"צוק איתן": יירוטים בגוש דן, רקטה נורתה לגליל המערבי; צה"ל החריב בניין בן 14 קומות בעזה

(עדכונים שוטפים) - דיווח: ניסיון חיסול במרכז רצועת עזה בעת הפגזת רכב נוסע - 3 הרוגים ■ היום נורו יותר מ-100 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל ■ דובר צה"ל: בניין המגורים שהופגז שימש כחמ"ל של חמאס

מבצע "צוק איתן" /  צילום: רויטרס
מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

רקטה נורתה הערב (שבת) לעבר הגליל המערבי; הדי פיצוצים נשמעו באזור ובעכו הופעלה אזעקה. מוקדם יותר יורטו 4 רקטות בגוש דן.

בניין מגורים בן 14 קומות הופצץ וקרס הערב בעזה. לפי דיווחי הפלסטינים ישנם עשרות נפגעים במבנה שבשכונת ברג' אל-דאפר שבמערב העיר עזה. מדובר צה"ל נמסר כי בבניין היה ממוקם חמ"ל של חמאס שהיה יעד התקיפה. גורם צבאי מסר כי בטרם התקיפה בוצע נוהל "הקש בגג".

כלי תקשורת פלסטינים מדווחים כי ראשית נורה לבניין טיל מכלי טיס לא מאויש, ולאחר מכן הוא הופצץ מספר פעמים ממטוס קרב - מה שהביא להחרבת הבניין ולפיצוץ עז שנשמע בחבי עזה.

לצפייה בקריסת הבניין:

בערוץ 10 דווח הערב על ניסיון חיסול נוסף ברצועת עזה בו נהרגו לפחות 3 אנשים שזהותם לא ידועה. השלושה נסעו במכונית בשכונת א-נאסר במרכז הרצועה, אז אירע ניסיון החיסול.

ביממה האחרונה נהרגו עשרה בני אדם ברצועה. דובר משרד הבריאות בעזה מסר כי בין ההרוגים חמישה בני משפחה אחת ממחנה הפליטים אל-בורייג' שבמרכז הרצועה.

דובר צה"ל מסר הערב כי מחצות ועד כה נורו יותר מ-100 רקטות ופצצות מרגמה. מתוכן, 62 נפלו בשטחים פתוחים ותשע יורטו. חיל האוויר תקף יותר מ-55 יעדי טרור ואתרי שיגור ברחבירצועת עזה. רקטה אחת פגעה באסם במועצה האזורית אשכול.

צה"ל פיזר כרוזי אזהרה

במערכת הביטחון החליטו להחמיר את אופי התגובה לשיגורי הרקטות מרצועת עזה, בשל הירי הכבד ביממה האחרונה ומותו של הילד דניאל טרגרמן, שנהרג אתמול מפגיעת פצצת מרגמה. בין היתר, נשקלת אפשרות להמליץ לדרג המדיני על מהלך יבשתי נוסף ברצועת עזה.

עד כה, שררה קביעה גורפת ולפיה תקיפות צה"ל ברצועה יבוצעו באופן ממוקד, רק אחרי איתור האתר או המבנה ממנו שוגרו רקטות או פצצות מרגמה. ואולם, במערכת הביטחון החליטו כי מעתה ואילך, יותקפו גם אזורים נרחבים יותר. לדברי גורם ביטחוני, "אזורים שמהם ישוגרו רקטות ופצמ"רים יותקפו באופן חמור ומסיבי, גם אם זה כולל מספר מבנים שבחסותם בוצע השיגור".

במקביל צה"ל החל להזהיר את תושבי עזה מפני תקיפות ופיזר כרוזים בהם נכתב בין היתר כי "צה"ל יסכל כל פעילות טרור ויפגע בתשתיות ופעילי הטרור של חמאס ושאר הארגונים. הנהגת חמאס תמשיך להיות נרדפת, בעודה מתחבאת מתחת לאדמה ומתעלמת מצרכי האזרחים ברצועה ושאיפתם לשקט. למען שלומכם מנעו מפעילי הטרור להשתמש ברכושכם למטרות טרור והתרחקו מכל מקום ממנו פועלים ארגוני הטרור. צה"ל קורא לכם להתפנות באופן מיידי מאזור בו מבוצעת אש לעבר ישראל... המערכה פתוחה. ראו הוזהרתם".

