ארומה, קפה ג'ו וקפה קפה מסייעות לזכיינים בדרום

בחלק מסניפי רשתות הקפה בדרום מדווחים על התאוששות מסוימת בימים האחרונים

אחרי הירידה החדה בפדיונות, רשתות הקפה מתגייסות לסיוע לזכייני הרשתות בדרום. רשת קפה ג'ו מסרה ל"גלובס" כי היא מבטלת את תשלום התמלוגים עבור חודש יולי. כמו כן, היא דחתה תשלומים אחרים של הספקים שנועדו להיפרע בחודשים יולי ואוגוסט.

סיוע בדחיית תשלומים קיבלו גם זכיינים שסניפיהם אינם בדרום אך נקלעו לבעיה בעקבות השפעת הלחימה.

על-פי נתוני חברות האשראי, בתי-הקפה בדרום ספגו את הפגיעה הקשה ביותר מבין העסקים בדרום. בזמן שכלל פדיונות בתי-הקפה בארץ בחודש יולי עלה בשיעור של 5%, בתי-הקפה בעיר אשדוד רשמו צניחה של 47%. צניחה דומה נרשמה גם בבתי-הקפה בבאר-שבע (42%-) ובאשקלון (41%-).

חלק מהזכיינים של רשת ארומה ישראל בדרום יזכו למענקים כספיים מהרשת, בהתאם למידת הפגיעה בהם. לדברי מנכ"ל הרשת, דני מישל, "בימים הקרובים, כשכל הבלגן יסתיים ונדע מה בדיוק ההשלכות, נודיע להם על העזרה שאנחנו מושיטים להם. ניתן מענקים, כמו שנתנו בשני המבצעים הקודמים - 'עמוד ענן' ו'עופרת יצוקה' ובדומה למענקים שנתנו לזכיינים בצפון במלחמת לבנון השנייה. בנוסף, נסייע במימון, בין אם על-ידי חתימה על ערבויות לבנקים ובין אם על-ידי מתן הלוואות. אתמול כל הזכיינים קיבלו הודעת SMS המזמינה אותם לפנות אליי אישית בכל בעיה".

גם ברשת קפה קפה באים לקראת הזכיינים, ולפי שעה הקפיאו את תשלומי התמלוגים לרשת. לדברי רונן נמני, מבעלי הרשת, "הקפאנו תמלוגים ל-10 סניפים. לא בטוח שאנחנו רוצים לקבל את התמלוגים האלה. אם הזכיינים יקבלו את מלוא סכום הפיצוי מהמדינה, התגמולים ישולמו לרשת. במקרים שהזכיינים לא יקבלו פיצוי מלא מהמדינה, אנחנו נבחן כל מקרה לגופו ונפצה אותם. במקביל, דיברנו עם כל הספקים וביקשנו מהם לפרוס לזכיינים את התשלומים קדימה".

בתוך כך, בשבוע האחרון מסתמנת התאוששות בפעילות בתי-הקפה בדרום.

לדברי נמני, "עם כל זה שיש עדיין ירי טילים, אנחנו מרגישים שדברים החלו לחזור לסדרם. אנשים התחילו לצאת. הפדיונות מתחילים לחזור לפדיונות של הקיץ שעבר עם ירידה של 15%".

אלי סהר, זכיין של רשת קפה קפה בבאר-שבע, אומר כי "בתחילת מבצע 'צוק איתן' הייתה לנו ירידה של 90% בפדיונות. בשבוע האחרון החלה התאוששות, ואנחנו בירידה של 30% ביחס לשנה שעברה. אני לא חושב שהיציאה מהעזה עשתה משהו, אלא ההפוגה בירי. אנשים החלו לצאת מהבית. זה נראה מתרומם ומתאושש".

ברשת ארומה ישראל אומרים כי "מתחילים להרגיש ניצנים של התאוששות. סניפי הדרום עדיין לא חזרו לפעילות מלאה, אבל אין ספק שבימים האחרונים מרגישים שיפור".