"595 בקשות להעלאות חריגות בתשלומי ארנונה ל-2015"

משרד הפנים, לעומת זאת, מסר כי לקראת שנת 2015 הוגשו רק 124 בקשות, שטרם נידונו

צביקה אורן / צילום: איל יצהר
צביקה אורן / צילום: איל יצהר

למשרד הפנים הוגשו לא פחות מ-595 בקשות ובקשות משנה להעלאות חריגות של הארנונה לשנת 2015. הבקשות מתייחסות הן לתושבים והן לעסקים והוגשו על ידי 52 עיריות, 32 מועצות אזוריות ו-35 מועצות מקומיות. כמו כן הוגשו 142 בקשות להפחתת ארנונה. כך עולה מבדיקת נשיאות הארגונים העסקיים שנערכה במשותף עם משרד עו"ד מוסקוביץ' אזרואל, לחשיפת כלל הבקשות לביצוע שינויים חריגים בצווי הארנונה שהוגשו למשרד הפנים. עם הרשויות המקומיות שהגישו בקשה להעלאת ארנונה נמנות גם לא מעט רשויות מאזור הדרום, שעסקיו סובלים גם כך מירידה חדה בהכנסות.

595 בקשות אלו מצטרפות לכ-450 בקשות נוספות להעלאות חריגות בארנונה לשנת 2014, שטרם נתקבלה לגביהן החלטה. מבדיקה שערכה נשיאות הארגונים העסקיים, עולה כי בקשות חריגות רבות של הרשויות המקומיות חורגות מהקווים המנחים שקבע שר הפנים גדעון סער, שלפיהם שיעור ההעלאה המרבי לא יעלה על 7.5% כולל שיעור העדכון הקבוע וכי סך כל ההעלאות ל-2013-2015 לא יעלה על 25%.

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים צביקה אורן שיגר היום (א') מכתב בנושא לסער שבו קרא לו לדחות את הבקשות של הרשויות המקומיות, וציין כי "המגזר העסקי מתמודד זה עשרות שנים עם הכבדה קיצונית של נטל הוצאות הארנונה השנתיות המועמסות עליו על ידי הרשויות המקומיות, הרואות בו כ'פרה חולבת' לצורך מימון פעילותן". אורן הוסיף כי אין לאשר בקשות לביצוע העלאות חריגות בארנונה לשנת 2015 שאינן עומדות בקריטריונים שפורסמו על ידי סער, ויש לבחון בתשומת לב את הבקשות לשנת 2014 שלגביהן טרם התקבלה החלטה.

ממשרד הפנים נמסר, לעומת זאת, כי ב-2014 הוגשו רק 114 בקשות לאישור חריג בארנונה וכי לקראת 2015 הוגשו אך ורק 124 בקשות. הבקשות ל-2015 טרם נידונו, אולם בהתאם לקווים המנחים ל-2015 שנקבעו על ידי שר הפנים גדעון סער, הוסיפו במשרד, לא תתאפשר העלאה חריגה בארנונה למעט אם הרשות המקומית נמצאת בתוכנית הבראה או התעריף הקיים נמוך באופן חריג בהשוואה לרשויות סמוכות או דומות. בדיקת נשיאות הארגונים העסקיים העלתה כי המועצה האזורית עמק לוד, למשל, מבקשת זו השנה הרביעית ברציפות להעלות את תעריפי הארנונה למגזר העסקי ב-25%. עוד עולה כי עיריית קרית שמונה ביקשה העלאה חריגה של 119% לסופרמרקטים ורשתות שיווק. בנוסף, עיריית כפר סבא ביקשה להעלות את תעריף הארנונה ב- 80% לקרקע תפוסה הצמודה למבנה תעשייה. במועצה האזורית לב השרון מבקשים להעלות בכ-53% את הארנונה לרשתות שיווק ובכ-48% למבני תעשייה; עיריית קרית גת מבקשת להעלות את הארנונה למגזר העסקי והמגורים ב-5% במקביל להפחתתה בכ-50% למועדוני לילה. לעומת זאת עיריית אשדוד מבקשת העלאה חריגה של 40% למועדוני לילה. מעלה אדומים מבקשת העלאת תעריפי הארנונה ב-6.75% למתקני בידור ושעשועים לילדים והעיריות קרית מלאכי ובית שמש מבקשות להעלות את הארנונה למגזר המגורים והעסקי גם יחד ב-5%.

עוד מעלה הבדיקה כי גם באזור הדרום, שחווה עתה לחימה מתמשכת, הוגשו בקשות חריגות להעלאת הארנונה באחוזים קיצוניים. לכן טוענים בנשיאות הארגונים העסקיים כי אם תאושרנה בקשות הרשויות המקומיות, צפויים העסקים בדרום, הנאנקים כבר כיום תחת הקשיים הכלכליים הנובעים מהלחימה באזור, לחטוף מכה כלכלית כואבת נוספת. הם מציינים כי נתיבות שבה נמצאים מפעלים רבים הגישה בקשה חריגה להעלאת הארנונה ב-10% למגורים, תעשייה, מסחר ומשרדים. במועצה האזורית שער הנגב הגישו בקשה חריגה להעלאת ארנונה לתעשייה בכ-8.5%. כמו כן, המועצה האזורית חוף אשקלון הגישה בקשה להעלאת הארנונה ב-8% לתעשייה, מסחר ושירותים.

הבדיקה מעלה כי בין הבקשות יוצאות הדופן בולטת בקשתה של עיריית רמלה, זו השנה השנייה ברציפות. "רמלה מעוניינת להפוך את בתי הכלא בשטחה למקור הכנסה נוסף שישלשל כסף לקופת העירייה והגישה בקשה להעלאת הארנונה על מתקני כליאה בהיקף של 11.5%", מציינים בנשיאות הארגונים העסקיים.

מנגד מעלה הבדיקה כי הבקשות החריגות היחידות שהגישו העיריות הרצליה ועפולה הן להפחתת ארנונה לעסקים. זאת כנראה במטרה להרחיב את הפעילות המסחרית בשטחן ולמשוך עסקים חדשים ע"י ארנונה מופחתת. עיריית הרצליה הגישה בקשה חריגה להפחתת ארנונה בכ-33% למבני התעשייה בתחומה, ועיריית עפולה מבקשת להפחית הארנונה בכ-50% למשרדים.

בקשות להעלאות חריגות של ארנונה
 בקשות להעלאות חריגות של ארנונה