מאמש תקף חיל האוויר כ-30 מטרות ברחבי הרצועה, כך נמסר מדובר צה"ל. בין המטרות שהותקפו, משגרים מוטמנים, אתרים לייצור נשק ואמצעי לחימה ולאחסונם, מתחמים צבאיים ודירות ששימשו מוקד לפעילות פיקוד ושליטה. בנוסף, במהלך הלילה תקף צה"ל שלושה מוקדי פעילות טרור אותם מיקמו ארגוני הטרור בתוך מסגדים, בדרום ובצפון רצועת עזה. גם בשעה זו ממשיך צה"ל לתקוף מהאוויר יעדים ברחבי רצועת עזה.

במקביל, הרמטכ"ל, בני גנץ, הורה לצה"ל להגביר את קצב התקיפות לאורך נגד יעדי הטרור, לאורך כל רצועת עזה ו"ללא מגבלת זמן". לדברי הגורם הביטחוני, ייתכן שההחלטה להמליץ על מהלכים יבשתיים תתקבל כבר בקרוב. "עמידות הציבור הפתיעה את חמאס", אמר. "הם לא ציפו לכזה חוסן".

לדבריו, "הבעיות והקשיים הולכים ומצטברים. בשבוע הבא אמורים לפתוח את שנת הלימודים. בחמאס לא ציפו לכזו קשיחות מצד המצרים, ובישראל אין כוונה לתת להם את אפשרות להמיר את הכישלון הצבאי שלהם בהישגים אחרים. חמאס ספג מכה קשה, וימשיך לספוג מכות קשות".

חייל נפצע אנוש מפגיעת רקטה

שני חיילים, אחים בשנות ה-20 לחייהם נפצעו אמש באורח אנוש וקל מפגיעת רקטה בכביש בגן יבנה, בזמן שיצאו לחופשה מהצבא.

זמן קצר לאחר הפגיעה, סיפר אביהם לוואלה! חדשות: "אחד הבנים נפצע קשה ואחיו נפצע קל מרסיסים כמה מטרים ממנו. שניהם חיילים בסדיר - הבן שנפצע קשה משרת בחימוש ובדיוק חזר מעזה. האח השני בחיל האוויר. הוא חזר בשלום מעזה אבל חטף כמה מטרים מהבית. הם בסך הכל היו בחופשה ויצאו לבלות. המצב קשה, לא ברור מה יהיה עכשיו, מקווים לטוב".

בלילה הועבר האח שנפצע באורח אנוש מבית החולים קפלן ברחובות, למחלקה הנוירוכירורגית בבית החולים בילינסון בפתח תקווה. הוא סובל מפגיעה רב-מערכתית ומפגיעת ראש.

אחיו, שנפגע מרסיסים בראשו, עדיין מאושפז בבית החולים קפלן לצד שני פצועים נוספים שמצבם מוגדר קל - נער בן 16 וצעירה בשנות ה-20 לחייה.

פראמדיקית מד"א מרין אטיאס, שהייתה בקרבת מקום בניידת טיפול נמרץ, סיפרה: "היינו בדרך לחולה כאשר שמענו דיווח על אזעקה באזור שלנו. מיד הנחיתי את הנהג לעצור בצד, לבשנו שכפ"צים ונשכבנו על המדרכה בצד הכביש. כמה שניות לאחר מכן שמעתי שריקה ופיצוץ חזק מאוד. הרגשתי את ההדף וראיתי עשן ורסיסים עפים באוויר. ממרחק של כמה עשרות מטרים ממני שמעתי צעקות, הבנתי שיש פצועים ומיד רצתי למקום".

דניאל בן ה-4 לא הספיק להגיע לממ"ד - ונהרג

הנפילה בגן יבנה אירעה שעות ספורות אחרי התפוצצות פצמ"ר באחד הקיבוצים במועצה האזורית שער הנגב, שכתוצאה ממנה נהרג דניאל טרגרמן, בן ארבע, מרסיס שפגע בו פגיעה ישירה. הילד נפצע באורח אנוש, וכעבור זמן קצר נקבע מותו. הדבר אירע כשהילד שיחק בביתו. אביו לא הספיק להיכנס אתו לממ"ד, ורסיס מפצצת המרגמה פגע בו ישירות.

