"מתי נפסיק להגיד ששוק ההפקה בבעיה? אף פעם"

‎מעודד מההצלחה של סרט הנוער "גלאיס", יוני פארן, מנכ"ל דרסט הפקות, מספר למה הוא לא מוטרד ממצב שוק ההפקה המקומי, מסביר למה לא יפיק את המגה-ריאליטי הבא, וחושף את הפרויקט החדש - סדרה בינלאומית על המוסד

יוני פארן/ צילום: תמר מצפי
יוני פארן/ צילום: תמר מצפי

בתום סוף השבוע הראשון ליציאתו לאקרנים, הצליח הסרט "גאליס - המסע לאסטרה" להביא אל קופות מכירת הכרטיסים יותר מ-50 אלף צופים. זו כנראה הפתיחה הגדולה ביותר לסרט קולנוע ישראלי בשנים האחרונות.

בסוף השבוע הקרוב, שהוא כבר השני, מפיקים מתחילים להריח את רף 100 אלף הצופים. נראה ש"גאליס", מותג הנוער האהוב על בני-הנוער הצעירים בישראל, עשה בהצלחה את המעבר המיוחל מהיסטריה של טלוויזיה להיסטריה, נקודה.

"היעד הדמיוני שלי, החלום, הוא חצי מיליון כרטיסים", אומר מפיק הסרט ומנכ"ל חברת ההפקות דרסט, יוני פארן. "הסרט הזה נעשה בזמן לא סביר עבור פיצ'ר. אנחנו עובדים עליו פחות משנה, מאז החורף של שנת 2013".

זה הסרט הראשון אי-פעם שחברת דרסט מקבוצת דורי מדיה הפיקה. עד כה ידועה חברת ההפקה המשפחתית הוותיקה, שנקנתה לפני כמה שנים על-ידי דורי מדיה - ענקית ההפצה הבינלאומית של נדב פלטי ותמי מוזס, בזכות הפקות טלוויזיוניות כמו "עבודה ערבית", "נויורק" ו"הקלמרים". "גאליס זה סרט מסחרי, והטיימינג היה פה המרכיב הכי חשוב כמעט, לצאת בקיץ הזה, כשגאליס היא מותג שנמצא בשיא, ועדיין יש לו עונות מתוכננות קדימה והוא עדיין רלוונטי. זו נקודה חמקמקה שצריך לדעת לתפוס אותה".

"גאליס - המסע לאסטרה" היא פנטזיית ההרפתקאות הראשונה לנוער שהופקה בישראל. למעשה, זו הפעם הראשונה בתולדות הקולנוע הישראלי, שמותג טלוויזיה לילדים ונוער הופך לסרט עלילתי. בסרט מככבים כוכבי הסדרה ובהם תובל שפיר, אליאנה תדהר, דניאל מורשת, שירן סנדל ונוה צור.

- הסרט עומד בסטנדרטים של הסרטים שבני-הנוער נמשכים אליהם היום, כמו "משחקי הרעב" או דמדומים"?

"כן. אנחנו מרגישים שהסרט עומד בסטנדרטים שהילדים בארץ אוהבים לקבל. אין לנו את תקציבי הענק של חו"ל, אבל לקחנו את התקציבים שלנו אל המקומות שלנו, כדי לתת את הערך ההפקתי הזה לצופים הישראלים. בסוף, רק הקהל יקבע".

- מה התקציב?

"5 מיליון שקל. לישראל זה בסדר, לעולם זה לא רלוונטי. מצד שני הסדרה 'גאליס', נמכרה ושודרה בכל העולם, ממש כפי שצולמה בישראל ועשתה עבודה מצוינת. המוצר והערך ההפקתי שלו בהחלט עבדו. אני ממש רוצה שזה יצליח מסחרית אמיתית. כמו הסרט 'זוהי סדום' (סרט באורך מלא בכיכובם של אנשי 'ארץ נהדרת', ל"א), שממש עבד".

- זה קהל הרבה יותר מצומצם. אפשר לבנות עליו מסחרית?

"אני מקווה שהקטנים יותר יבואו בגלל המותג של 'גאליס', ובני-הנוער יבואו כי זה באמת סרט טוב".

יוצרים נישה חדשה?

לאורך התהליך נוצר תהליך הפקה משותף לערוץ הילדים, קבוצת RGE, והאחים אדרי מחברת יונייטד, ובהפקה מקווים שגם קרן רבינוביץ תשקיע השקעה סמלית בסרט במסלול השלמה - כלומר בתום תהליך ההפקה, ולא בתחילתו. "אם נצליח עם סרט מסחרי, זה ייצר גלגל שילך וייתן עוד ועוד עבודה ליוצרים ויביא עוד קהל לקולנוע", אומר פארן. "אין סרטים לילדים בישראל, ואם הנישה הזו תצליח, זה יכול לעשות טוב מאוד ליצירה".

