האוצר ינסה לקדם בניית 72 אלף יח"ד במרכז הארץ

"גלובס" חושף את רשימת המתחמים שיעלו לאישור מהיר בוועדה לקידום תוכניות דיור שאושרה בשבוע שעבר ■ מדובר בעיקר בתוכניות לבסיסי צה"ל המתפנים

אמיר לוי / צילום: עאוריה תדמור
אמיר לוי / צילום: עאוריה תדמור

רק בשבוע שעבר אושר בקריאה שניה ושלישית חוק הותמ"ל (ועדה לתוכניות מועדפות לדיור), ובמשרדי האוצר והפנים כבר מגבשים את התוכניות הראשונות שיעלו לדיון בוועדה המיוחדת עם הקמתה.

תכליתה היא קידום מהיר של תוכניות, הן לבנייה להשכרה והן לבנייה למגורים למכירה. מדובר בשבע תוכניות שונות ובהן פוטנציאל בינוי של כ-72 אלף יחידות דיור, בעיקר במרכז הארץ. רשימת המתחמים הגיעה לידי "גלובס" (ראו טבלה).

על פי חוק הוותמ"ל, כפי שעבר את אישור הכנסת, 30% מהדירות שייבנו מכוח תוכניות אלו יהיו מיועדות להשכרה ארוכת טווח ומחציתן בשכר דירה מפוקח. המשמעות היא שהתוכניות האמורות משקפות היצע מתוכנן של כ-21.6 אלף יחידות דיור להשכרה (הן מפוקחת והן בשוק החופשי). על שיווק יחידות הדיור להשכרה בשלב מאוחר יותר תהיה אחראית החברה הממשלתי החדשה, דירה להשכיר.

באוצר אישרו הבוקר את הפרטים. "הוותמ"ל היא אחד ההישגים של אגף התקציבים יחד עם משרד הפנים ומינהל התכנון, וזה סולל את הדרך להרחבת ההיצע", כך אמר היום ל"גלובס" ראש אגף תקציבים באוצר אמיר לוי, "לא היה קל להעביר את החוק ועכשיו אנחנו נמצאים בשלב הקמת הוועדה. אנחנו נתקצב אותה בכ-10 מיליון שקל וההערכה היא שבתוך כמה שבועות, לאחר איתור משרדים, הוספת תקנים וגיוס כוח האדם הדרוש, הוועדה תוכל להתחיל לעבוד. הרעיון של הוותמ"ל הוא שמדובר בוועדה ברמה הארצית שתוכל להתמודד עם כל החסמים, תעבוד על פי לוחות זמנים שקבועים בחוק ותוכל לקדם את התוכניות במהירות".

החסמים שעליהם מדבר לוי הם חסמים משמעותיים בחלק מהתוכניות האמורות, הכוללים היבטים תחבורתיים, היבטי תשתיות כמו ביוב וגם את סוגיית זיהום הקרקע המוכרת בעיקר ממתחם אחד שמופיע ברשימה - מתחם תע"ש השרון. המתנגדים לוותמ"ל, שיצאו נגד אישור החוק אולם לא הצליחו לטרפדו, הביעו חשש בין היתר כי הוועדה החדשה, שאינה כפופה כמעט לשום תוכנית קיימת או ועדה תכנונית אחרת, תאשר תוכניות בלוח זמנים קצר והטיפול בפתרון החסמים לא יקבל את ההתייחסות הראויה. לוי שולל טענות אלו ואומר כי הוועדה תתייחס לכל השיקולים ותשמע את טענות המתנגדים.

הוותמ"ל היא חלק מתוכנית הדיור הלאומית שאישר קבינט הדיור והיא אמורה להיות גם הזרוע התכנונית של תוכנית הבנייה להשכרה לטווח ארוך של שר האוצר לבניית 150 אלף יחידות דיור להשכרה. על פי החוק שאושר, הוותמ"ל תפעל כהוראת שעה לארבע שנים, וכל אחת מהתוכניות תכלול 30% דיור להשכרה ארוכת טווח. 15% מהן יהיו במחיר מפוקח ו-15% במחיר השוק. שאר הדירות ישווקו למכירה בשוק החופשי.

המתחמים שיעלו לאישור מהיר בותמל
 המתחמים שיעלו לאישור מהיר בותמל