צרות בקבוצת הרכישה של אהוד ברק, גליה מאור ואלי יונס

שינויים בתכנון, סכסוך עם קבלני ביצוע, התייקרות עלויות חדה ומועד אכלוס שחלף מזמן ■ 5 שנים אחרי שיווק הדירות, הפרויקט עוד לא קיבל היתר ■ "מי שקנה דירה ולא קרא את ההסכם לא יכול לבוא בטענות"

אתר הבנייה מגדל "אסותא" / צילום: תמר מצפי
אתר הבנייה מגדל "אסותא" / צילום: תמר מצפי

קבוצת הרכישה היוקרתית ביותר שהתגבשה בשנים האחרונות בת"א, שאליה הצטרפו שמות כמו אלי יונס, אהוד ברק וגליה מאור, תיאלץ להתכנס בקרוב סביב שולחנו של בורר. מתברר כי מחלוקות מהסוג הנפוץ בקבוצות רכישה לא פסחו גם על הפרויקט הנוצץ המוקם במתחם אסותא בלב תל אביב.

ואולי שלא במקרה, גם היום מציעים מתווכים ואתרי אינטרנט לא מעט דירות "על הנייר" של חברי הקבוצה שקנו דירות, רובן המוחלט בקומות הנמוכות (שבעליהן מתקשים אולי לעמוד בבלת"מים השונים). בשנה האחרונה התבצעו גם כמה עסקאות בפרויקט. באפריל האחרון נמכרה שם דירה קטנה יחסית, פחות מ-100 מ"ר שטחה, במחיר של 2.15 מיליון שקל.

מבדיקת "גלובס" עולה כי המחיר שנדרשים הקונים לשלם ממשיך לעלות, בשל שינויים בתכנון והצמדות למחירי הביצוע. עד היום, 5 שנים אחרי שיווק הדירות, הפרויקט עוד לא קיבל היתר בנייה. ועם זאת, גורמים בנציגות הקבוצה טוענים כי הם אינם מוטרדים: "כל חבר בקבוצה שקנה דירה יודע וגם חתם על הסכם שהמחירים לא סופיים", הם אומרים. "מי שקנה דירה ולא קרא את ההסכם, והיו רבים כאלה, לא יכול לבוא בטענות".

בסוף 2009 החלה חברת "העיר החדשה" של דרור הלוי ורביב צולר בשיווק פרויקט על קרקע בי"ח אסותא הישן, 8.5 דונם ברח' ז'בוטינסקי. הפרויקט כולל מגדל בן 26 קומות ושני מבנים לשימור, ובסך הכל 155 דירות. במארס 2010 הכריזה החברה כי שיווק כל הדירות הסתיים בתוך חודשיים, והקבוצה רכשה את הקרקע מקבוצת בי-קפיטל של שעיה בוימלגרין וקבוצת משקיעים בראשות חן למדן, תמורת 336 מיליון שקל. בוימלגרין ולמדן קנו את הקרקע ארבע שנים קודם לכן מגד זאבי ויקי דוניץ, ב-230 מיליון שקל. במקביל למימוש האופציה, הודיעה הקבוצה כי אכלוס הפרויקט יגיע תוך ארבע שנים - בערך במחצית 2014.

תוספת של 20 מיליון שקל

אבל מאז תחילת השיווק ידע הפרויקט היוקרתי לא מעט בעיות. תושבי השכונה ניהלו מאבק חריף נגד הקמתו ואילצו את הקבוצה לשלם 16 מיליון שקל לטובת השקעה בסביבה, סכום שהעלה את מחירי הדירות ב-7% וגרם לביטול חלק מהעסקות.

לאחר פרשה זו בחרה הקבוצה להיפרד מ"העיר החדשה" בראשות דרור הלוי, בין היתר בשל חילוקי דעות בנושא הפשרה שאליה הגיע הלוי עם השכנים. במקומו נבחרה נציגות של חמישה חברים - יוסי אברהם, יפתח גסר, יעקב הרפז, אהרון (אהרלה) מינקובסקי וחגית לוסטיג - שמאז מקבלת את ההחלטות עבור כל החברים. אחת מההחלטות שקיבלה הנציגות, היתה להיפרד גם מגורדי הנדסה, המנהלת את הפרויקט ומפקחת עליו.

מרגע זה, כל החלטות הקבוצה לרבות שינויים בתכנון הפרויקט שמשמעותם עליות במחירי הביצוע בוצעו בהחלטות נציגות הקבוצה ובהתאם לבחירתם.

ל"גלובס" נודע כי לאחרונה הגישה גורדי הנדסה בקשה למינוי בורר במסגרת תביעה נגד נציגות הדיירים, חברי הקבוצה וקבלני הביצוע - אורתם ואלקטרה. בבקשה שהוגשה לביהמ"ש המחוזי באמצעות עוה"ד מיכאל שחור ועדי טל ממשרד מיכאל שחור, מנס ושות', דורשת החברה למנות את עו"ד אלדד כורש או את עו"ד אבי ארד כבוררים במחלוקת.

