? ייתכן, אבל נראה שפימי לא תמהר להחליף את הנהלת החברה.

רמז לכך אפשר למצוא בהודעת הקרן על הרכישה, בה מסר גילון בק, שותף בכיר בה, כי בפימי "משוכנעים שבעזרת צוות ההנהלה והעובדים נחזיר את מגל לנתיב של צמיחה ורווחיות". מנגד, סביר להניח שפימי תפעל למנות דירקטורים מטעמה, כפי שעשתה בחברות אחרות בהן רכשה שליטה. לא מן הנמנע שבעתיד פימי תנסה להגדיל את שליטתה במגל, במסגרת הצעת רכש. כיום מחזיקים שני גופים מארה"ב בכ-16% ממניות מגל.

בהתבסס על ניסיון העבר בהשקעות של פימי, אפשר להניח שבשלב ראשון הקרן תבחן עם החברה את כל תחומי הפעילות שלה, ותבדוק היכן כדאי להשקיע יותר, למשל באמצעות רכישות (או להיפך: למכור פעילות, כמו שעשתה גילת שמכרה את החברה-הבת ספייסנט).

בשלב הבא תותווה תוכנית אסטרטגית וממנה תיגזר תוכנית פעולה אופרטיבית. אולי יימצאו גם תחומי פעילות חדשים. תחום אפשרי כזה עשוי להיות, למשל, איום המנהרות שבימים אלה נמצא בכותרות. עבור מגל, שפיתחה את הטכנולוגיה שמגינה על גבולות המדינה, זה עשוי להיות כיוון מעניין.