קשה לחשב את היקף הצפייה בסדרה "גאליס" המשודרת בערוץ הילדים בטלוויזיה, ולכן היה קשה גם להעריך את כמות הקהל שתגיע לאולמות הקולנוע. אך לאור השיח ברשת מדובר באחד המותגים המובילים בארץ לילדים הבוגרים.

- עד כמה ההכנסות מ"גאליס" מחזיקות אתכם, זה מנוע כלכלי מרכזי אצלכם?

"לא ממש. אני אתן לך את התשובה של כל התעשייה שלנו - אם היינו עושים את זה בארה"ב, הייתי אומר לך שזה מה שהפך אותי למיליונר. אבל אני אגיד באותה נשימה שאם הייתי בארה"ב, אף אחד לא היה מבטיח לי הצלחה לנוכח התחרות שם. פה בארץ אין הפקה שמחזיקה יוצר או בית הפקה. זה הרבה מאוד עבודה סזיפית ללא מנוחה. הדרך היחידה היא לייצר ללא הרף, רק זה מה שמחזיק אותך".

- זה לא מתסכל אחרי כל-כך הרבה שנים?

"אני אישית בטח שלא מתוסכל. אני אוהב מאוד את מה שאני עושה. הרבה מדברים על כל עניין הישראליות והיצירתיות הישראלית והצלחתה בעולם - זה נובע רק מזה. מה ששונה כאן זה שלמרות הכישרון וההצלחה אין יכולת לנוח מבחינה כלכלית. אין את זה פה. פה חייבים להמציא את עצמנו כל יום כמה פעמים מחדש, כי אחרת מישהו יעקוף אותנו. אנחנו כל הזמן רוצים עוד ועוד".

"יש דברים בערוץ 10 שלא הצליחו"

מאז החל מבצע "צוק איתן", הסדרה היומית המוצלחת של yes - "נויורק", שאותה מפיקים בדרסט והייתה אמורה לשוב לעונה שנייה - הוקפאה. למרות שהיא כבר צולמה ומוכנה לשידור, והדחייה היא טכנית, שוק ההפקה הישראלי כמעט נדם בתקופה האחרונה. לדברי פארן, נראה שבינתיים המשבר דילג על החברה שבראשה הוא עומד. "יש לנו פרויקטים שהצטלמו עד עכשיו וכאלה שאמורים להתחיל להצטלם בחודש הבא. הפקנו את ה'קלמרים' ואת הריאליטי לערוץ הילדים - 'הבנים והבנות', יש עוד עונה של 'גאליס'", הוא מספר, "ועוד שלוש דרמות יומיות שאנחנו עובדים עליהן".

בימים אלה גם הסתיימה להצטלם עונה ראשונה לסדרת ההמשך של "עבודה ערבית" שתשודר בקשת. הפעם מתמקדת הסדרה בסייד קשוע, יוצרה, כתסריטאי ערבי בחברה הישראלית. בזמן הצילומים בטירה, נשמעו סביב אזעקות. "לחיות פה גם כיהודי זה מסובך", אומר פארן על ההחלטה של קשוע לעזוב את ישראל. "אתה כבר לא יודע מה להרגיש לנוכח כל ההתרחשויות. זה מבלבל נורא, ואני מבין שלקשוע זה כמעט בלתי אפשרי לחיות במציאות כזאת ויש לו מזל גדול שהנסיעה שלו לשיקגו יצאה בתקופה הזו".

- ויתרתם על ריאליטי בפריים-טיים?

"כן, ומתברר שזה היה הימור די מוצלח".

- הימור? נראה שזה נכפה עליכם לאור הכישלון של "אקסטרים מייקאובר" שהפקתם לערוץ 10.

"מבחינתנו זה היה מוצלח מאוד. נהנינו בהפקה. עמדנו באתגר, זה פחות עבד בשידור. גם הכסף היה על הכיפאק. כחברת הפקה יצאנו מההפקה בסדר גמור. ערוץ 10 הפסיד על הרבה דברים, ומן הסתם גם על זה. היינו חברת הפקה וחברה קבלנית גם יחד, עמדנו בזה בצורה טובה סיפקנו מוצר איכותי".

- למה זה לא הצליח?

"אתה רואה עוד הפקות, של חברות הפקה אחרות, וגם הן לא הצליחו. 'הכפר', 'עד סוף העולם', הרבה דברים בערוץ הזה לא הצליחו".

- מה אתה אומר על ההחלטה שלהם לאוריינטציה של חדשות ואקטואליה?

"נשמעת לי החלטה מצוינת".

- אתה לא חושש מפגיעה בשוק ההפקה - שיגיע אליו פחות כסף?

"בסופו של דבר יש עוגה שכן מתחלקת. אם זה לא ייצא דרך ערוץ 10, זה ייצא מהחלוקה של קשת ורשת או דרך ערוץ 1 החדש. בסוף הכול מתאזן. אלה דברים שגדולים ממני, אבל אין לי דרך לעשות משהו בעניין. אם יש ערוץ שאתה יודע שהוא לא עובד כלכלית, ולא מצא את הנוסחה הכלכלית שלו, אז בטוח טוב שהוא יחפש כיוון. גם אם זה אומר שהוא צריך לשנות אזימוט וללכת לחברה שתעסוק יותר באקטואליה. אין טעם להמשיך להוציא כסף ואז זה יתפוצץ ויפלו בתי הפקה".

