ההסתדרות נדרשת להשיב ל"עמיתים" 10 מיליון שקל

כך נקבע לאחרונה בפסק בוררות ■ "עמיתים" טענה כי ההסתדרות השתמשה בכספי החוסכים למטרותיה שלה ולא לטובת העמיתים בקרנות הפנסיה הוותיקות

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

ההסתדרות בראשות אבי ניסנקורן ו"חברת העובדים" ישיבו לקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר "עמיתים" שבניהולו של יואב בן-אור, סכום של כ-10 מיליון שקל פיצויים - כך נקבע בפסק בוררות של השופטים בדימוס תיאודור אור ובועז אוקון.

"עמיתים" טענה בתחילה לנזקים בגובה של כמיליארד שקל (שעומדים כיום על כ-1.6 מיליארד שקל). בתוך חודש יסכמו שני הגופים את מבנה התשלום.

"עמיתים" הגישו תביעות נוספות כך שבסה"כ ביקשו פיצוי על נזיקין בסך כולל של כ-3 מיליארד שקל במצטבר בערכים של היום. עם זאת כפי הנראה בעמיתים ציפו לפיצוי גבוה בהרבה מזה שניתן לבסוף (ושכנראה אף נמוך מאגרת ביהמ"ש שעמיתים שילמה על התביעות). כך, אומרים בשוק. בהסתדרות מרוצים למדי מסכום הפיצוי.

הנהלת "עמיתים" טענה כי "חברת העובדים" וההסתדרות, בימיה כבעלים של קרנות הפנסיה הוותיקות, פגעו בעמיתי הקרנות כשתחת ניהולן הופקעו זכויות של עמיתים לטובת צרכים ומטרות של ההסתדרות ו"חברת העובדים", ושלא בהתאם ליעדים של כספים אלה. מדובר בשורת טענות הנוגעות לאופן ניהול הכספים החל משנות ה-60 ועד לשנות ה-90 של המאה הקודמת.

ואולם, התביעות המשפטיות שהגישה בעניין זה "עמיתים", לאחר שהקרנות שבניהולה יצאו מבעלות ההסתדרות, נדחו משום טענת ההתיישנות. לאחר מכן התנהל הליך גישור ש"לא עלה יפה", והוא שהוביל לבוררות כאמור.

קרנות הפנסיה הוותיקות נוהלו לאורך שנים רבות על-ידי ההסתדרות, שהייתה אחראית גם על ניהול הנכסים האדירים שנצברו בהן. בשל גירעונות שהתגלו בהן הן הולאמו לבסוף בשנת 2003 על-ידי המדינה והוצאו מידי ההסתדרות. מאז מנהלים את הקרנות הללו גורמים הכפופים למדינה.

ב"עמיתים" מציינים היום (ד') כי "הבוררים קיבלו את הטענה שההסתדרות ניצלה את שליטתה בקרנות במשך שנים רבות והעבירה כספים רבים מהחיסכון הפנסיוני של עמיתי הקרנות למנגנוני ההסתדרות שלא כדין".

בפסק הבוררות נקבע כי "נפלו פגמים חמורים בדרך ההתנהלות של ההסתדרות לאורך שנים".

עם זאת, אין מחלוקת לגבי כך שמדובר במקרים שאירעו לפני שנים רבות. לכן, בין היתר, לדברי הבוררים, גובה הפיצוי אינו נגזר מגובה הנזקים. זאת, משום ההתיישנות וכן גם משום שלולא ההתיישנות עדיין הדרך לזכות במלוא סכום התביעות "הייתה רצופה מהמורות, ובוודאי שלא הייתה סלולה".

מנגד, הסכום גם לא יכול להיות סמלי או זניח, הם מסבירים, ופוסקים פיצוי בגובה 10 מיליון שקל - כמיליארד שקל פחות מסכום הנזקים שנתבע במקור.