האורגני אכן אורגני: ירידה משמעותית בחריגת שאריות הדברה

בבדיקה השנתית של משרד החקלאות התגלה שיעור חריגות זניח ■ החקלאות האורגנית בישראל מהווה רק 1.5% מכלל התוצרת החקלאית המיוצרת בישראל

אוכל אורגני / צלם: בן יוסטר
אוכל אורגני / צלם: בן יוסטר

בשורה לצרכני המזון האורגני: ירידה משמעותית בחריגת שאריות הדברה בתוצרת החקלאית האורגנית - כך לפי הסקר השנתי לבדיקת "כשרות" התוצרת האורגנית של משרד החקלאות. תוצאות סקר 2013 מצביעות על ירידה של 56% בשאריות חומרי הדברה אסורים. שיעור החריגה ירד מ-6.8% ב-2012 ל-3.8% חריגה ב-2013. ב-2009, לשם ההשוואה, שיעור החריגה עמד על 24%.

לפי כמות חנויות הטבע ורשתות המזון האורגני, לרבות שטחי מדף למזון אורגני גם ברשתות השיווק הגדולות, נדמה שהצריכה האורגנית היא נחלתם של צרכנים רבים, אלא שלפי נתוני משרד החקלאות, החקלאות האורגנית בישראל מהווה רק 1.5% מכלל התוצרת החקלאית המיוצרת בישראל. חלק נכבד יותר מהתוצרת הישראלית מיוצא למערב אירופה כש-13% מכלל הייצוא החקלאי הוא אורגני. הפערים בין מחירי התוצרת הרגילה לאורגנית עדיין משמעותיים על אף שהם התמתנו עם השנים: כך למשל ק"ג מלפפון ירוק אורגני עולה כ-10 שקל לעומת כ-4 שקלים לתוצרת רגילה, עגבנייה אורגנית (קטיף) עולה כ-9 שקלים לק"ג לעומת כ-5 שקלים לק"ג לתוצרת הרגילה, גם בפירות ברוב המקרים התוצרת האורגנית עולה פי שניים.

מדוע הפערים? גידולים אורגנים כרוכים בהוצאה כספית גדולה. עלויות אלה משפיעות על המחיר: הגידולים הללו מותנים בעמידה בסטנדרט המגדיר באילו רכיבים אסור ומותר להשתמש, מרחק משדה גידול רגיל, אופן השקיה, מניעת סחף, תנאי אריזת התוצרת, אחסון ושינוע, סימון, בקרה ופיקוח. בינואר השנה, אישרה הכנסת תיקון בחוק האורגני לפיו ייעשה שימוש במילה אורגני אך ורק למוצרים הנושאים את סמל המשרד. המשמעות היא כי מוצר שנקרא אורגני מחויב לשאת הסמלים ולעמוד בדרישות החוק. מוצרים מתוצרת אורגנית צריכים לכלול סמל המעיד על פיקוח ובקרה של אחד הגופים המוסמכים (סקאל ישראל, אגריאור ו-איי קיו סי - המכון לבקרה ואיכות). סקר משרד החקלאות נעשה בנוסף לביקורת השוטפת והוא כולל מוצרים מתוצרת טרייה ומעובדת, ביניהם: פירות וירקות, תבלינים טריים, לחמים, פריכיות אורז ועוד.

בסקר, נכללו 78 מוצרים בלבד, אך לפי משרד החקלאות כמות זו פרופורציונלית להיקפי הצריכה (2% מכלל התוצרת). בבדיקה האמורה, שהיא פיקוח על הפיקוח, נכללו 39 פירות וירקות טריים שנבדקו בכמה מעגלים: אצל החקלאי (לפני הקטיף), בשלב המיון והאריזה ובנקודות המכירה. רק במקרה אחד של פלפל אדום נמצאו שאריות חומרי הדברה.

39 מוצרים נוספים שנבדקו הם מוצרי מזון אורגני מעובד (ארוז), שנקנו בחנויות שונות. בשלוש דגימות מצאו שאריות של חומרי הדברה (בלחם שיפון מייצור מקומי, ובפריכיות אורז ובעגבניות חתוכות מיבוא). כולם נפסלו לשיווק. את שמות המוצרים הללו מנוע משרד החקלאות לפרסם לקהל בסקר השנה. בשנה הבאה, תיקון לחוק יאפשר את פרסום המוצרים הפסולים לידיעת הקהל, שהיא בהחלט חשובה במקרים כאלה.

תוצרת אורגנית לעומת תוצרת רגילה
 תוצרת אורגנית לעומת תוצרת רגילה