האסון אירע בשעה שדניאל שיחק בביתו. פצצת מרגמה נורתה לעבר הקיבוץ ורסיס ממנה פגע בו ישירות לאחר שדניאל לא הספיק להגיע לממ"ד. צוותי מד"א שהגיעו למקום נאלצו לקבוע את מותו, ופינו את משפחתו מהבית. בני המשפחה לא נפצעו כתוצאה מהפיצוץ.

גילה טרגרמן, אמו של דניאל, חזרה עם בני משפחתה לקיבוץ רק השבוע. חידוש הירי לעבר ישראל הוביל את בני המשפחה למסקנה כי צריך לעזוב שוב את הקיבוץ, אולם אתמול, רגעים ספורים לפני שעשו את דרכם שוב לעבר המרכז, נשמעה אזעקה נוספת.

"הילדים שיחקו בתוך אוהל שהיה בתוך הבית. התראה הייתה קצרה מדי, רק שלוש שניות. היה פיצוץ ואחרי זה שמעתי את הצעקות. הסתובבתי לאחור ולא האמנתי בחיים שאני אראה מראה כזה", סיפרה על אותם רגעים טרגיים, בהם רסיס פגע ישירות בבנה והביא למותו.

"לקחתי את הילד הקטן לממ"ד, ונראה לי שבעלי ואני לא הספקנו אפילו להגיע לממ"ד", שחזרה גילה, הנמצאת עם בני משפחתה בבית הוריה בפתחת שלום, את האירוע, "קראנו לשני הילדים, אבל אז היה הפיצוץ". האם סיפרה לאחר האסון שפקד את משפחתה כי הפצמ"ר התפוצץ ליד כמה מבנים בתוך הקיבוץ.

לדבריה, "רגע לפני הפיצוץ הקטלני יצאתי להוריד את המנשא של אורי (בנה הקטן) מחבל הכביסה ופגשתי שכן. שאלתי אותו אם הם נוסעים ואמרתי לו שאנחנו יוצאים עכשיו. נכנסתי הביתה והיה 'צבע אדום'. הייתה לו תמיד משמעת עצמית לגבי 'צבע אדום' והוא תמיד מיהר לממ"ד. ברגע הישמע האזעקה הוא ידע מה לעשות ולאן ללכת. תמיד כשהיינו מגיעים למרחב המוגן הוא היה אומר: 'עכשיו כולנו בטוחים'.

"הוא היה ילד יפה, חכם ורגיש. כל כך מתוק. רצינו לראות אותו גדל עם האחים שלו ומממש את עצמו. הוא היה ילד מדהים, היינו בטוחים שהוא יהיה המנהיג של העם הזה שיביא את השלום. הוא היה דעתן, ילד חכם, ילד שתמיד התקדם מעבר לגילו. הוא ידע לרשום את השם שלו וכולם התפעלו ממנו. חשוב לי להגיד שהוא היה ילד מיוחד. מקסים עם אופי כל כך מיוחד".

בצה"ל אומרים כי אחרי בדיקה נוספת, התברר כי פצצת המרגמה שהרגה את טרגרמן לא שוגרה מבית ספר שהופעל על אונר"א, אלא ממקום אחר, סמוך לו. מוקדם יותר אתמול, טענו גורמים בצבא כי הפצמ"ר שוגר משטח מוסד חינוכי שהפעיל האו"ם. דובר צה"ל לתקשור הזרה, פיטר לרנר, אמר כי התברר כי הפצמ"ר שוגר ממחסה של חמאס.

3 פלסטינים נהרגו בתקיפת צה"ל

חאלד משעל דוחה את ההשוואה בין חמאס לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). בראיון לחדשות "יאהו" בקטאר, אמר משעל כי ההשוואה שעושה רה"מ בנימין נתניהו בין חמאס לדאעש היא "שקר שנועד להתל בציבור האמריקני".

לדבריו, "אנחנו לא קבוצה דתית ואלימה. אנו נלחמים נגד התוקפנות בארץ שלנו". אמר משעל כי "חמאס מתנגד לרצח של כל אזרח וכל עיתונאי", וציין כי "ישראל הרגה 15 עיתונאים" במהלך המבצע ברצועת עזה.

כלי תקשורת פלסטיניים מדווחים על שלושה הרוגים בתקיפת צה"ל בבית משפחת אבו דחרוג' בשכונת זוואידה, בפאתי מחנה הפליטים נוסייראת שבמרכז רצועת עזה.