האם ויקיפדיה תהיה פח אשפה של תוכן שיווקי?

מינויה של מיכל לסטר למנכ"לית ויקיפדיה הראשונה בישראל הטיל אותה לזירה מבעבעת ■ המיזם נקלע למשבר עקב עזיבת עורכים, חוסר אמון אקדמי ודליפת תוכן שיווקי ■ ראיון מיוחד ל"ליידי גלובס"

מיכל לסטר / צילום: איל יצהר
מיכל לסטר / צילום: איל יצהר

קהילת ויקיפדיה חווה טלטלה. חברה בשם 'ויקי יחסי ציבור', הפועלת מטקסס, החלה לכתוב עבור חברות ואנשים בתשלום. כדי למנוע מהערכים להימחק, שלחה החברה זרועות של תמנון לתוך קהילת הוויקיפדים. חברת יחסי הציבור החזיקה ב-250 חשבונות משתמש פיקטיביים שבאמצעותם השתלטה על הצבעות, היטתה אותן והשאירה את הערכים באוויר, אזוטריים ככל שיהיו.

המהומה לא פסחה על ישראל. עורך ותיק בקהילה הציע את שירותיו בכתיבת ערכים בתשלום. העניין הצית סערה רבתי במהלך הכנס השנתי של הוויקיפדיה העברית, ובעקבותיה הצביעו העורכים על אוסף כללים נוקשים שישמרו עליהם מפני התופעה. "גיליתי שקמו חברות תוכן שמציעות לכתוב ערכים בתשלום ומבטיחות שהערך לא יימחק", מספרת מיכל לסטר, מנכ"לית ויקימדיה ישראל, גוף העל שאחראי לתחזוקת הפרויקט ותקצובו, בראיון ל'ליידי גלובס'.

לסטר היא המינוי הראשון של הגוף הבינלאומי בישראל.

- מה הוחלט?

"הבנו שאי אפשר למנוע את הזליגה של שיקולים מסחריים לתוך ויקיפדיה. נשאר לנו להיות שקופים עד כמה שאפשר. בדף של ערך בתשלום יהיה גילוי נאות, חותמת מיוחדת. עניין התשלום יצוין גם בדף המשתמש של כותב הערך, ולוויקיפדים אסור יהיה לפנות לגורמים בעצמם ולהציע שירותים כאלה".