- אז השאיפה למגה-ריאליטי היא לא משהו מחויב לחברה הפקה חפצה חיים בישראל?

"אין ספק שהיום יש חברות שעושות את זה טוב מאתנו. ממש לא חייבים את זה".

- כל-כך הרבה שנים בשוק הזה, כבר יותר משלושה עשורים, עוד מימי הערוץ היחיד בישראל, חברת ההפקה שלכם קיימת, ועדיין לא אומרים "דרסט" כשמונים את חמש חברות ההפקה המובילות בישראל.

"יש בזה משהו מצוין. אנחנו לא מחפשים להיות טאלנטים. אנחנו מחפשים להיות מפיקים יוצרים. זה כיף נורא לעשות את העבודה הזו. אז אני יכול להסתובב בחופשיות בשוק ולדבר תכל'ס על עבודה ולייצר עוד סיפורים והפקות. אין עלי את המשקל המטורף הזה של הפריים-טיים, שכל בוקר שופטים אותנו מחדש. אנחנו צעד אחד מאחורי זה, ובכל מיני ישיבות עבודה אנחנו אומרים 'גם גאליס זה אנחנו', וזה כל פעם מפתיע מחדש".

- אתה מרשה לעצמך את זה בגלל הקשר עם דורי מדיה?

"אין ספק שכשאני מדבר בשם דורי מדיה זה הרבה יותר קל. זו חברה עם מוניטין וגב, זו חברה מאוד גדולה עם כמה רגליים. ערוצים בעולם, מכירות וכמובן זרוע הפקה. זה אחד מהיתרונות של להיות חלק מקבוצה גדולה, שלא צריך ללכת לחפש את הקרדיט. אבל גם כשהיינו חברה משפחתית קטנה, בתקופה של אבא שלי, השעשועונים הגדולים ביותר בארץ היו שלנו - אז זה היה הריאליטי - והייתה לנו את אותה הגישה".

- קשה להתנהל היום כחברת הפקה?

"להיות היום מפיק עצמאי זה קשה עד בלתי אפשרי. אין מספיק בשר בעסק הזה. אפשר להתגלגל, אבל זה לא עסק שכדאי להיות בו. דווקא עכשיו השוק מתכנס לחברות הפקה יותר גדולות ומשתנה. בראיון שנתתי ל'גלובס' לפני כמה שנים, אמרתי שיש בעיה בחיבור בין היוצרים לזכיינים. הזכיינים עבדו אז ישירות עם היוצרים והפכו את המפיקים לחברות ביצוע. אמרתי שביום שאחרי, היוצרים לא ידעו להתמודד עם הזכיינים. המפיקים הם היזמים שמניעים את התעשייה. אם לא ייכנס המפיק הראשון שידע לקחת את הצרכים ולחבר את המודלים הכלכליים, זה לא יעבוד. היום המפיק מתחיל לקבל את המקום שלו בחזרה".

סדרה בינלאומית על המוסד

פארן רואה את היעד הברור של חברת ההפקה שלו בהפקה ישירות אל מחוץ לישראל. "אין אופציה אחרת, השאיפה של החברה היא להתפתח, וזה אחד היעדים הבאים, ואין באמת אפשרות לעשות את זה פה", הוא אומר, "אנחנו במשא-ומתן מתקדם עם חברה איטלקית, אנחנו הולכים לעשות הפקה מאוד גדולה, סדרה בינלאומית על המוסד, ואנחנו עובדים על פיתוחים לארה"ב. משהו יתפוס ומשהו יקרה. זו המטרה".

משרד התקשורת הקים את ועדת איל, שאמורה לבחון את יחסי המפיקים וגופי השידור. אף אחד מהמפיקים הגדולים לא הגיע להופיע בפניה.

- למה לא באתם?

"לא יודע, לא מתעסק עם זה".

- לא מתעסק? יש לזה השלכות משמעותיות על העסק שלך.

"היום העסק עובד. מגיעים להבנות. אסור לשכוח שהזכייניות משלמות את כל הכסף, לוקחות על עצמן את הסיכון. זה לא צריך להיות ככה, אבל מצד שני, כרגע זה עדיין עובד כשוק חופשי, יש משא-ומתן, ואם מישהו מגזים לכיוון אחד, הפעולות בשטח יאזנו לכיוון אחר. אני חי בשלום עם המצב כפי שהוא היום. כולם חיים עם זה בשלום - עובדה שזה עובד כמו זה, למרות הבעייתיות של השוק".

- מתי תפסיקו להגיד שהשוק בבעיה?

"אף פעם. יהיו ימים טובים, ויהיו ימים פחות טובים".

- וימים מעולים?

"יהיה תמיד אחד שיצוץ ויגיד שמעולה לו - אבל מיד אחריו יקומו שני אלה שיגידו שממש רע להם, והם יקרסו".