"טעיתי. זו לא הבועה ה-3 בגודלה אי-פעם - זו הגדולה מכולן"

הפרשן כלכלי ברט ארנדס טען לפני כ-3 שבועות שהבועה הנוכחית בשווקים באה אחרי הבועה של 1999-2000, טוען בפרשנות חדשה כי המצב כיום גרוע אף יותר

המסחר בתל אביב  בורסה  וול סטריט  /  צלם: רויטרס
המסחר בתל אביב בורסה וול סטריט / צלם: רויטרס

ברט ארנדס, פרשן כלכלי באתר מרקטוואץ', טען לפני כשלושה שבועות כי בועת המניות היום בשוק היא לדעתו השלישית בגודלה בהיסטוריה, בהתבסס על מחקר חדש שמראה כמה שוק המניות בארה"ב מנופח. בפרשנות חדשה שפורסמה באתר הוא אומר: "טעיתי". הוא סבור כי אנחנו לא בבועה השלישית בגודלה בהיסטוריה, ייתכן שהבועה הנוכחית היא הגודלה שהיתה אי-פעם בשווקים - יותר מזו שהיתה ב-1999-2000.

ארנדס טוען, כי השוק נסחר הרבה מעבר לשוויו האמיתי ואף הרבה מעבר לשווי המנופח של שנת 2000. בפרשנות הקודמת שלו הוא ציין מספר מניות שנסחרו אז בשווי מנופח ובמכפילים גדולים בהרבה מהשווי ההוגן שלהן, וטוען בפרשנות הנוכחית כי אם מסתכלים רק על "התמונה הגדולה" אז הבועה ב-2000 היא אכן "אם כל הבועות".

ואולם, לדבריו, אם ננתח את מצב השוק היום, ניתן להבין כי המצב גרוע מזה של העשור הקודם: אם נסתכל על השווי הכולל של המניות לעומת צמיחת התמ"ג, אם נשווה בין שווי המניות לעומת הרווחים של החברות, ואם נביט בשווי המניות לעומת העלות שתידרש לבנייה מחדש של החברות - אפשר להסיק כמה המצב בכי רע - אז זה היה חמור, היום המצב אפילו גרוע יותר, טוען ארנדס.

עוד הוא מוסיף, כי ב-1999-2000 חוסר הפרופורציה היה גבוה אבל התמקד במספר מניות: כמו סיסקו שנסחרה אז במכפיל 150 על תחזיות הרווח שלה, מיקרוסופט, אינטל, יאהו, איביי ואמזון - שנסחרו במחירי בועה. אם נמנעתם ממניות הטכנולוגיה אז, מצבככם היה בסדר כי כל השאר היה נורמלי. היום, לדברי ארנדס, כבר אי אפשר להגיד את זה. חוסר הפרופורציות מקיף הרבה יותר סקטורים ולא רק מניות גדולות שאפשר להימנע מהן.

הוא טוען, כי המניות נסחרות כיום במכפיל 20 לרווח שלהם, בשנת 2000 זה היה מכפיל 16. היום הן נסחרות במכפיל של 2.5 על השווי בספרים שלהן, ב-2000 זה היה מכפיל 2.2. המניות נסחרות כיום במכפיל 1.8 על הרווח למניה השנתי, ב-2000 זה היה מכפיל 1.4.

ארנדס מסייג לסיום כי הוא לא סבור שהשוק הולך לקרוס בקרוב, או לפחות בזמן שניתן להעריך, אבל אם ראייה היסטורית או מתמטיקה פשוטה הן המדד - אז בטווח הארוך התשואה למשקיעים תהיה בינונית, במקרה הטוב.