הבורסה סגרה בעליות; טאואר עלתה 4%, רמי לוי 6.7%

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל ■ הריבית ירדה אתמול לשפל היסטורי של 0.25% ■ לאומי חיסל ההחזקה באוה"ה ■ טאואר הודיעה כי הכשירה את מתקן הייצור Fab2 במגדל העמק לייצור תהליכי RF SOI ובקר למתג RF

חדר מסחר / צילום: שמעון בלול  מבעד לעדשה
חדר מסחר / צילום: שמעון בלול מבעד לעדשה

הבורסה בת"א ננעלה היום (ג') בעליות במקביל למגמה חיובית בשוקי אירופה וארה"ב, בעוד עונת הדוחות לרבעון השני נמשכת. ברקע - ידיעות על הפסקת אש מול החמאס שהתפרסמו לקראת סיום המסחר. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל.

הרשות הפלסטינית ומצרים צפויות להכריז הערב (ג') על הפסקת אש ברצועת עזה ועל השקת היוזמה המדינית של אבו מאזן, כך מדווח באתר וואלה על סמך מקורות פלסטינים בכירים. התכנית המשותפת לקהיר ולרמאללה תוצג במפגש שתכנס ההנהגה הפלסטינית ברמאללה בשעות הערב.

בשעה האחרונה רמזו בכירים פלסטיניים על התקדמות משמעותית במגעים להפסקת אש. סגנו של חאלד משעל, מוסא אבו מרזוק, אמר כי "המשא ומתן הסתיים. הגענו להבנות וההתנגדות ניצחה. אנחנו ממתינים להפסקת התוקפנות". בכיר חמאס בעזה, איסמעיל הנייה, אמר כי "אנו קרובים לההבנות פוליטיות". לדבריו, העמידה האיתנה של עמינו הוגדרה כניצחון". חאלד אל-בטש, בכיר הג'יהאד האיסלאמי בעזה, אף אמר כי "נותרו שעות ספורות בלבד עד ההכרזה על הפסקת אש".

באופן מפתיע ובלתי צפוי בנק ישראל החליט אתמול להפחית את הריבית לחודש ספטמבר ב-0.25% לשפל היסטורי של 0.25%. מרבית האנליסטים בשוק צפו כי הוועדה המוניטארית של הבנק תותיר את הריבית על כנה על רקע התחזקות הדולר מול השקל והמשך עליית מחירי הדיור.

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בהלמן אלדובי, ציין כי "הורדת הריבית הינה הצהרה של בנק ישראל על נכונותו לתמוך בצמיחה במשק, לנוכח המבצע הצבאי והשלכותיו על הכלכלה. בנק ישראל חושש מהאטה משמעותית בצמיחה במשק הישראלי, העשויה להוביל לצמיחה שלילית ברבעון השלישי של 2014. בנק ישראל מקווה שהורדת הריבית גם תעודד את המשך המהלך של פיחות השקל. הבעיה העיקרית שכעת יאלץ להתמודד עמה הבנק המרכזי, הינה שנשק הריבית מיצה עצמו, ועל מנת לעודד צמיחה בעתיד יהיה צורך בשימוש בכלים מונטריים אחרים, כגון רכישת אג"ח".

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש מיטב, הוסיף כי "לבנק ישראל כמעט לא נותרו יותר כלים להתמודד עם הרעה נוספת במצב המשק. תוכנית רכישות אג"ח (QE), כפי שיישם בנק ישראל בשנת 2009, לא תהיה יעילה היום. להבדיל מהתקופה אחרי המשבר העולמי, אין היום חשש למצוקת נזילות במערכת הפיננסית. כמו כן, תשואות האג"ח, הן בשוק הממשלתי והן הקונצרני, נמצאות ברמה נמוכה הרבה יותר מאשר בשנת 2009. לאחר שבנק ישראל די מיצה את השפעתו, הכלים הנחוצים כדי לגרום למפנה במגמה השלילית במשק נמצאים במשרד האוצר במסגרת המדיניות הפיסקאלית, אותם הוא צריך להפעיל בתקציב לשנת 2015". (לכל התגובות)

לאומי מחסל ההחזקה באוה"ה

בנק לאומי חיסל את החזקותיו באוצר התיישבות היהודים (אוה"ה). ל"גלובס" נודע כי הבוקר החל הבנק המחזיק בכ-8% ממניות החברה למכור את החזקותיו בשוק. בעקבות כך נופלת המניה בבורסה תוך שהיא מרכזת את המחזור הכבד ביותר.

מניות טבע ופריגו ירדו על רקע פערים חיוביים מול וול סטריט. מנגד במניות הבנקים נרשמו עליות. רמי לוי בלטה בעלייה חדה.

טאואר הודיעה היום כי הכשירה את מתקן הייצור Fab2 במגדל העמק לייצור תהליכי RF SOI ובקר למתג RF וזאת במטרה לתמוך בביקוש הגובר למודולי RF לשוק הסלולארי של לקוחותיה. המהלך יותר מאשר הכפיל את כושר הייצור של החברה בטכנולוגיות אלו, תוך מתן גמישות ללקוחות. לפי מחקרים, שוק מודולי ה-RF לסלולר צפוי להגיע ל-8.9 מיליארד דולר ב 2014 ול-13 מיליארד דולר עד 2018.

חברת פרוקוגניה הודיעה היום על הנפקת אג"ח להמרה (סדרה א') באמצעות תשקיף, שבמסגרתה התקבלו הצעות לרכישת אג"ח להמרה בהיקף של כ-32 מיליון שקל. החברה צפויה לרכוש את כל מניותיה של סאן טים גרופ, כך שלאחר השלמת הרכישה תעסוק פרוקוגניה בפיתוח, מימון, ניהול והפעלה של פרוייקטים בתחום האנרגיה המתחדשת. אגרות החוב נושאות ריבית שנתית קבועה של 4% וניתנות להמרה למניות רגילות של החברה. ככל שיתקיימו כל התנאים לעסקת המיזוג עם סאן טים, פרוקוגניה תורה על המרת מלוא אגרות החוב שבמחזור למניות החברה, לפי הנמוך מבין השניים: שער המרה של 20 אגורות או מחיר המניה הממוצע במהלך 20 ימי המסחר שקדמו למועד הודעת ההמרה בניכוי הנחה של 10%.