מהבקשה עולה כי ביולי 2012 הודיעה הנציגות לגורדי על ביטול ההסכם לביצוע עבודות פיקוח. "הסיבה העיקרית למתן ההודעה היתה ניגוד אינטרסים ושיקולים זרים", צוין בבקשה, וגורמים בקבוצה פירטו: "לא ייתכן שמי שמפקח על הקבלן הוא זה שמקבל ממנו כסף".

לטענת גורדי הנדסה, קבוצת הרכישה חזרה בה והיא המשיכה לבצע את עבודות הפיקוח בשטח עם התחלת עבודות החפירה והדיפון ועד מארס 2014 (אז הודיעה לה הנציגות כי מינתה מפקח אחר, חברת וקסמן גוברין גבע, ועל קיזוז של 3 מיליון שקל משכר הקבלנים בגין עבודות הפיקוח). לטענת גורדי, היא עבדה במשך שנה ללא תשלום.

אבל גם בין קבוצת הרכישה לבין הקבלנים המבצעים אורתם ואלקטרה נתגלעו מחלוקות באשר לעלויות הביצוע. מחלוקת כזו למשל היתה סביב בניית קומת מרתף רביעית לחניון, שלטענת הקבלנים לא נכללה בתכנון המקורי. הקבלנים טענו כי הקבוצה מנסה להתחמק מלמלא את חובתה כיזם ולפתור בעיות תכנון, ומבקשת להטיל את הוצאות השינוי עליהם, והודיעו כי לא יבצעו תכנון לקומה הנוספת עד שיוסדר מימון לכך.

המחלוקת נפתרה בחתימה על נספח לחוזה, ולפיו הקבוצה הסכימה לשלם בגין תוספות ושינויים בתוכנית ובמפרט עוד 20 מיליון שקל. בנוסף, הסכם הביצוע שנחתם כבר ב-2010 צובר בינתיים הצמדות, בהיקף שמגיע למיליוני שקלים.

"מרוצים מהקצב"

בנציגות הקבוצה מנסים למזער את הנזק, וטוענים כי התוספות שימומשו יסתכמו ב-10 מיליון שקל, ולא בכ-20 מיליון. כמו כן טוענים אותם גורמים כי החתימה המוקדמת על הסכם הביצוע חסכה עלויות בגלל עליית מחירי הביצוע, "אם היינו חותמים על הסכם ביצוע היום, העלויות היו לפחות 15% יותר", הם מדגישים.

כמו בפרויקטים אחרים שבהם מתגלים עיכובים ותוספות בלתי צפויות למחיר, מי שנושא בעלויות הנוספות הם היזמים - קרי חברי קבוצת הרכישה עצמם. "לא כולם בקבוצה הם אהוד ברק או גליה מאור", אמר אחד הדיירים שרכש דירה בפרויקט. "יש בקבוצה אנשים שחסכו שקל לשקל כדי לקנות דירה בפרויקט הזה, והתוספות הן לא סבירות".

מנגד, טוענים בנציגות כי "המשמעות של הצטרפות לקבוצה היא שיש עדכונים במחיר". עוד ציינו הגורמים כי "הפרויקט לא התעכב אפילו דקה אחת בגלל חילוקי דעות. עבודות החפירה והדיפון החלו לפני שנה וחצי ולוחות הזמנים בפרויקט לא שונים מפרויקטים אחרים בסדר גודל כזה בת"א, ואנחנו מרוצים מההתקדמות המהירה".

בקצה השני של ת"א: גינדי יאחרו וישלמו

סמוך למועד שיווק הדירות בפרויקט אסותא, החל שיווק הדירות בפרויקט "גינדי תל אביב" שמקימות גינדי השקעות, משה ויגאל גינדי ורבוע כחול נדל"ן, הכולל כ-720 דירות ב-11 בניינים. הדירות שנמכרו בסוף 2010 אמורות על פי ההסכם להימסר במהלך 2015, קצת יותר משנה מהיום.

כבר עתה ניתן להעריך בהסתברות גבוהה שהחברות לא יעמדו בלוח הזמנים הנקוב בהסכמים. בשלב זה הסתיימו עבודות החפירה והדיפון והקמת המרתפים בפרויקט, ורק בשבועות הקרובים יחלו העבודות להקמת 11 בנייני המגורים עצמם.

אבל למזלם של הרוכשים ב"גינדי תל אביב", מדובר ברכישה "קלאסית" מיזם ולא בקבוצת רכישה. על כל חודש איחור במסירת הדירות, ישלמו החברות פיצויים מוסכמים לרוכשי הדירות. גם אם מדובר במאות בודדות של דירות שנמכרו בבליץ הראשוני בסוף 2010 (במסגרת היריד המתוקשר בבנייני האומה), מדובר עדיין בהוצאה של מיליוני שקלים לא מבוטלים בכל חודש עבור שכירות לרוכשים. על פי התיקון האחרון לחוק המכר, לאחר חודשיים פיגור במועד מסירת הדירות, יינתן על ידי היזם פיצוי בגובה 150% מהערכת השמאי לדירה דומה באזור.

מחברת גינדי השקעות נמסר כי "החברה נמצאת בעיצומה של הבנייה בפרויקט, ובשלב זה מוקדם מידי להעריך את תאריך מסירת הדירות ללקוחות".