סוף עידן החובבנות: שחקני המכללות בארה"ב יתחילו לקבל שכר

ביהמ"ש באוקלנד קבע כי ה-NCAA ייאלץ להתחיל לשלם לספורטאים; ניצחון גדול לספורטאים? לא בטוח. התעריף נקבע על 5,000 ד' בשנה בלבד לשחקן

כדורסל מכללות / צילום: רויטרס
כדורסל מכללות / צילום: רויטרס

האם נגמר סופית עידן החובבנות בספורט העולמי? סיכוי גדול שכן. בסוף השבוע האחרון פסק בית המשפט באוקלנד, קליפורניה, כי ספורטאי המכללות בארה"ב יתחילו לקבל שכר עבור פעילותם.

על פניו מדובר באחת מההחלטות המשמעויות בספורט האמריקאי בשנים האחרונות וניצחון גדול מאוד עבור ספורטאי המכללות בארה"ב. אלו ראו בשנים האחרונות איך הופך ה-NCAA לארגון עשיר מאוד, שנכנה מהכנסות עתק בעיקר בזכות כספי זכויות שידור אסטרונומיים שמשלמות רשתות הטלוויזיה - אבל במקביל נהנה מהחוק האמריקאי האוסר לשלם לשחקני המכללות, הנחשבים לחובבים, כל הטבה כספית, ישירה או עקיפה.

העניין המשפטי הנוכחי החל ב-2009, אז הגיש כדורסלן עבר במכללות, אד אובנון, תביעה לבית המשפט במסגרתה דרש לקבל כספים שמגיעים לו מה-NCAA, בטענה כי בזכות פעילותו כשחקן, מצליח ארגון המכללות ליהנות מהסכמים מסחריים שמכניסים לו מאות מיליוני דולרים בשנה. אובנון טען כי בזכות כספים אלו משלם ארגון המכללות למאמנים, לשדרים ופרשנים, ולחברי הסגל במכללות - ולמעשה לכולם מלבד לשחקנים עצמם.

בסוף השבוע קבע, כאמור, בית המשפט באוקלנד כי ה-NCAA לא יוכל עוד להמשיך בהתנהלות זו וייאלץ להתחיל לשלם לשחקנים.

מדוע אם כן מתקשים השחקנים לקבל את ההחלטה כניצחון? ובכן, השופטת קלאודיה ווילקן קבעה כי ה-NCAA יהיה רשאי לקבוע תקרה שלא תרד מ-5,000 דולר לשחקן לשנה. בכך למעשה, מי שעשוי ליהנות מהפסיקה הוא דווקא ארגון המכללות שיוכל כעת לקבוע עבור כל המכללות, כי יש לעמוד בתשלום המינימלי בלבד שפסק בית המשפט, אבל לא לשלם למעלה ממנו.

בנוסף, ארגון המכללות שכבר החל במו"מ עם השחקנים לתשלום עבור הזכות להשתמש בשמותיהם עבור הסכמים מסחריים כאלו ואחרים (משחקי פנטאזי וכו'), יהיה כעת מחויב מבחינת החוק לתשלום השנתי בלבד שקבע בית המשפט. בכל מקרה, בארה"ב מעריכים כי שני הצדדים, השחקנים וה-NCAA, יערערו על החלטת בית המשפט.

ה-NCAA רשם בשנה האחרונה הכנסות בסך 912 מיליון דולר, והוא מחזיק בהסכמי שידור בסכום כולל של כ-16 מיליארד דולר.

אגב, אובנון - השחקן שהגיש את התביעה לבית המשפט - עוד הספיק לשחק אחרי שעזב את המכללות שנתיים ב-NBA, לפני שהפך מאוחר יותר לסוחר מכוניות משומשות בלאס וגאס.