אובמה: "ישראל צריכה להכיר בכך שלפלסטינים דרישות לגיטימיות"

בראיון מקיף על מדיניות החוץ האמריקאית ב"ניו יורק טיימס", אומר נשיא ארה"ב: "נתניהו אינו רבין, אבו מאזן אינו סאדאת" ■ "בהתחשב בעוצמתה של ישראל, אינני מודאג מיכולת ההישרדות שלה; השאלה היא כיצד ישראל תשרוד"

בהתבטאות פסימית על הסיכוי לשלום בין ישראל לפלסטינים, אמר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אינו יצחק רבין, ומחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית, אינו אנוואר סאדאת. אובמה דיבר בראיון מקיף על מדיניות החוץ של ממשלו עם תומאס פרידמן, בעל הטור ב"ניו יורק טיימס".

בתשובה על שאלה האם הבית הלבן אינו צריך ללחוץ באופן נמרץ יותר על נתניהו ועל עבאס כדי שיחתמו על עסקה של שטחים תמורת שלום, השיב אובמה, כי כל עסקה כזו חייבת להתחיל משני המנהיגים.

"הפופולריות של נתניהו בסקרי דעת קהל גבוהה הרבה יותר מזו שלי... והיא קיבלה חיזוק רציני מהמלחמה בעזה", ציין נשיא ארה"ב. "אם נתניהו אינו חש לחץ פנימי, אזי קשה לראות כיצד הוא מסוגל לעשות פשרות קשות מאוד, לרבות קריאת תיגר על תנועת ההתנחלויות. קשה מאוד לעשות זאת".

"ואשר לאבו מאזן, הבעיה שלו קצת שונה", המשיך אובמה. "מבחינות מסוימות, ביבי חזק מדי, ומבחינות מסוימות אבו מאזן חלש מדי, מכדי שיהיה אפשר להביאם יחדיו (לשולחן הדיונים) כדי לקבל החלטות אמיצות מהסוג שקיבלו בזמנם סאדאת, מנחם בגין או רבין".

"(קבלת החלטות כאלה) מחייבת מנהיגות ישראלית ופלסטינית שמסוגלת להשקיף אל מעבר ליום המחרת", הוסיף הנשיא. "הדבר הקשה ביותר שפוליטיקאים יכולים לעשות הוא לבחון דברים בטווח הארוך".

בהמשך הראיון, שאל פרידמן את הנשיא האם ישראל מדאיגה אותו. "מדהים לראות מה שנהפכה ישראל בעשורים שחלפו", השיב אובמה. "העובדה שהיא הצליחה להפיק מהסלע הזה (מיקומה הגיאגרפי) מדינה תוססת, מוצלחת, עשירה ורבת עוצמה כל כך, במידה שלא תיאמן, היא עדות לתושיה, לחזון ולאנרגיה של העם היהודי".

"בגלל יכולותיה הצבאיות הגבוהות כל כך, אינני מודאג מיכולת ההישרדות של ישראל", הוסיף נשיא ארה"ב. "אני חושב שהשאלה האמיתית היא כיצד ישראל תוסיף להתקיים (ההדגשה במקור, ר.ד.) ואיך אפשר ליצור מדינת ישראל שתשמור על מסורותיה הדמוקרטיות והאזרחיות. כיצד ניתן לשמר מדינה יהודית שמשקפת גם את מיטב הערכים של אלה שייסדו אותה".

"אני מאמין באופן עקבי שכדי להשיג זאת צריך למצוא דרך שבה ישראל תחיה בשלום בצד הפלסטינים... (ישראל) צריכה להכיר בכך (שלפלסטינים) יש דרישות לגיטימיות, שזו גם הארץ והשכונה שלהם".

אובמה ציין שיכולתו שלו לתווך בין שני הצדדים מוגבלת מפני שלמנהיגי ישראל והפלסטינים אין שאיפה להתקדם: "אפשר להוליך אנשים אל המים, אך עד עתה, לפחות, הם לא הראו שום רצון לשתות".

על החלטתו לתקוף את ארגון הטרור "המדינה האיסלמית" (דאע"ש), שצר עתה על ארביל, בירת החבל הכורדי בעיראק, אמר אובמה כי הוא פתוח לאפשרות של מאמץ אמריקאי מתמשך לעקור את ארגון הטרור הסוני אל מחוץ לגבולות עיראק. אולם הוא הדגיש שלארה"ב אין שום כוונה "להיהפך לחיל האוויר של עיראק".

נשיא ארה"ב אמר כי הגיע למסקנה שעליו להגן על האזורים הכורדיים בצפון עיראק ושיש צורך "לחזק" את ההנהגה בעיראק, שנתקפה בבהלה לנוכח ההתקדמות של כוחות "המדינה האיסלמית". לדבריו, הוא משוכנע שמנהיגי עיראק מבינים שארה"ב לא תכניס כוחות קרקע למערכה נגד ארגון הטרור והדגיש, כי לארה"ב "יש אינטרס אסטרטגי" בהדיפת ארגון הטרור. אמירה זו מרחיבה במעט את מטרות המבצע כפי שאובמה הגדירן ביום ה' בערב, בנאום לאומה: להגן על צוותים דיפלומטיים וצבאיים של ארה"ב בארביל ולמנוע טבח המוני של בני מיעוטים דתיים.

"אנחנו לא נתיר (לארגון הטרור) להקים איזו כליפות בסוריה ובעיראק", אמר אובמה בראיון. "אך נוכל לעשות זאת רק אם נדע שיש לנו שותפים על הקרקע (כלומר צבא עיראקי בעל יכולות) שמסוגלים למלא את החלל שנוצר".בתשובה לשאלה על המו"מ עם איראן, שנועד להגביל את יכולתה לייצר נשק גרעיני, אמר אובמה, כי הסיכוי להגיע להסכם הוא פחות מ-50%. לדבריו, אחת הסיבות לכך היא חששם של שליטי איראן שהסכם כזה יחליש את אחיזתם בשלטון.